BABYLON – för lång, rörig och ofokuserad Hollywoodskildring

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Damien Chazelle
Skådespelare: Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva, Jean Smart, Jovan Adepo
Land: USA
År: 2022
Genre: Komedi, Drama, Historia
Längd: 189 minuter
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: SF Studios
Betyg: 3

Det är ett imponerande arbete som ligger bakom Babylon. Bland annat ett magnifikt scenbygge ute i öknen där man bestämde sig för att återskapa forna tiders Hollywood på den tiden då ingen kunde stava till PK och då stumfilmer var normen.

Det här är en film om film  som handlar om övergången från stumfilm till ljudfilm, och om gamla stjärnor som försvinner och nya som tänds – liksom Singin’ in the Rain, The Artist, A Star Is Born, Once Upon A Time In Hollywood …  och liksom i den sistnämnda filmen så innehar Brad Pitt rollen som han som är på väg ut, medan Margot Robbie innehar rollen som hon som är på väg upp.

Fast Once Upon A Time In Hollywood …  var roligare när det gällde att skildra en brytningstid med sex, droger och rock ’n roll. Och med televisionen och europeiska produktioner som utmanare till den fina filmvärlden i Hollywood.

Fenomenal öppningsscen

Den sexfaldige Oscarsvinnaren La La Land (2016) gjorde Damien Chazelle till ett stort namn i filmvärlden. En romcom musikal med Ryan Gosling och Emma Stone i huvudrollerna. Filmen har en fenomenal öppningsscen som är gjord i en enda lång tagning där en gigantisk cast sjunger och dansar på en motorväg i Los Angeles.

Lång och komplex inledning

Hur fick den svenska filmfotografen Linus Sandgren till den  här numera redan ikoniska scenen? Samarbetet när det gäller sensationellt foto är lika bra här. Inledningen i Babylon är lång och komplex med ett utflippat party i Hollywood. Sex, droger och jazz istället för rock ’n roll och så massor av sprit och en bajsande elefant.

Vi befinner oss i Hollywood anno 1926.  Stumfilm är på väg ut, ljudfilm är på väg in. Brad Pitt spelar en alkoholiserad  filmstjärna på dekis. Margot Robbie spelar den nya utmanaren. Diego Calva spelar ”behind the scenes” killen som blir kär i henne och som gör vad som helst för att klättra i näringskedjan.

Calva som Carraway – vem bryr sig om honom?

Ja, det finns drag av The Great Gatsby i detta partajande myller. I sådana fall är Diego Calva Nick Carraway. Berättaren som kommer in utifrån och iakttager och låtsas vara så oskuldsfull, men icke sa Nicke.

Och han är den i hela historien som man bryr sig allra minst om och tyvärr också den enda som överlever. Avrätta den där karaktären tack, vi föredrar Brad Pitt, Margot Robbie, den lesbiska tjejen i frack och den gamla tanten som skriver skvallerkrönikor … Av alla i filmen så är Calva den man bryr sig allra minst om.

Överspelande Tobey Maguire som gangster

Och som man får störst dos av. Aj, aj, aj. Inte bra. Man kanske hade gillat Nick Carraway bättre om man inte kopplat ihop honom med en överspelande storögd Tobey Maguire i filmen med Leonardo DiCaprio … och knappt har man tänkt tanken förrän Tobey Maguire dyker upp som en irriterande överspelande gangster. En gapflabbande joker i Batman är nedtonad i jämförelse.

Refererar till och påminner om mycket bättre filmer om film

Filmens svaghet är att den är för lång, för rörig och för ofokuserad. Och att man får för mycket av det man inte är intresserad av medan det som är bra försvinner för snabbt. Filmens svaghet är också att den inte är La La Land. Eller Singin’ in the Rain. Eller A Star Is Born. Eller Once Upon A Time In Hollywood … Eller franska Oscarsvinnaren The Artist. Porträtt av kämpande unga stjärnor i filmvärlden har gjorts så många gånger förr och så mycket bättre.

Och situationen blir inte bättre av att det refereras till Singin’ in the Rain  flera gånger i själva filmen Babylon. Du blir rent fysiskt påmind om att det har gjorts och kan göras så mycket bättre.

Hur man bygger drömvärldar i öknen

Men extramaterialet är bra, en hel skiva med en halvtimmes lång dokumentär om hur man bygger upp gamla Hollywood i öknen. Vilket är som en parafras på hur verkliga Hollywood byggdes ute i öknen – det verkar som en vansinnig idé när man ser det. Att bygga fejkade världar i öknen. Något som man skulle kunna göra i en skruvad sci-fi dystopi. Men det har hänt, och det har fungerat.

Fast nu finns en mycket större brytpunkt för Hollywood än övergången från stumfilm till ljudfilm; streaming. En drömfabrik kan finnas var som helst – du behöver inte spela in i Hollywood för att nå en gigantisk publik. Och inte behöver du ha stora stjärnor heller. Brad Pitt lär vara – enligt många trendspaningar – den sista filmstjärnan. Och han har spelat mannen på väg ut i två stora Hollywoodfilmer under de senaste åren. Det i sig  säger något om vår tid.

print

Här kan du se Babylon

Våra samarbetspartners