Klicka på bilden, för att se hela bilden
Senaste albumet Smokin; Hearts & Broken Guns har genererat mer än 31 miljoner streams, 8 miljoner visningar på YouTube och haft flera hits på amerikansk rock radio
BANDET KOMMER ATT TURNERA MED NICKELBACK INFÖR HUNDRATUSENTALS FANS I NORDAMERIKA I SOMMAR
“Tår från en get är det senaste inom koskällor,” skrattar gitarristen Josh Hamler när han pratar om det udda slagverksinstrumentet som tillverkats av getttår i ett snöre. De fanns i vår producent Keith Armstrongs verktygslåda. Vi förklarade för honom vilka sorts ljud vi ville ha och då plockade han fram grejor vi aldrig hört talas om. Som t ex de tår från en get som användes på Blood Trophies och A Longer View eller sandpappret som användes på Scavengers.
Men för att vara allvarliga en stund så är användande av organiska ljud och antik analog utrustning ett stort kliv för bandet som består av sångaren Nathan Hunt, basisten Matt Fisher, kompgitarristen Josh Hamler, sologitarristen Derrick Shipp samt trummisen Adam Zemanek. “Vi ville inte använda oss av något digital över huvud taget. Så för att få fram vissa ljud och effekter så var vi tvingade att hitta på saker som att använda gamla telefonmikrofoner till slutet av Scavengers. Vi var tvugna att tänka utanför boxen,” säger Fisher.
Hamler tillägger: “Vi hade stannat i vår utveckling att skriva och spela in så Keiths helt annorlunda förhållningssätt hjälpte oss att komma ur vårt dödläge och få fart på vår kreativitet.”
Att bandet drogs till Armstrong för att producera plattan var ingen slump. Han är känd för sin skattkammare av analog, antik utrustning och Shaman’s Harvest hade bestämt sig för en organisk, analog ljudbild för sitt sjätte album. Sångaren Nathan Hunt förklarar: “Vi använde analoga effektpedaler och gamla förstärkare. Det är första gången vii jobbar på det viset. Det var som att hitta beröringspunkten mellan mellanvästern och Los Angeles. Den har naturligtvis en Shaman’s Harvest mellanvästern vibb men osar av Los Angeles organiska ljudbild.”
Resultated är mörkare, mer inåtvänt och diverserat från de olycksbådande, gripande stämningrna på titelspåret,A Longer View, The Devil In Our Wake och Scavangers (som alla skulle passa bra i en skräckfilm) till mer nedstämda och bräckliga låtar som Tusk And Bone eller Long Way Home.
Man kan även se en förändring i texterna som nu kommenterar USAs politiska läge med den sociala och ekonomiska orättvisa som drabbat stora delar av befolkningen under det nya styret. “Red Hands Black Deeds snuddar vid ämnet om den mörka sida alla bär,” säger Hunt. “Hela plattan består av kontraster i en ständig dragkamp. Vad är gott och ont, vad är bra eller dåligt? Vi hade inga intentioner att göra en konceptplatta men det är vad det blev.”
Bandet började skriva låtarna i november 2016 vid tiden för det amerikanska presidentvalet så det är kanske inte så konstigt att texterna behandlar sociala och politiska ämnen. “Plattans spänningar talar väl sitt tydliga språk. Den har en olycksbådande stämning som ju reflekterar hur världen ser ut idag,” säger Hamler.
The Come Up är plattans första singel och är en upptempolåt som är en blandning av Motown fasta takt och The Rolling Stones sliriga sväng.som fullkomligt vältrar sig i nedstämdhet. “Det är så mycket negativt på sociala medier idag med allt från vardagsproblem till vårt lands position i världen,” säger Hunt. Men låten handlar också om sångarens kamp mot depression. “Den fungerar som terapi,” förklarar han. “Om hur du inte har någon möjlighet att påverka vissa situationer eller att du inte kan forma ditt liv så som du vill ha det. Ibland måste man bara åka med och gilla läget,” förklarar Hunt som 2014 drabbades av strupcancer. Något som höll på att bli slutet för bandet.
A Longer View handlar om människors motsättningar och rasism. “Ta ett steg tillbaka och du kommer att inse att vi alla bara är människor. Det är A Longer View, det längre perspektivet. Det spelar liksom ingen roll. Till syvende och sist vill vi alla bara bli älskade ocg förstådda,” säger Hunt.
På samma sätt behandlar The Broken Ones frågan om invandrare eller alla som känner att de står utanför samhället. Hunt själv härstammar från ursprungsbefolkningen. “Min fars familj tillhör Lumbee-folket från North Carolina vilken består av flera olika folk och religioner och därför inte har rätt till många av de förmåner andra mer homogena grupper har. Låten är en cynisk kommentar till dagens samhälle,” säger Hunt vars bands namn refererar till hans ursprung.
The Devil In Our Wake behandlar krig. “Jag brukade somna med CNN på och då visas något skit om vita huset eller hjärtskärande bilder från Syrien. Jag såg vad som hände i världen och frågade mig själv hur vi kunde hamna så långt ifrån varandra,” berättar Hunt.
Soul Crusher är en funkig rocklåt om hur man tar sig igenom tuffa perioder i ens liv. Den visar också upp bandets mångsidighet. “Den blandar en massa musikaliska genres. Du bara måste upp och stuffa. Den har också den där Motown-känslan men även en del Texas-blues i sig.” förklarar Hunt.
Bandet har fortsatt trots inre slitningar, som varje band går igenom, men även Hunts kamp emot cancern. Shaman’s Harvest bildades i Jefferson City, Missouri och släppte debutalbumet Last Call For Goose Creek 1999. Det följdes av Synergy (2002) och March Of The Bastards (2006) innan bandet nådde kommersiell framgång med 2009 års Shine som bl a innhåller hitsingeln Dragonfly som nådde plats #9 på Billboards Heritage Rock-lista och som #15 på Mainstream Rock Tracks-listan. Den hanmade även på soundtracket till filmen Legendary och videon har visats 4,5 gånger på You Tube.
Uppföljaren (och debuten för Mascot Records) Smokin’ Hearts And Breakin’ Guns (2014) har streamats över 31 miljoner gånger. Singeln In Chains peakade som #11 på Media Base-listan efter 22 veckor i sträck på Active Rock radio. Videon till In Chains har visats 8 miljoner gånger.
Shaman’s Harvest har även lyckats bra som liveband. De har turnerat eller delat scen med AC/DC, Alice In Chain, Godsmack, Breaking Benjamin, Seether, Nickleback, Three Doors Down, In This Moment, Daughtry, Cheap Trick, Theory Of A Deadman, Hinder m f och spelat på festivaler som Rocklahoma, Rock On The Range, Rock Fest, KRockathon, Rockin’ The Rivers, Texas Mutiny, Rock Carnival 2016, High Elevation Rock Festival samt Midwest Rock Fest.
Det finns tre skäl till att bandet hållit ihop så länge: För det första har de förblivit Missouri trogna. “Vår musik låter som den gör för att vi är hillbillys!” konstarerar Fisher. För det andra så gäller det att ibland kunna hålla distansen. “Vi har hållit på i tjugoett år nu,” fortsätter Fisher. “Så vi är som bröder och visst bråkar och tjafsar vi men vi har lärt oss att ibland hålla distansen och särskilt mellan turnerandet. För det tredje så utvecklas och växer de hela tiden som band. “Jag tycker vi tagit ett rejält kliv framåt men nya plattan och det bådar gott inför framtiden,” tillägger han.
Låtlista:
1 Red Hands Black Deeds (Prelude)
2 Broken Ones
3 The Come Up
4 A Longer View
5 Soul Crusher
6 Off The Tracks
7 Long Way Home
8 The Devil In Our Wake
9 Blood Trophies
10 So Long
11 Tusk And Bone
12 Scavengers
Releasedatum 28 juli 2017
Shaman’s Harvest Online
Website
Facebook
Twitter
Instagram
© Mascot Label Group