Klicka på bilden, för att se hela bilden
Regi: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
I rollerna: Adèle Haenel, Olivier Bonnaud, Louka Minnella, Yves Larec
BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2017-02-24
De belgiska regibröderna Dardenne (“Två dagar, en natt” bland andra) har signerat ännu ett minnesvärt drama där de framgångsrikt smälter samman socialrealism och thriller till en fungerande enhet. Man skulle kunna sammanfatta manusets intentioner i en provkarta på hur små felaktiga beslut och obetänksamma till synes banala handlingar kan få katastrofala konsekvenser.
Jenny Davis (lågmält och finstämt tolkad av Adèle Haenel) är läkare som just tagit över en praktik för mindre bemedlade. En kväll ringer det en timme efter stängningsdags på dörren men Jenny slår dövörat till eftersom hon just är inne en en kontrovers med en ung praktikant. Dagen efter får hon av polisen veta att det är en ung okänd flicka som troligen inte dött en naturlig död som varit en sena gästen. Jennys samvete börjar löpa amok och hon beslutar sej för att gräva i flickans liv och hitta sanningen. Precis så brukade icke sällan klassisk noir mynna ut, privatspanaren som lägger näsan i blöt och trampar på den ana tån efter den andra.
En mindre tilltalande karaktär än Jenny hade kanske fått svårare att bära intrigen på sina spröda axlar men Adèle Haenel älskas av kameran. Pusselbit efter pusselbit hamnar på plats efterhand som skeletten trillar ut ur garderoben hos alla som på något sätt korsat den okända flickans väg. Stramt och stilsäkert i sin traditionella anda ledsagar bröderna oss genom handlingen fram till den logiska upplösningen där alla fått göra upp räkningen med sina demoner. En helgjuten film av två regissörer som funkar som en i anden.
skriven 2017-02-22