Klicka på bilden, för att se hela bilden
I tider som dessa, av historisk ignorans och lika skamlös som idiotisk desinformation finns Sabaton alltid där redo att sätta fakta i centrum. I alla fall när det gäller allt som har med krig, dess fasor och konsekvenser att göra. Och med tanke på de bestialiteter som nu pågår österut i vårt europeiska närområde skulle man lätt kunna hävda att tajmingen för deras covid-försenade största Sverigeturné hittills kommer dundrande likt ett brev på posten, som en alltid lika välbehövlig påminnelse om krigets helvete.
Fast naturligtvis kommer kvintetten med ett alldeles pinfärskt album i bagaget också. The War to End All Wars är titeln på verket som följer upp tre år gamla The Great War, och precis som båda titlarna antyder är fokus på det första världskriget. Ungefär en fjärdedel av kvällens nitton nummer hade hämtats från dessa båda album, och varför inte? Sådant som pampigt speedade The Unkillable Soldier, energiska hyllningen till franskt offer och kampvilja, Fields of Verdun och smått vemodiga hyllningen till de som aldrig kom hem, och Soldier of Heaven tillhör bland det bästa bandet gett ut.
Precis lektion om stormaktstid
Men större delen av repertoaren kan förstås karaktäriseras som en välavvägd mix à la Greatest Hits. Som en liten (turné)twist framfördes dessutom halvdussinet sånger på svenska, däribland den precisa lektionen om slaget som innebar slutet på Sveriges stormaktstid, Poltava. Samt givetvis taktfast mäktiga Carolus Rex och något mer nedtonade, men knappast mindre mäktiga Karolinens bön, två nummer som även de är tätt sammanlänkade med svensk krigshistoria.
Sabaton goes powerballad
Och på tal om det där mäktiga. Bland övriga favoriter märktes sådant som storslagna Bismarck, Steel Commanders och för all del också tralliga Gott mit uns
Vidare kan noteras att A Lifetime of War var Sabaton goes powerballad. Eller kanske inte riktigt. Däremot utgjorde det här onekligen ett starkt statement, modell antikrig, och någonstans kändes det därtill uppfriskande med ett nummer som drog ner tempot. Det var inte utan att man gärna också gärna hade fått avnjuta den episka Christmas Truce denna afton.
Oooades å det värsta
Sedan för för de som undrar: Swedish Pagans, den där sången som personifierar folkmetalflirt goes fotbollsrefräng avverkades som näst sista låt. Bandet har som bekant en tveeggad relation till detta alster, som inte är rakt igenom positiv. Samtidigt älskar fansen vad de hör, så ni kan lita på att det oooades å det värsta när tillfälle gavs.
Högljutt utan pyroteknik
Överhuvudtaget var responsen i den utsålda Slagthus-lokalen mer engagerad och högljudd än förväntat. Sångaren Joakim Brodén uttryckte mer än en gång sin förvåning och uppskattning över detta. Så här mycket ös är det aldrig annars på en söndag, var kontentan.
Ändå bjöds det inte på det minsta pyroteknik den här gången. Åtminstone inte vad som kunde ses på avstånd i de bakre regionerna i salongen. Vilket väl bara bevisar att Sabaton trots sin bombastiska framtoning klarar sig alldeles utmärkt utan det visuella och högljudda utanpåverket när situationen så kräver.
Vet inte vad blasé är
Hemligheten? Well, förutom den väl inkörda hantverksskickligheten, så spelar tveklöst även en tycks det aldrig sinande inspiration och spelglädje in. Fansen märker av hängivenheten. Att man alltjämt kan känna ”Wow” om sina egna framgångar och knappt verkar veta vad det är att vara blasé är bara det en prestation i sig.
Skriven 2022-04-11