Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Perfetti sconosciuti
Regi: Paolo Genovese
Skådespelare:
Land: Italien
År: 2016
Genre: Komedi, Drama
Längd: 96 minuter
Format: DVD, VOD
Distributör: Studio S Entertainment
Betyg: 3
Ognuno di noi ha tre vite: una pubblica, una privata e una segreta. Alla har tre liv. Ett offentligt, ett privat och ett hemligt. Så säljs den megastora italienska succén Perfetti sconosciuti – Perfect strangers. Filmen fick det finaste filmpris en film kan få i Italien och rättigheterna till remakes således snabbt. Så klart.
Världen håller redan på att översvämmas av kopior av denna film – så passa på att se originalet medan idén fortfarande känns lite originell. Det här är en italiensk komedi som gärna ger små charmiga blinkningar bakåt till den italienska komeditraditionen, samtidigt som den använder sig av det modernaste som finns för att dra igång handlingen: mobiltelefoner. Livets egna svarta lilla låda.
Sanning och konsekvens i den elektroniska eran
Den svenska titeln Vad döljer du för mig? fångar upp att det hela handlar om hemligheter och lögner. Sju vänner träffas för att äta parmiddag tillsammans och en av vännerna initierar en farlig variant av sanning och konsekvens. Alla ska lägga mobiltelefonerna på bordet och alla ska ta del av alla samtal och SMS som kommer in under hela kvällen.
Ingen kan säga nej
“Vi har inga hemligheter för varandra”, säger Eva (Kasia Smutniak) som jobbar som terapeut, och som kommer på den upprörande idéen. (Ingen kan ju säga nej, för det är ju som att erkänna att man har har en otrohetsaffär eller något annat fuffens för sig). Hon och hennes man Rocco (Marco Giallini), en plastikkirurg, är kvällens värdpar. De har en gigantisk, flott lägenhet som ligger någonstans i utkanten av Rom.
Lägenheten har dessutom en rymlig och tjusig balkong, som sällskapet kan använda för att titta på fullmånen och månförmörkelsen – som för att få in ett inslag av magisk realism, som förebådar att det bara är att vänta att alla blir lite “mångalna” under kvällen.
Drömmar och motgångar
Eva och Roccos vänner är inte riktigt lika rika och framgångsrika som de själva. Cosimo (Edoardo Leo) kör taxi och har ständigt nya drömmar och orealistiska planer för att snabbt bli rik. Det senaste är att odla kapris. Hans nya fru Bianca (Alba Rohrwacher) är veterinär och avgudar sin man och försvarar honom hela tiden.
Alla andra i gänget kan se hans fel – men inte hon. Det är också uppenbart att hon inte är “en i gänget” vad hon än själv tror. De andra sex känner varandra sedan hedenhös verkar det som (men vi får aldrig veta hur), och Bianca är förväntansfull att det ska komma någon som är ännu nyare till gruppen.
Nya flickvännen finns inte
Peppe (Giuseppe Battiston) ska nämligen ta med sig sin nya flickvän. Men han kommer ensam och det märks att han ljuger om att flickvännen plötsligt har fått feber. Under kvällens gång får vi veta att hon inte ens finns. Men det är långt ifrån den enda av Peppes pinsamma hemligheter som avslöjas under kvällen.
Peppes första pinsamma hemlighet är att han blivit av med jobbet som gympalärare, den andra hemligheten är hans nya, vansinniga workout (han tvingas hoppa upp och ner med magen full av gnocchi), den tredje är varför han blev av med jobbet (och varför han inte vill överklaga). På det hela taget får Peppe den absolut sämsta kvällen.
Den åttonde gästen
Regissören Paolo Genovese sätter ofta kameran där den åttonde gästen borde ha varit, ett smart sätt att få in publiken i filmen, som ofta påminner om en filmad teaterpjäs: ett kammarspel där vi sitter med samma människor och vid samma bord den mesta delen av tiden. Tyvärr får vi inte smaka på maten, fast det vattnas i munnen hela tiden. Carlotta har till och med en jättestor tiramisu med sig som gå-borts-present.
Outad som gay
Den vackra Carlotta (Anna Foglietta) har en affär med en kille hon träffat på Facebook, hennes man Lele (Valerio Mastandrea) har en hemlig älskarinna. Han byter telefon med Peppe för att kunna behålla sin hemlighet … något som Lele bittert får ångra när Peppes pojkvän ringer honom. Peppe vill absolut inte bli outad som gay, inte ens inför sina närmsta vänner, och istället blir Lele outad – inför Peppes sorgsna blick. Peppe inser att när hans vänner kommer “ut ur skåpet” så visar de sig vara ett gäng homofober, i alla fall de andra männen.
Alla människorna är ofullständiga, sårbara och skadade på olika sätt och de blir ännu mer skadade under kvällen.
Små och stora lögner
Vissa saker som kommer upp i dagen är små vardagslögner, andra är stora hemligheter. Tre av herrarna får SMS om att spela fotboll under morgondagen, den fjärde, Peppe, får inget. Han är persona non grata – och om inte SMS:en hade varit offentliga hade alla bara kunnat låtsas som om det regnar.
Värre är de otrohetsaffärer som kommer upp i ljuset och att en av de sju outas som homosexuell, mot sin vilja. Han kommer fram till att hans vänner inte håller måttet. Samma slutsats drar den bedragna unga veterinären Bianca, som är den som är senast “ingift” till gänget där alla känner varandra och håller varandra om ryggen, ungefär som i en high school klick. Man får egentligen inte intrycket av att filmen handlar om vuxna människor, de beter sig fortfarande som om de går på high school och leker sanning och konsekvens.
Men för Peppe och Bianca gäller det bara att göra slut med gruppen av populära människor och hitta nya vänner och kärlekar. Men även de andras vänskap och kärlekar skadas grundligt.
Bandet backas – allt var en mångalen dröm
I filmens slut backar man bandet och experimentet med mobiltelefonerna genomfördes aldrig. Alla är vänner när de skiljs. När Peppe frågar om fotbollsträning i morgon säger alla glatt att det inte är någon på gång. Det kan de ju alla låtsas som, eftersom deras SMS inte varit offentliga. Peppe säger glatt att han tar med sin flickvän (som inte finns) nästa gång.
Messar två olika älskarinnor
Den unga veterinären Bianca säger vilken trevlig kväll det var, medan hennes man Cosimo messar två olika älskarinnor – en av dem var kvällens värdinna, Eva. De nya örhängena hon hade på sig kvällen till ära var en present från honom.
Var kvällens värd verkligen blind för deras flirt? Man kan läsa in en hel del i yttrandet att Rocco inte vill veta allt om sin fru, han vill absolut inte veta om hon är otrogen. Hon får alltså göra vad hon vill – bara han slipper veta om det.
Lele och Carlotta kommer lyckligt hem och avlöser barnvakten – och han stänger in sig med sin mobiltelefon och kollar meddelanden från sin älskarinna och hon kan ta upp sin flirt på Facebook igen.
Lyckligt ovetande – ett framgångsrikt recept?
Så folk är lyckligare med sina hemligheter? Att veta allt om sina vänner verkar i alla fall inte vara en bra idé – enligt den här filmen.
Men det mest osannolika med den här filmen där ett medelålders high school gäng samlas, är att sju italienare tar sig igenom en delikat middag med massor av olika läckra rätter och viner utan att kommentera maten en enda gång. Har detta någon gång hänt i världshistorien? Till och med i Gudfadern av Francis Ford Coppola hann filmkaraktärerna prata om bakelser och kommentera maten och diskutera recept på pastasås – när de inte var upptagna med familjefejder eller med att skjuta på varandra.
Man blir väldigt hungrig
Det bestående intrycket av filmen Vad döljer du för mig? är att man blir väldigt, väldigt hungrig. De hade gärna fått diskutera recepten så att man hade kunnat kopiera dem! En sådan här middag avnjuts bäst med mobiltelefonerna avstängda.
Det är intressant att se 2016 års mest framgångsrika italienska film. Italienskt kammarspel skiljer sig en hel del från svenskt. Och den här filmen avnjutes också bäst med mobiltelefonerna avstängda!
Nyinspelningar och parafraser
Paolo Geneveses italienska succéfilm Vad döljer du för mig? har fått över tjugo nyinspelningar i olika länder. Norge, Danmark och Island har gjort sina versioner. En svensk version skulle göras av Mårten Klingberg (Offside, Cocktail, Andra akten).
Men det blev inget av. Istället har svensk film – utan att ange källa – snott hejvilt i filmen Love Game. Ja, man kanske anger källa. Nästan. Filmen är tråkig och stillastående tills man börjar titta i varandras mobiltelefoner. Vi leker samma lek som i den där utländska filmen, säger någon. Ja, det är precis som i den där italienska filmen … Men självklart är originalet bättre.