Klicka på bilden, för att se hela bilden
Den fransk-belgiska filmen Mr & Mme Adelman (på svenska Herr och fru Adelman) börjar med en begravning av den fiktive, mycket produktive och framför allt särdeles uppburne och prisbehängde författaren Victor Adelman. Då uppsöks hans hustru Sarah Adelman av en skribent med ambitioner att skriva ytterligare en bok om Victor Adelman och hon är mycket villig att förse honom med flera upplysningar än han någonsin ens drömt om. Hon påstår nämligen att allt som hennes man någonsin skrev av värde, var skrivet av henne själv, han lånade bara sitt namn åt dessa verk, och egentligen inte ens det, eftersom han i själva verket hette Victor de Richemont, och Adelman var Sarahs familjenamn.
Filmen är skicklig på att ge ett sken av verkliga händelser genom bland annat att författaren, kulturministern och skolministern Jack Lang själv uppträder i den och att Jacques Chirac, Michel Drucker, Anne-Aymone Giscard d’Estaing och François Mitterrand är också närvarande genom olika tv-framföranden. Filmens världspremiär var satt till Internationella kvinnodagen, 8 mars 2017.
Om något anser sig vara dokumentärt, eller based on the true story, eller passar den tanken som översteprästerskapets agenda för ögonblicket kräver, då är det ganska svårt att värja sig mot det. Vem vågar riskera sin karriär genom att inte tillhöra de troende och avvika, genom att ifrågasätta de bevis som översteprästerskapet med egenskap av sin pondus tvingar på en?
Bachs skaparförmåga
På agendan är Johan Sebastian Bach vars äkthet och skaparförmåga ifrågasätts.
”Johan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, William Shakespeare och Michelangelo Buonarroti står bredvid varandra på den västerländska kulturens krön.
Att jämföra dem med varandra är meningslöst, men av de tre kompositörerna är de allra flesta överens om att Bach ska sättas främst. Om honom sade Robert Schumann: ’Musiken är skyldig Bach lika mycket som den kristna religionen sin grundare.’
Nittonhundratalets experter kan inte hitta tillräckligt många superlativer i sina lovsånger till honom.”, skriver Phil G. Goulding i standardverket Classical Music : The 50 Greatest Composers And Their 1.000 Greatest Works.
Goulding dog i cancer år 1998, 77 år ung. Johan Sebastian Bach dog 1750, 65 år ung. Gravplundrarna och falska ryktesspridare är i full fart med att smutsa ner Bachs och därmed även Gouldings minne.
Givande omgifte
Efter att Bachs första hustru dog, gifte han sig med Anna Magdalena Wilcke år 1721. Då var Bach 36 år gammal och hon 16. Tillsammans fick de 13 barn, men Bach hade redan 7 barn från första äktenskapet. Av dessa 20 barn nådde bara cirka hälften vuxen ålder. Trots det måste Anna Magdalena haft en hel del med hushållet och barnuppfostran att göra, liksom varje anständig förälder oavsett kön. Och som inte det räckte, var hon också professionell sångare.
Mest är Anna Magdalena ihågkommen för
1/ att hon var mycket social och organiserade musikaliska träffar i familjen Bachs hem,
2/ att hennes man Johan Sebastian Bach skänkte henne två nothäften betitlade Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, det ena daterat år 1722 och det andra 1725. Det första innehöll bara Johan Sebastians kompositioner, det andra var en samling av olika dåtida kompositörer.
3/ och att hon hjälpte till att renskriva och mångfaldiga Johan Sebastians kompositioner.
Kreativ fru Bach
Mången skulle tycka att fru Bach på inget vis spillde bort sitt liv på overksamhet och lättja, inte minst med tanke på att familjen Bach hade det allt annat än fett. Feministisk forskning menar dock att fru Bachs liv måste ”förädlas”. Och det så pass radikalt, att åtminstone jag tvivlar på, att något av denna påtvungna ”ansiktslyftning” kan vara for real.
Den feministiska forskningen kom fram till att Anna Magdalena, redan som 12 år ung, var så pass duktig tonsättare att Johan Sebastian satte sitt eget namn på hennes ungdomskompositioner flera år senare…
Samma forskning kom även fram till att det berömda första häftet Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach bara innehöll kompositioner skapade av Anna Magdalena.
Att häftet heter ”… FÜR ANNA…”, det vill säga ”för” eller ”till Anna…”, bekymrar inte forskarna. Det kunde ha varit en manöver iscensatt av Johan Sebastian eller Anna Magdalena själv, troligen för att förvirra världen 290 år senare.
Att Johan Sebastian gjorde ytterligare ett häfte, Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, det vill säga för sin äldste son, vill den feministiska forskningen inte bry sig om.
Ett teamwork?
De berömda Goldberg-Variationen är också verk av fru Bach och inte herr Bach, även om det finns en liten falang som kan gå med på att Goldbergvariationerna kan vara makarna Bachs teamkompositioner. Samtliga sviter för solocello, är också komponerade av fru Bach enligt den nya forskningen och likaså är även flera av Johan Sebastians vokalmusikkompositioner uttänkta och nedtecknade av fru Bach, hävdas det.
Johan Sebastian Bach brukade underskriva sina verk med sin egen underskrift. Men ”forskningen” visar att även hans underskrift är formad av fru Bach. Varför skulle hon skriva sin makes namn även under sina egna kompositioner, när hon under vissa perioder av deras gemensamma liv faktiskt var en smula mera etablerad än maken som inte alltid var alltför omtyckt? Det förklaras med ”klargörandet” att Johan Sebastian hade väldigt dålig syn. Och här, trots att jag utan minsta tvekan är feminist, hänger jag nästan överhuvudtaget inte med.
Bachdokumentär på allvar
Denna Bach-forskning är så pass minnesvärd att år 2014 gjordes en dokumentär film om den. Filmen heter Written By Mrs Bach och är producerad och regisserad av Alex McCall.
Jag såg nyligen Written By Mrs Bach och hoppades i det längsta att den skulle tillhöra samma kategori som fejk-dokumentärfilmerna Relics: Einstein’s Brain av Kevin Hull, Woody Allens Take The Money And Run, Allens Bananas, Allens Zelig, Rob Reiners This Is Spinal Tab, Eric Idles The Rutles, Christopher Guests Waiting For Guffman och min egen Ungdomsgården på Vesterbro.
Det gör den inte. Allt är på fullt allvar, avsett att svärta ned en fysiskt död, men ändå högst levande kompositör.
Fruar egentliga skapare
Forskare i Written By Mrs Bach siar, att i snar framtid kommer det fram att många stora kompositörers centrala verk var skrivna av deras fruar. Kan det vara så att Maria Constancia Cäcilia Josepha Johanna Aloisia Weber, mera känd som Wolfgang Amadeus Mozarts hustru, också skrev det mesta som vi mer än 220 år lurades att tro kom från Amadeus? Hon var trots allt också professionell sångerska och hon hade också fött en hel del barn…
Cole Porter var gift med Linda Lee Thomas men icke desto mindre, var han homosexuell. Så även Pjotr Tjajkovskij och Karol Szymanowski och Benjamin Britten, Franz Schubert, Francis Poulenc, Arcangelo Corelli, Michael Tippett, Francis Poulenc, John Cage, Leonard Bernstein, Jean Baptiste Lully, Georg Friedrich Händel, Aaron Copland, för att nämna några andra stora homosexuella kompositörer. Man kan undra hur de lyckades att nå en evig, musikalisk himmel?
Lyckad Shakespeareserie
Upstart Crow (på svenska Att vara eller inte vara Shakespeare), är titeln på en osedvanligt vällyckad tv-serie om “The life of William Shakespeare before he became famous”. På min bästa-lista, placerar jag den jämsides med humör-klassikerna Monthy Python’s Flying Circus, Seinfeld, Simpsons, Family Guy och South Park.
Upstart Crow är skapad av Ben Elton, samme man (?) som står exempelvis bakom Black-Adder och The Thin Blue Line. Kan man sin Shakespeare, då finner man i UPSTART CROW ett under av research om Shakespeare, hans verk och hans samtida. Han skulle lätt kunna doktorera på Shakespeare, jag vet eftersom jag själv tenterade av en fullmatad Shakespearekurs under min doktorandutbildning. År 1582 gifte sig den 18 år unge William Shakespeare med den 8 år äldre Anne Hathaway. Hon överlevde sin man som i sitt testamente lämnade till henne sin ”second-best bed with the furniture”. Det är ungefär det, vad man med säkerhet vet om Anne.
Fyllig hustruinspiration
Men Upstart Crow tillskriver henne förmågan att ge Will de bästa råden och den bästa inspirationen till hans pjäser. Exempelvis i episoden What Bloody Man Is That?, som naturligtvis utgår från och bygger på Shakespeares Macbeth, vars fullständiga titel är The Tragedy Of Macbeth, vill William skriva en ”light breezy comedy” på det givna materialet och kalla det ”Two milky juggs by Willam Shakespere”. (Det finns en och annan porrfilm med titeln Two Milky Juggs, då juggs = tillbringare, anspelar på välutrustade kvinnor.) Att tillskriva Shakespeares hustru Anne Willys framgångar, gör sig som en mycket verksam ingrediens i en lyckad komedi. I andra sammanhang vore det tragiskt.
Klicka här för köp av och information om artikelförfattarens böcker.
Skriven 2017-10-27