MISS LI, Stora Scenen den 18 augusti (Malmöfestivalen 2023) – wow, tjejen har förvandlats till en riktig entertainer

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Finns det överhuvudtaget någon större kvinnlig artist än Miss Li i landet just nu? Okej, förutom Laleh då. Tror knappast det. Inte ens Veronica Maggio kan konkurrera. Eller Carola. För så långt har faktiskt Linda Therese Karlsson, som hon heter i det civila kommit i karriären vid det här laget.

Fast uppträtt inför så mycket folk som hon gjorde i fredags hade förstås aldrig hänt förut. Något hon påpekade själv i fredags på det smockfulla Stortorget. Men så kan det gå när man radar upp hit efter hit efter hit, som varit fallet för Miss Li de senaste åren. Då växer stjärnstatusen och suget från publiken illa kvickt.

Hits på svenska har radats upp

En sak som är lätt att notera är att hoppet från engelska till svenska i textskrivandet varit extremt lyckat. På pappret såg tilltaget måhända riskfyllt ut initialt, men fansen stannade kvar och många nytillkomna beundrare hoppade uppenbarligen på tåget direkt. Hitsen har radats upp konstant de senaste åren, och det är lätt att inbilla sig att de roliga, fyndiga och insiktsfulla texterna har haft en stor del i succén.

Alltid haft direkt musikaliskt tilltal

Sedan känns det också som om sångerskan fått ett mera direkt pang på-popspråk i och med språkbytet. Verserna är oftast oemotståndliga medan refrängerna sitter som en smäck. Tala om färgglada popmaränger av rang.

Nu är förstås Miss Li någon som alltid haft ett direkt musikaliskt tilltal, men reglagen har onekligen vridits upp ett antal varv i och med svenskans intåg i hennes gärning.

Tidiga alster påminde om det förflutna

Och med detta sagt inleddes konserten också mycket riktigt på knock. Öppningen med i tur och ordning Ta mig (för den jag är), Komplicerad och Ålderdomshemmet var en låt trio av smash hits som i mångt och mycket satte tonen för hela showen.

Tidiga Dancing the Whole Way Home följde upp, och uppvisade en annan tidigare sida av vokalissan. Vi talar upbeat pop med ett jazzigt anslag som smittar. Som extranummer avverkade även likartade My Heart Goes Boom och 60-talspopiga You Could Have It (So Much Better Without Me), två andra alster som påminde om Miss Lis förflutna i en annan tradition, som blickade bakåt. Sprittande och energiskt och förstås, charmigt. Minst sagt.

Gick all in

Där och då i samband med slutsignalen blev det såväl konfettiregn, eldflammor som tomteblossregn. Det var allt i ett samtidigt. Det sparades inte på krutet i detta jättegig tidigare under kvällen heller, men här när säcken skulle knytas samman gick man all in.

Osviklig känsla för slagkraftighet

Men för att nu återgå till det där med charmen. Charmig är sångerskan alltjämt. För att inte tala om mysig och inte minst personlig. Men hon har onekligen också förvandlats till en modern popsångerska med osvikligt känsla för slagkraftighet, och ytterligare en påminnelse om detta kom strax innan ovannämnda extranummer. Eller vad sägs om en kavalkad med i tur och ordning covern på Petters Lev nu dö sen, X och Instruktionsboken.

Sliter och flänger

Där och då om inte tidigare kom tanken som sade ”Wow, tjejen har förvandlats till en riktig entertainer också”. En sådan som utan problem får med sig publiken med sin entusiasm och samtidigt låter energin och förmodligen också svetten lacka. Hon sliter och flänger över scenen, men bryr sig inte ett dugg ifall sminket inte håller eller håret inte alltid ligger rätt.

Trummor längre ner i mixen önskas

Vi ser fram emot fortsättningen. Något annat kan man inte göra. Men nästa gång, för något mer nyans i ljudbilden, hoppas jag bara att trummorna hamnar längre ner i mixen. Marken vibrerade där jag stod. Ändå befann jag mig långt, långt bort från scenen. Alltså, någonstans i periferin vid kungastatyn.

Bildspel från Malmöfestivalens sista dag. Klicka på valfri bild för att se bildspelet.
 

print

Våra samarbetspartners