Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Ali Abbasi
Skådespelare: Mehdi Bajestani, Zar Amir-Ebrahimi, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sina Fazilat
Premiär: 2023-01-20
Betyg: 4
Det här såg man verkligen inte komma. Svenske Ali Abbasi, mannen bakom udda kärlekshistorien Gräns har gjort en gritty persiskbaserad thriller med politiska förtecken om en seriemördare. Verklighetsbaserad är den också, vilket förstås bara adderar ytterligare obehag till en redan råbarkad historia.
Redan öppningen sätter tonen. Vi kastas omgående in i en prostituerads svåra livsvillkor. Männen misshandlar, våldtar och utnyttjar kvinnan, ofta utan att ens betala. Detta är illa nog, men när hon låter sig förföras av en sedelbunt mannen på moped erbjuder är hennes öde beseglat. Döden är ett faktum bara en stund senare.
Tänker inte låta sig avskräckas
I lokalbladen i heliga staden Mashhad är mannen redan omtalad som Spider Killer, och nyheten om denna farsot håller på ett bi en nationell angelägenhet. Ända från Teheran kommer därför Arezo Rahimini för att skriva om fallet, och hon tänker inte vare sig låta sig hunsas eller avskräckas av ett system där kvinnor rutinmässigt behandlas som en påtagligt förtryckt andra klassens medborgare.
Vilket föga förvånande inte uppskattas av vare sig lagens långa arm eller prästerskapet. Men så verkar inte heller någon av parterna rent allmänt visa överdrivet mycket engagemang. Att fånga in och lagföra någon som mördar horor står knappast högst upp på dagordningen.
En trogen partner
De prestigefyllda männen med makt nobbar Arezos förfrågan om samarbete, således. Så i det läget är det allt tur att hon efter en viss tvekan får en trogen partner i sympatiske lokalreportern Sharifi. Fast deras utredning går förstås initialt trögt. Det är först när Arezo sätter livhanken på spel som de närmar sig mördaren.
Fixering vid att mörda
Och på tal om denne bestialiske man. Hans namn är Saeed, en herre präglad av både en fanatisk religiositet och sina blodiga år i armén. Mannen skildras som en smått nedstämt och tillika rätt trist typ, men han har i alla fall sin roll som trogen familjefar på pluskontot. Typ. För det verkar onekligen som om fixeringen vid att mörda gatflickor i parti och minut påverkat även denna del av livet på ett negativt sätt på sistone.
Hopp mellan jägare och den jagade
Nu kanske somliga av er läsare ööh… läser in ett visst mått av spoilers här, men faktum är att mördarens identitet avslöjas rätt omgående. Misstänker att Abbasi velat utnyttja den inneboende spänning som alltid finns i att hoppa mellan jägarna och den jagade på ett effektivt sätt innan parternas vägar slutligen korsas.
Ur denna (berättar)aspekt utgör Holy Spider onekligen ett oväntat rafflande styke film. Tempot är högt med fingertoppskänsla och agerandet starkt överlag. Extra plus här särskilt till Zar Amir-Ebrahimi och Mehdi Bajestani i rollerna som Arezo respektive Saeed.
Ursäkt för att förtrycka
Samtidigt uppvisar Holy Spider precis som Tarik Salehs The Nile Hilton Incident Jeff fascinerande ruttet och korrupt system där islam fungerar som en passande ursäkt för regimen att förtrycka, och då inte minst göra det med kvinnorna i fokus. Allt enligt välbekant modell stenålder.
Farsartad rättegång
Hur det hela slutar? Tja, eftersom historien redan är skriven går det för sig att avslöja att Saeed fick sitt straff. Efter en smått farsartad rättegång, men ändå. Tolv livstidsdomar och död medelst hängning blev domen.
Ränderna går aldrig ur ondskan
Fast det tar inte slut där. Saeed hade många ”fans”, som tyckte hans mördande var rätt, och filmen ger en tydlig antydan om att nästa generation måhända tar över hans blodbesudlade värv. Sorgligt är nog ordet jag söker här. Världen fortsätter i vanlig ordning att vara galen. Rånderna går aldrig ur ondskan, och det är väl ett av filmens alltför tydliga budskap.