LET HIM GO – tuffare tuffingar än paret Costner och Lane i denna neo-western är svårt att hitta

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Thomas Bezucha
Skådespelare: Diane Lane, Kevin Costner, Kayli Carter, Ryan Bruce, Otto Hornung
Land: USA, Kanada
År: 2020
Genre: Brott, Drama, Thriller
Längd: 113 minuter
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: SF
Betyg: 3

Det är goda tider för neo-westerns baserade på bästsäljande romaner! Nyligen kunde vi avnjuta hur Angelina Jolie slogs mot skogsbränder och yrkesmördare samtidigt i Those Who Wish Me Dead. Nu är det dags för Kevin Costner och Diane Lane att ge sig ut på hämnarstrået, i en film som baseras på Larry Watsons bästsäljare Let Him Go. För visst är temat seniorer som hämnas som gjort för en western? Och det är svårt att hitta tuffare western-tuffingar än paret Costner och Lane!

Generationer har växt upp med Dansar med vargar och Costner som Robin Hood. Lanes bästa western performance är så klart i Lonesome Dove. Och de två, Costner och Lane, har tidigare spelat gift par på film – i Man of Steel var de Stålmannens jordiska adoptivföräldrar. En tuff uppgift!

Ett familjeföretag i hästväg

Let Him Go handlar om paret George och Margaret Blackledge. Han är en pensionerad sheriff, hon jobbar med att rida in hästar. Deras son jobbar med samma sak. Ranchen är ett familjeföretag, tre generationer bor där tillsammans, sonen och sonsonen stortrivs, men svärdottern Lorna (Kayli Carter) känner sig utanför. När sonen dör i en ridolycka gifter svärdottern om sig med en obehaglig typ, Donnie Weboy (Will Brittain), som tar med sig henne och den lille ungen till sin skumma släkt North Dakota.

Men inte innan Margaret har upptäckt att Donnie Weboy misshandlar både sin fru och sin styvson. Helt “casually“. Lika självklart som att andra människor andas. Det är några av filmens otäckaste scener. Liksom den misshandel George får utstå, stympad med en yxa, och avrättningen av en häst med ett skott i pannan. Det här är inte en av de där mysiga westerns med vackra vidder och ritter in i solnedgången. Det är inte The Lone Ranger.

Indianer som hjälpare

Fast precis som i The Lone Ranger dyker en indian upp när paret som bäst behöver hjälp. Indianen har rymt från “indian school” där han upplevt fruktansvärd misshandel – han har fråntagits sitt namn, sitt språk, sin identitet och har tvångsklippts och badats i kerosene för att tvätta bort “indianen” i honom. Numera heter han Peter. Booboo Stewart, känd från franchises som The Descendants, Twilight och X-Men gör här sin bästa roll någonsin.

Men här någonstans börjar man tänka. Att filmen investerar så mycket tid i att få oss som publik att bry sig om en vit unge som måste räddas. När Peter har fått rädda sig själv. Ingen kommer och räddar alla de indianbarn som systematiskt kidnappas och misshandlas för att “anpassas”. Skulle en sådan film ens locka och engagera en publik?

Rollen att inte ha en roll och agenda

Måste en indian automatiskt uppoffra sig och bli de vita människornas hjälpare, som Tonto i The Lone Ranger? Peters roll i Let Him Go är inte att ha en egen roll, en egen agenda och en egen storyline utan att vårda George tillbaka till (någorlunda) god hälsa. Att vara Margarets hjälpare och räddare, och att erbjuda hjälteparet en säker fristad. Till och med Peter har hört talas om de ökända Weboys. Även om han bor isolerad ute i ödemarken.

Nu är “indians” helt fel ord att använda. “Native Americans” (i USA) och “First Nations” (i Kanada) är de korrekta benämningarna. Men eftersom filmen utspelar sig 1963 säger alla “indians”. Till och med medlemmar av ursprungsbefolkningen.

Frun är tuffast – och mest hämndlysten

Något som är ovanligt i westerns – ja, i Hollywoodfilm över huvud taget – är att det är frun som är tuffast i förhållandet. Ofta brukar fruar få nöja sig med att vara lite lagom ledsna, medans det är männen som drar ut och hämnas. Här är det Margaret som är den drivande, som vill ha revansch för vad som hänt deras son och sonson och hon är förbannad på livet i allmänhet och familjen Weboy i synnerhet.

Vad är Weboys för ena? En sekt? En klan? En maffia som styr en del av en delstat, från sadelmakaren till sheriffen? Alla verkar vara rädda för dem, alla vet vilka de är och vad de är kapabla till.

Showdown mellan Lane och Manville

“The showdown” i westerns brukar vara mellan två män med pistol, typ duell i solen, modell High Noon.

Men “the showdown” som man minns mest här i Let Him Go är hur Diane Lane och Leslie Manville sitter i ett rum och stirrar på varandra – och Manville drar det längsta strået. Hon har slipat sin “death stare” från Oscarsvinnaren The Phantom Thread till perfektion och spelar Weboys familjeöverhuvud, en matriark som är lika delar Ma Barker och Gudmodern, med den äran.

Hon vill ha total kontroll över allt och alla – och det inkluderar nytillskottet i familjen, George och Martas barnbarn. Han är nu är “Weboy” och hon tänker absolut inte “Let Him Go”!

I sista akten är det upplagt för grindhouse B-movie action, när det tar hus i helvete, rent bokstavligen, och pistoler, gevär, bensindunkar och allt möjligt används i slutuppgörelsen. Och den sista duellen är så klart mellan Manville och Lane. Det är inte ofta man ser en sådan upplösning i westerns.

Skriven 2021-09-10

print

Våra samarbetspartners