Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Medverkande:
Jill Johnson
Dirigent: Anders Berglund
Malmö SymfoniOrkester
Konsertmästare: Marika Fältskog
Gitarrist: Göran Eriksson
Turnéplan:
15 november - Malmö, Malmö Live (med Malmö Symfoniorkester)
16 november - Malmö, Malmö Live (med Malmö Symfoniorkester)
22 november - Helsingborg, Helsingborg konserthus (med Helsingborg Symfoniorkester)
23 november - Helsingborg, Helsingborg konserthus (med Helsingborg Symfoniorkester)
27 november - Karlstad, Karlstad CCC (med Wermland Opera Orkester)
5 december - Västerås, Västerås konserthus (med Västerås Sinfonietta)
6 december - Västerås, Västerås konserthus (med Västerås Sinfonietta)
7 december - Uppsala, Uppsala konsert & kongress (med Västerås Sinfonietta)
12 december - Jönköping, Kulturhuset Spira (med Jönköpings Sinfonietta)
13 december - Jönköping, Kulturhuset Spira (med Jönköpings Sinfonietta)
14 december - Kalmar, Kalmarsalen (med Jönköpings Sinfonietta)
19 december - Norrköping, Louis De Geerhallen (med Norrköping Symfoniorkester)
20 december - Norrköping, Louis De Geerhallen (med Norrköping Symfoniorkester)
Skånskan Jill Johnson behöver väl ingen större presentation nu när hon ska välkomna julen under ett par veckor runt om i vårt avlånga land. Jill har ju uppträtt på Malmöfestivalen ett par gånger vunnit Melodifestivalen i Malmö och lett TV-programmet Jills Veranda. Sedan har hon icke att förglömma släppt ett tjugotal skivor varav senaste julalstretChristmas Island, från 2017, såldes i foajén.
Uppladdningen inför kvällen var väl inte den bästa för Röglesupportern Jill Johnson, vars lag förlorade matchen mot Malmö Redhawks i straffläggningen bara timman tidigare, men det ”glömde” hon nämna…
Rundsnack och presentation
Hursom, kvällens konsert började utan någon som helst introduktion med It’s Beginning To Look A Lot Like Christmas med kvällens huvudperson iklädd i en julgransliknande eller kanske snarare julstjärneliknande skrud. Därefter blev det lite rundsnack och presentation av kapellmästaren Anders Berglund och gitarristen Göran Eriksson. Även Malmö Symfoniorkester fick sitt erkännande. Det blev ju lite snack runt det allt mer tidiga julfirandet även numera kallat “Novent” och även Jills egna julplanering.
En sorts kontaktannons
Konserten fortsatte sedan med I’ll Be Home For Christmas. Under Jills egna jullåt Santa Clause Baby från förra året tog hon även upp sin egen gitarr. Jill förklarade att hon ju skrev låten som en sorts kontaktannons. Därefter följde The Very Thought of You, som var ännu en låt ur “The American Christmas Songbook” som Jill själv kallade alla dessa amerikanska julsånger.
Jazzig version
Nu var det ju inte endast jullåtar som framfördes denna kväll utan även annat gott ur Jills dryga låtskatt som You Are Still Mine, låten som hon skrev till sin dotter Havanna när hon var en bångstyrig tonåring. En lite jazzig variant av Christmas Time Is Here kördes innan det blev lite country modell allsång i form av Lynn Andersons klassiska Rose Garden.
En fortsättning på Öppna din dörr
Självklart blev det ju även lite snack om nyårsplanerandet i form av What Are You Doing New Years Eve. Jill berättade även lite om bakgrunden till hennes engelska text av Open My Heart. Hon ville skriva den som en fortsättning på Tommy Nilssons originaltext av Öppna din dörr. Jill gjorde som bekant låten till Så mycket bättre för något år sedan. Ain’t Nothing Like Christmas avslutade första akten.
Om julen och skilsmässan
Efter nästan en halvtimmes paus inledde It’s The Most Wonderful Time of the Year akt två med, hör och häpna, självaste Anders Berglund bakom mikrofonen. Jill kom därefter ut i en ny mundering av samma snitt som den tidigare, fast lite färggladare och framförde då A Cradle in Betlehem och Amazing Grace.
Jill klev därefter ner från scenen och satte sig på scenkanten tillsammans med gitarristen Göran och berättade om julen och sin skilsmässa. Dessa upplevelser mynnade ut i hennes egna terapeutiska bittra betraktelser genom låtarna Please Please With Sugar On Top och If You Lose Her, You Are A Loser.
Oplanerat extranummer
Därefter fick det vara nog med med bitterhet. Istället fördes man in i en vintrigare julstämning med hjälp av den klassiska låten Winter Wonderland, som i sin tur övergick i en annan av julens örhängen, Have Yourself A Merry Little Christmas. Kvällens avslutades med en snyggt arrangerad Let It Snow.
Publiken bjöds även på på ett oplanerat extranummer i form Silver Bells.
Då konserten var slut redan efter två timmar kändes pausen lite onödig, men baren måste också överleva. Dock saknades snön utanför när man åter gick hemåt i den gråtrista duggregniga Malmönatten.