Klicka på bilden, för att se hela bilden
Det som började som ett välbehövligt solobreak med stjärnspäckad glans i slutet på milleniets första decennium förvandlades i slutänden till något annat för Slash. Projektet fördjupades och till slut hade det hela förvandlats till ett respektabelt fulltidsjobb för honom, åtminstone fram tills Guns’N’Roses återförening 2016.
Men gitarristen var aldrig ensam. Med på färden i stort sett hela vägen har sångaren Myles Kennedy, till vardags i Alter Bridge, samt gitarristen Todd Kerns och trummisen Brent Fitz i kompbandet The Conspirators varit. Numera tycks alla inblandade vara som ler och lånhalm, och det är ett faktum som vare sig Guns n’ Roses återförening eller coronapandemin kunnat rubba.
Spelade in och blev sjuka på amma gång
Senaste beviset på detta stavas 4, alltså titeln på sällskapets fjärde album i raden. Men frågar man relevant person går det inte att komma ifrån att coronan definitivt försvårade och påverkade verkets tillkomst.
– Ja, det här är definitivt ett covid-album, betonar Brent. Många av sångerna spelades in mitt i alltihopa. Sedan började vi arbeta på nytt material redan för ett par år sedan, men som storyn sedan går, när coviden var igång åkte vi till Nashville. Vi körde dit, och trodde att om vi inte flög skulle vi klara oss. Sedan spelade vi in och blev sjuka på samma gång. Men vi höll i alla fall ut till slutet.
Ville lämna kvar livekänslan
– Sedan har jag förstått att det var en speciell tanke med att spela in i Nashville också?
– Absolut, idén var att göra ett annorlunda album, använda en annan producent, en annan studio i en annan stad för att få en speciell erfarenhet. Allt detta skulle göra slutresultatet till något av ett experiment. Vi ville spela in rakt av, lämna kvar livekänslan och inte överanalysera vad vi precis gjort. Det var så gamla skivor gjordes, som den första med Black Sabbath eller Led Zeppelin. Man gick tillbaka till essensen, till till det basala. Och vi tänkte vidare på det där. Om de där skivorna kunde göras på det viset, varför försöker inte vi göra samma sak och ser hur det går. Det var en sådan skiva vi behövde göra i denna nya galna galna värld av covid. Jag pratade med någon för ett tag sedan som sade att det låter väldigt mycket punk. Det tycker jag var en fair bedömning.
Lämna utrymme för magin
Men ett nytt perspektiv kan kräva någon med en annan syn på helheten. Någon som producenten Dave Cobb, meriterad rattare bakom allt från rockakter, typ Europe och Rival Sons via självaste Lady Gaga till nya heta countrynamn à la Zac Brown Band och Chris Stepleton. Enligt Brent hade han och Slash en diskussion innan bandet stammanstrålade med honom i Nashville, och kontentan var att inget skulle spelas in digitalt och bara “riktiga” ljud från instrumenten skulle användas. Det skulle låta spontant, helt enkelt.
– Så under förproduktionen då vi förberedde oss kom Dave in och sade “Ni vet, killar ni kanske inte ska överdriva repandet. Lämna lite utrymme för magin när ni börjar spela in”. Fast samtidigt måsta jag säga det här: Slash är inte en fan av att bara trycka på inspelningsljuset och bara se vad som händer. Vi vill alla ha lite mer struktur än så. Jag tror det kan vara farligt att bara köra på. Men lyckligtvis hade Dave många bra idéer och intentioner…och han tyckte vi var ett riktigt tight band.
Levde på gränsen
Brent berättar att bandet “vanligtvis” tog sig igenom ett par sånger varje dag, och då diskuterade man ändå en del av arrangemangen precis innan det var dags för inspelning.
Vi kunde säga “Hey, varför ändrar vi inte det här eller adderar den här delen”. Vi levde på gränsen eftersom vi ändrade saker precis innan vi spelade in. Så alla tittade intensivt på varandra för att försäkra oss om att komma igenom låten ordentligt. För vi fångade den där livekänslan. Det kan man höra på varje sång. På spontaniteten och hur alltihop spelades in.
Risktagandet betalade sig
Sedan poängterar Brent också att det goda resultatet är ett resultat av bandets rutin och skicklighet rent allmänt. Trummisen säger att han spelat med Slash dussinet år vid det här laget. Mycket musik har skrivits och många gigs har avverkats, så alla är är väldigt komfortabla med varandra. Därför menar han också att risktagande betalade sig. Istället för att köra på säkerhet pushades gränserna, vilket arbetade i bandets favör.
– Det som är så “great” nu är att vi håller på att förbereda oss för en turné, och setlistan kommer självklart att innehålla sånger från varje skiva jag spelat in med bandet, och det är coolt att gå tillbaka i katalogen. Vi ser fram emot att spela sånger vi inte spelat på flera år, och addera dem också. Det är roligt att gå tillbaka och säga “Hey, det där var vad vi var då som band”. Sådana känslor finns alltid. Det är fina minnen, och det kommer alltid att finnas standards i vår show, som Anastacia, You’re a Lie och definitivt World on Fire. Och de är alla från de två första skivorna. Och Living the Dream.
”Cool grej” spela alla sånger live
Brent skyndar sig att tillägga att även alla de nya sångerna kommer att adderas till setlistan från och till under den kommande turnén. Ingen lämnas därhän. Detta är ett mönster som gått igen genom hela denna konstellations karriär.
– Varje sång vi har spelat in har spelats live åtminstone en gång under åren, men ofta flera gånger. Jag tycker det är en verkligt cool grej att göra så, och i det här fallet kommer det hela det nya albumet att spelas live, inte bara en sång.
En reaktion på Velvet Revolvers uppbrott
– Som du nämnde tidigare har du och ju varit en del av den här laguppställningen med Slash nästan från allra första början. Men det självbetitlade soloalbumet från 2010 var en stjärnspäckad historia med allt från Fergie från Black Eyed Peas och Maroon 5:s Adam Levine till Dave Grohl och Ozzy Osbourne. Jag antar att det projektet var en så kallad no brainer för honom?
– Well, det som var så “great” med den skivan var att det var en reaktion på Velvet Revolvers uppbrott. Slash ville bara spela in en massa bra sånger, och funderade en hel del på alla de olika sångare som skulle kunna tänkas sjunga dem eftersom han själv inte kan göra det. Han beundrade deras talang, och det var toppen att Myles Kennedy stod ut där med låten Starlight. Så för mig att gå med ungefär när skivan kom ut var något bra för mig. Jag spelade inte på den, men jag var med på turnén. Tanken redan då var ha ett band och bygga upp det kring Myles. Han var det perfekta valet att sjunga på alla de där olika sångerna som andra spelat in.
Utvecklades till en turnerande enhet
– Men var det här verkligen menat att vara mer än en engångsgrej med tanke på det här upplägget med alla stjärnorna på den här skivan?
– Jag tror inte någon av oss, Slash inkluderad trodde det. Kanske trodde han att vi skulle göra några gigs, lite tv-shower och talkshows. Jag kommer ihåg de första showerna vi gjorde. Vi spelade på The Roxy i Hollywood, vi gjorde The Tonight Show med Jay Leno och åkte till Australien där de drog igång VH1 Classics igen. Och allt det där var stora coola saker att få göra, men vad gäller en ordentlig turné var det bara “Låt oss vänta och se vad som händer”. Sedan utvecklades vi på något sätt ändå till en turnerande enhet som åker jorden runt. Då tror jag Slash alltmedan vi utvecklades som band, tyckte att det här var något han kunde skriva ny musik till.
Det nya normala
– Och på tal om det. Er USA-turné drar igång nästa vecka med tanke på all osäkerhet kring pandemin. Det är crazy här i Europa just nu?
– Yeah, det är vaccinationstvång på restauranger här nu. Det här är det nya normala. Man kan inte bara gå och göra vanliga saker längre. Att gå ut och äta är en process, och vi håller oss borta från många offentliga tillställningar eftersom vi förbereder oss för turnén nu. Sedan kommer det att bli en annan miljö på vägarna nu. För en av sakerna jag verkligen tycker om är att möta vänner och fans, och när man åker runt möter man folk från hela världen. Så precis nu är det något som kommer att vara begränsat till att se folk från scenen. Vi kommer inte att ha mycket interagerande, det är helt enkelt inte säkert jämfört med hur det var tidigare. Så vi får bara försöka komma på vad som funkar bäst.
Underhållningsbranschen har anpassat sig
– Men bortsett från det. Hur ser du på framtiden? Kan du ändå se ljust på den längre fram?
– Man måste. Som människa utvecklas man. Vi lär oss att använda teknik i våra dagliga liv. You know, det är det vi gör, och det här att vi pratar med varandra är hur normalt som helst. Och för mig som bor i Vegas, så kan jag se hur casinona och underhållningsbranschen har anpassat sig en del. Det är mitt lackmustest just nu. De anpassar sig och får det att fungera, och jag lär mig åka på turné med nya förutsättningar. Och förhoppningsvis, you know…vi pratar mycket om politik och immunitet just nu, men det viktiga är att vi kommer att ta oss förbi det här på ett eller annat sätt. Och medan vi gör det håller vi igång.
En välsignelse göra musik
– Du låter positiv, trots allt?
– Jag vill inte vara deprimerad. Jag vill vara optimistisk för jag vill inte…det finns inget hälsosammare sätt än att vara positiv. Och att göra musik är en välsignelse. Den är positiv, så jag använder det där och kanaliserar min energi på det och resten av tiden lär jag mig att vara hemma mer. Du vet, det är svårt att ha varit musiker hela livet och aldrig varit hemma i längre perioder. Sedan kan du fråga Slash eller vem som helst hur det varit att vara det, och det var egentligen inte så svårt. Däremot kändes det inte bekvämt. Så jag är glad att vi kommer ut lite mer nu och spelar varje dag. Bara att vara i studion den senaste veckan har varit toppen.
Skriven 2022-02-02
Fotnot: Brent Fitz har utöver Slash bland annat arbetat med diverse storheter som Alice Cooper, Vince Neil, Gene Simmons, kanadensiska rockhjältarna Theory of a Deadman och kortlivade supergruppen Union.