Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Beverly Hills Cop: Axel F
Regi: Mark Molloy
Skådespelare: Eddie Murphy, Joseph Gordon-Levitt, Taylour Paige, Judge Reinhold, John Ashton
Land: USA
År: 2024
Genre: Action, Brott, Komedi, Thriller
Längd: 118 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3
Ännu en Netflixpremiär på en Netflixproduktion. För några år sedan såg jag om de tre första Snuten i Hollywood-filmerna. En filmserie jag aldrig varit någon större anhängare av. Även om den första filmen, som kom 1984, är bäst med bred marginal, kan jag inte påstå att jag tycker att den är speciellt rolig.
Jag var tonåring när den kom, och var man tonåring på 80-talet, tyckte man att det coolaste som fanns var att säga ”fuck” så mycket som möjligt. Ingen sa ”fuck” oftare än Eddie Murphy som Axel Foley – med undantag för Tony Montana, men Tony Montana dog ju på slutet.
Lite kul med bananer i avgasröret
Men som jag brukar säga: ständigt svärande är inte det samma som komedi. Martin Brests Snuten i Hollywood, som inte utspelar sig i Hollywood, är en standardactionfilm som lyftes av Eddie Murphys närvaro – och av ett hitliste-soundtrack. Jag tycker fortfarande att det är lite kul när Foley stoppar bananer i avgasröret på en bil, men i övrigt tycker jag inte att det är speciellt bra.
Minns ni förresten när SVT visade Snuten i Hollywood? Av någon anledning hade de fått tag på den amerikanska TV-versionen – i vilken samtliga svordomar var utbytta. Istället för att säga ”fuck” sa Axel Foley ”jämrans”, eller vad det nu var. Antagligen ”damn” eller ”darn”. Det förekom även en strippa som inte klädde av sig.
Svidande kritik till ”tvåan”
1987 kom Snuten i Hollywood II, vilken inte heller utspelade sig i Hollywood. Tony Scott regisserade denna uppföljare, som fick rejält svidande kritik. Jag minns i synnerhet en recension, det var antagligen i tidskriften Scandinavian Film & Video, som avslutades med (jag citerar ur minnet) ”Ge den jävla snutfan ett riktigt fucking manus nästa motherfucking gång.” Jag tyckte att filmens reklamfilmsestetik var snygg när filmen kom, men det var då. När jag såg om den häromåret tyckte jag att den var rätt kass.
Hemsk film ingen verkade gilla
John Landis regisserade Snuten i Hollywood III, som inte heller den utspelar sig i Hollywoood. Den kom 1994 och kändes rätt desperat. Det var en hemsk film som ingen verkade gilla, inte ens de mest förlåtande fansen. Jo, kanske några av dessa förlåtande fans. Filmen utspelar sig på ett nöjesfält och det hela känns som en reklamfilm för ett nöjesfält.
30 år efter första filmen
Under 90-talet gick Eddie Murphys karriär i stå, hans stjärna dalade, och han började dyka upp i allt konstigare filmer, och i allt fler barn- och familjefilmer. Nu verkar han göra som Adam Sandler och satsa på streamingpremiärer, det har blivit några stycken de senaste åren.
Snuten i Hollywod: Axel Foley kommer alltså hela 30 år efter den förra filmen – och 40 år efter den första. Eddie Murphy har hunnit bli 63, men han ser yngre ut. Den nya filmen, som inte utspelar sig i Hollywood (men Hollywood nämns), har regisserats av den australiske reklamfilmaren Mark Molloy, det här verkar vara hans spelfilmsdebut.
Fortfarande polis i Detroit
Snuten i Hollywood: Axel Foley handlar om … något. Foley har nu en vuxen dotter, Jane Saunders (Taylour Paige), som jobbar som försvarsadvokat i Beverly Hills, där den här filmserien utspelar sig – det är därför filmerna i original heter Beverly Hills Cop. Jane har ingen kontakt med sin far, som fortfarande är polis i Detroit.
Kevin Bacon osympatisk polis
Jane har en klient hon vet är oskyldig, det hänger ihop med något Billy Rosewood (Judge Reinhold) luskar i. Maskerade skurkar hotar- och nästan dödar Jane, Rosewood försvinner, och Foley måste bege sig till Beverly Hills för att ordna upp allt. Han får hjälp av Janes före detta pojkvän, polisen Bobby Abbott (Joseph Gordon-Levitt). Kevin Bacon spelar en extremt osympatisk spolis som heter Cade Grant. Är han korrupt? Är det han som är skurken? Har påven en rolig hatt?
När filmen gick mot sitt slut insåg jag att jag glömt bort vad handlingen gick ut på. Det verkar även de medverkande ha gjort, eftersom Jane på slutet förklarar vad som hände.
Är ungefär som vanligt
Axel Foley är lite behagligt nedtonad den här gången, vilket är trevligt. I övrigt är det ungefär som vanligt. Det är en massa jakter, det är en del skjutande, Foley vitsar och imiterar folk, Foley misstänks för att vara skurk, det fläskas på med några stunts, och det hela kulminerar med en vinglig helikopterjakt. Som vore det en Peter Jackson-film får vi även två epiloger.
Snuten i Hollywood: Axel F är väl inte precis tråkig. Den är betydligt bättre än den tredje filmen i serien. Den är också bättre än de flesta av de här svindyra Netflixproduktionerna – 150 miljoner dollar gick den här loss på, och då är det inte ens en film som går upp på bio. Det här ser ut som en påkostad biofilm.
Ingenting som sticker ut
… Men det är lite för slätstruket. Lite för lättglömt. Här finns ingenting som sticker ut. Ingenting utöver det vanliga. Jag skrattade nog bara en gång, åt ett Liam Neeson-skämt. Filmen vänder sig mest till nostalgiker. The Neutron Dance spelas under en jakt, Harold Faltermeyers välbekanta ledmotiv hörs ofta, men det är inte Faltermeyer som står för filmmusiken den här gången. The Heat is On med Glenn Frey återkommer den med. Andra som återkommer är John Ashton och Paul Reiser som Taggart och Friedman, och Bronson Pinchot dyker upp som Serge och medverkar några minuter i mitten av filmen.
Förresten! 2013 regisserade Barry Sonnenfeld pilotavsnittet till en TV-serie som skulle heta Beverly Hills Cop. Brandon T. Jackson spelade Aaron Foley, Axel Foleys son. Det blev aldrig någon serie.