Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Marcus Ovnell
Skådespelare: Tobias Hjelm, Dejan Čukić, Jenny Lampa, Marika Lagercrantz, Linus James Nilsson
Premiär: 2024-04-26
Betyg: 2
Filmens olika delar formar tillsammans en helhet och ett mönster, där den röda tråden ibland är tydlig och ibland vävs in på oväntade ställen. Men när den röda tråden tas bort blir historien hopplöst ogripbar, vilket är fallet med Scapegoat.
Handlingen följer prästen Sam och hans kamp mot ett kriminellt gäng i en skånsk by nära Malmö. Trots den intressanta grundidén, där bristande moral och snabba cash leder till ökande förödelse, lyckas filmen inte utnyttja sin potential.
Lockar med spritfester och droger
Gängledaren Andreas, spelad av Dejan Čukić, framstår mer som en karikatyr än en verklig hotfull figur. Han lockar byns ungdomar med spritfester och droger, i en gammal plåtlokal där diverse statister har kollat in film på hur en gangster ska agera på film.
På andra sidan stängslet står prästen Sam, spelad av Tobias Hjelm, och försöker skydda samhället från gängets inflytande. Med en knuten näve och den andra runt korset tröstar han den ensamma mamman Mia (Jenny Lampa, som också har skrivit manus), vars tonårsson har lockats in i gängets käftar. Mia gör allt för att sonen ska lämna denna farsot och Sam får bli hennes bräckjärn.
Aldrig en tydlig förklaring
Men filmen lider av bristande karaktärsutveckling och motiveringar, särskilt när det gäller huvudpersonen Sam. Vi får aldrig en tydlig förklaring till hans beteende eller bakgrund, vilket gör det svårt att engagera sig i hans kamp. Dessutom är handlingen extremt otydlig och obearbetad, vilket försvårar för tittarna att följa berättelsen.
Trots ett klanderfritt foto och återhållsam dialog brister filmen i det sammanhang som krävs för att kännas komplett. Ambitionerna når inte hela vägen, det luktar karnevalsfilm à la Lundakarnevalen i vissa sekvenser, och resultatet är en film som kämpar självdestruktivt för att uppnå sina mål. Tyvärr blir fallet hårt när det gäller att leverera en övergripande helhet.
Frågetecken efter frågetecken
Att regissera en film är en sak, men att redigera kräver ännu mer förståelse för berättandets konst. I fallet med Scapegoat skapas frågetecken efter frågetecken. Inte ens Dejan Čukić talang förmår att rätta upp skutan, i den här färden sätts kursen över grynna efter grynna.