NÖTKNÄPPAREN, Det Kongelige Teater, Köpenhamn den 22 december 2017

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Koreografi: George Balanchine
Musik: Pjotr Tjajkovskij
Scenografi och kostym: Anthony Ward
Dansare: Amy Watson, Jonathan Chmelensky, Stephanie Chen Gundorph, Morten Eggert, Caroline Baldwyn
Spelas den 1-22 december

En årlig tradition

Så här i juletid är det ju numera en tradition att åka över till Köpenhamn för att se den mest globala julshowen av dem alla – Nötknäpparen. Förställningen bollar de senaste åren mellan Det Konglige Teater och Tivoli. Vare sig spelplats erbjuds det ju en hel del julaktiviteter i dess omedelbara närhet. Är det på Tivoli kan man ju strosa runt i dess juliga park och är det på Det Konglige kan man ju passa på att besöka julmarknaden på Kongens Nytorv och i Nyhavn.

En blek första akt

Att fördjupa sig i historien om Clara och hennes drömmar på julaftonsnatten kan vi hoppa över då historien torde vara bekant för de flesta.

Fast oavsett vilket tedde sig första akten lite blek jämfört med tidigare uppsättningar på Det Konglige. Ser man på 2015 års föreställning var barnen betydligt mindre i fokus, och även dekoren var lite mer sparsmakad än tidigare. Dessutom var vissa partier precis som tidigare år tämligen händelselösa.

Musiken satt emellertid som den skulle, men det var något som saknades. Inte minst kändes partiet med Råttkungen lite tomt. Artisteriet var dock fläckfritt och barnen skötte sig utmärkt.

Starkare andra akt

Andra akten var betydligt bättre. Scenografin var i stort sett den samma som tidigare år och solisterna presterade mycket bra. Bäst var nog Kaffe (Arabisk Dans) med Stephanie Chen Gundorph. De mest kända partierna Blommornas Vals och Karamellfens dans återfanns för övrigt i denna akt.

Rutinerat bakom kulisserna

Det bör också nämnas att folket bakom årets uppsättning i stort sett de samma som tidigare. Bland de mest framträdande namnen återfinns således koreografen George Balanchine medan Anthony Ward varit ansvarig för scenografin. Barnen i sin tur är elever från Det Kongelige Teaters Balletskole medan flertalet av dansarna tillhör Corpse de ballet.

Mer info

skriven 2017-12-23

print

Våra samarbetspartners