Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Bastarden (The Promised Land)
Regi: Nicolaj Arcel
Skådespelare: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Kristine Thorp, Gustav Lindh
Premiär: 2023-02-16
Betyg: 2
Mads Mikkelsen är sammanbiten som få i titelrollen i denna film, signerad flyhänte Nicolaj Arcel, mannen bakom bland annat A Royal Affair. Men hans karaktär är också långt ifrån endimensionell, i rollen Ludvig Kahlen.
Å andra sidan har han inte så mycket att skratta åt. Efter att ha slitit ont i den danska krigsmaktens tjänst i ett kvarts sekel är han uppenbart desillusionerad.
Kungens tjänstemän hånar öppet
Det har hunnit bli 1755, och nu är Kahlen på plats i Köpenhamn för att få kungens välsignelse att exploatera den dokumenterat svårodlade Jylländska vildmarken och sätta bo där. Kungens tjänstemän hånar honom öppet för hans naivitet, men bestämmer sig för att ge ett frikort åt denne uppkomling och man av oäkta börd ändå.
Kungen behöver ju trots allt inte få veta något om projektet skulle floppa totalt. Samtidigt är det givet vilka som kan ta åt sig äran om resultatet skulle bli en succé.
Hackar ihärdigt
Fast nu är ju Kahlen en man av det så kallade rätta virket, så det går mot förmodan sakta framåt. I ur och skur står han där och ihärdigt hackar och gräver i jorden. Och med hjälp från lokala hantverkare står till slut något som kan liknas vid ett (jordbrukare)hem klart.
Mäktig och grym fiende
Därefter stegar dramats bad guy in på arenan. Fredrik De Schinkel är traktens hårdföre landägare. Allt i närheten av hans slott är enligt honom hans och ingen annans. Inte ens kungens. I honom får Kahlen en lika mäktig som grym fiende eftersom han både vägrar att låta sig köpas ut eller hotas.
Ond bråd död
Konflikten blir dessutom snart personlig för Kahlen när Johannes och Ann Barbara, ett äkta par som flytt från De Schinkels helvetestjänst får mat och arbete hos denne utmanaren på heden. Resultatet av detta blir ond bråd död, och eländet bara ortsätter eskalera från och med denna tidpunkt.
Inte minst får nybyggare från Tyskland i slutänden ångra att de någonsin satt sin fot på Jylland när De Schinkels hantlangare begår en massaker. Alltmedan Kahlens hämndbegär inte går att stoppa när han ser resultatet av deras framfart.
Inte bara tema hämnd
Som synes är hämndtemat något som är centralt i Bastarden, och Nicolaj Arcel har mycket riktigt inte bangat för att uppvisa dess vidriga ansikte i all sin misär.
På samma sätt går det inte att komma ifrån att det finns flera andra teman som Arcel och de tre manusförfattarna berör, som fördomar, rasism, sexuella övergrepp, gigantisk ojämlikhet, kvinnoförtryck och utnyttjandet av arbetskraft av närmast trälliknande dimensioner.
Effektivt berättande
Allt detta står i bjärt kontrast till den spänningshistoria som gradvis byggs upp med nämnda hämndtema. Ändå funkar det bättre än man skulle kunna tro eftersom upphovspersonerna varit så tydliga och effektiva i sitt berättande.
Ett klassiskt as till skurk
Samtidigt är förstås Simon Bennebjergs De Schinkel-karaktär ett klassiskt as till skurk som gjord för att älska att hata. Där Mads Mikkelsens Ludvig Kahlen på det hela taget är en nyanserat utmejslad komplex framstår De Schinkel mest som oförbätterlig på alla möjliga sätt.
Diktat på manusstadiet
Fast icke trovärdig? Dessvärre tror jag inte det. Ser man sig om i världen idag känns det snarare som om verkligheten överträffar dikten. I negativ betydelse, då.
Och på tala om att dikta. Arcel och gänget lär ha gjort just detta redan på manusstadiet. Trots att filmen lär ha verklighetsbakgrund. Lite onödigt, kan tyckas. Men det förringar inte det faktum att Bastarden är en stark skapelse, som berättar engagerande om en för oss svenskar okänd historik.
Imponerande kopplat grepp
Samtidigt som spänningen och greppet kopplas på mer och mer ju närmare klimax man kommer. Utan att det känns splittrat, dessutom. Vilket måste sägas vara ganska imponerande.