Klicka på bilden, för att se hela bilden
Ukrainska Go_A fick sitt internationella genombrott 2021 när de representerade landet i Eurovision Song Contest i Rotterdam. Där hamnade de till slut hamnade på en femte plats med Shum. Låten gick sedan upp på första plats på Spotify Viral 50 och gick därefter även in på Billboard Global 200 som första ukrainskspråkiga låten någonsin. Sedan Rysslands invasion av Ukraina har bandet turnerat runt Europa i stort sett konstant, och bland annat spelar på legendariska Glastonbury.
Just Shum fick för övrigt även inleda i det välfyllda Plan B. En stark början var det som gällde, och publiken var med på noterna från början,. Jublet var av det högljudda slaget när sångerskan Kateryna äntrade scenen. Publiken sjöng med, men hur bra det svenska uttalet av den ukrainska texten var är är inte alldeles säkert, men med energi och glädje kommer man långt.
Uppmaning att krama varandra
Detta följdes upp med Kol’orovymy farbamy en lite lugnare skapelse efter den inledande urladdningen. Kateryna uppmanade publiken att krama varandra och undrade hur många från Ukraina som är i publiken. Vilket visade sig vara en tämligen stor del. Under resten av konserten var det ungefär lika mycket engelska som ukrainska i mellansnacket. Vad gäller sistnämnda bjöds man bland annat på upprop för att ta reda på vilken del av Ukraina landsmännen kom ifrån.
Överlag var det bra fart på både band och publik denna kväll, och som extra bonus avverkades dessutom en ny låt, Krip, som mottogs väl.
Låt från inställd ESC
Därefter drog tempot ner en aning, men publikens entusiasm hade inte avtagit. Allsången levde fortfarande i bästa välmåga när Solovey drog igång. Låten ifråga vann den ukrainska uttagningen till ESC 2020, den tävling som sedan blev inställd på grund av covid-pandemin. Låten hann dock få stor spridning och dess popularitet märkas tydligt.
Röjde med flöjt som om det vore en elgitarr
Kateryna var för övrigt noga med att berätta om bakgrunden till låtarna, och man insåg snabbt att många av dem har sitt ursprung i ukrainska traditioner och folktro. Efterföljande numret Veselo handlade om en kvinna i en klänning gjord av växter, som dansar runt på fälten, och till slut börjar brinna till bybornas stora glädje. Bara för att nu ta ett exempel.
Som Kateryna själv påpekade; folksagor behöver inte vara logiska. Det här var en ännu en sång i högt tempo och som grädde på moset röjde flöjtisten Ihor med det största instrumentet han hade som om det vore en elgitarr.
Även nästa låt Kalyna hade sina rötter ukrainsk tradition. Titeln syftar på det ukrainska ordet för växten olvon som har blivit en symbol för Ukraina och den ukrainska familjen.
Zombie tyvärr lika aktuell då som nu
Även om konserten till stor del är en fest fylld med glädje så är det svårt att helt bortse från hur det faktiskt ser ut i Ukraina just nu. Kateryna pratade om kriget och om hur svårt det folket där har haft sedan invasionen. Hennes röst stockade sig, och hon har svårt att få fram ord.
Istället lät de musiken tala med en kraftfull och mörk version av The Cranberries antikrigs-hit Zombie,, en sång som tyvärr är lika aktuell 2023 som när den skrevs för 30 år sedan.
Snutt ur Euphoria och något med mungiga
En stund senare lämnades Ihor ensam på scen, och jublet visste inga gränser när denne spelade en kort snutt ur Loreens Euphoria på sin flöjt. Det här var förstås en populär flirt med den svenska publiken innan de andra två musikerna Taras och Ivan kom tillbaka på scenen för den instrumentala Dzhem. En låt som för ovanlighetens skull förgylldes av en mungiga.
Kateryna återvände därefter till scenen och gav instruktioner till publiken om hur de skulle sjunga med i nästkommande numret, Rano-ranen’ko. Det här är en populär sång från deras hittills enda skiva, och alla i bandet verkade nöjda med publikens uttal.
Renodlad dansfest
Ytterligare ett nummer följde, innan huvuddelen av konserten avslutades med Nebo v dolonyakh, och här såg Ihor och Kateryna till att guida publiken till något som inte kan betraktas som något annat än en renodlad dansfest.
Magi och nationalsången
Fast det var föga förvånande inte slut där. För givetvis kom bandet tillbaka för en encore, och då var det dags för Kateryna att prata ukrainsk magi. Strax fick publiken instruktioner att hålla händer och ställa sig i cirklar innan det blev dags för dans till tonerna av Shum igen.
Vi talar dock om en tidig originalversion här. En som tydligt skiljer sig från den som framfördes i ESC. Fast oavsett vilket; mer dans följde här. Liksom ett mellanspel med en uppmaning till publiken att att sätta sig ner och blunda. För att sedan som avslutning släppa loss helt. Igen.
Som avrundning valde bandet att sjunga Ukrainas nationalsång tillsammans med publiken. En fin avslutning på en väldigt lyckad kväll.