Klicka på bilden, för att se hela bilden
Regi: Tomas Alfredson
I rollerna: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Val Kilmer, J.K. Simmons, Chloë Sevigny, Jamie Clayton, Charlotte Gainsbourg
BETYG: TRE
PREMIÄR: 2017-10-13
I mitten på åttiotalet fick pappa Hasse Alfredson en ingivelse att han skulle iscensätta en av sina kriminalnoveller “Falsk som vatten” och skakade ihop en handfull kompetenta svenska och norska skådespelare för ändamålet. Resultatet blev skall vi säga Hitchcock light men helt klart inget minus på Hasses framgångsrika konto. Säkert har Tomas Alfredson sett filmen både en och två gånger och kanske inspirerats att själv en gång sätta tänderna i genren. Det må vara hur som helst med den saken och med två framgångsrika filmer “Låt den rätte komma in” och “Tinker Tailor Soldier Spy” i Fassbender bagaget ligger ribban kanske högre för honom än den gjorde för pappa när han satte tänderna i genren.
Snömannen som baseras på den norske författaren Jo Nesbøs roman har förvisso de flesta ingredienser som går att uppbringa i en klassisk polis-gissa-mördaren historia men de är numera vardagsmat i tv. Inledningen ger en vink om att det blir en psykologisk uppläggning på storyn och när kvinnor försvinner och en snögubbe med halsduk börjar figurera i sammanhanget får vi kvitto på faktum. Poliser skall som bekant titta djupt i glaset och ha ett ex som fortfarande trånar i varje deckare med självaktning och den här gången fyller Michael Fassbender i bilden. Det är tjänstefel att berätta för mycket om en pusseldeckare och jag skall inte synda. Det fungerar habilt och miljöskildringen från Oslo med omnejd ger precis som annan aktuell thriller från Cairo en frisk fläkt fjärran från Los Angeles och New Yorks intrampade gator. Snömannen är sevärd just av den anledningen mer än att Tomas Alfredson tillför intrigen något nytt blod bortsett från allt det som flyter naturligtvis.
skriven 2017-10-12