WRATH OF MAN – traditionell kuppfilm mumma för den hårdkokta själen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Guy Ritchie
Skådespelare: Jason Statham, Holt McCallany, Josh Hartnett, Rocci Williams, Jeffrey Donovan
Premiär: 2021-06-30
Betyg: 4

Förra året återvände Guy Ritchie i gammal god form till välbekanta (gangster)marker med The Gentlemen med allt vad det innebär av snåriga intriger, råbarkad humor, udda karaktärer och förstås, våldsamheter. Wrath of Man är dock något annat. Något mer traditionellt Eller vad sägs om en kuppfilm baserad på en fransk förlaga, som utnyttjar sin nischgenre med oväntat mycket inspiration och tajt berättande.

Ett rån mot en värdetransport med katastrofala dödliga följder sätter tonen. Därefter introduceras vi för Jason Stathams Patrick Hill alias H, en tystlåten butter man som får jobb på en värdetransportfirma efter att knappt ha klarat inträdesprovet. Att han är en utmärkt skytt visar sig dock med emfas i samband med ett nytt rån. Något som får hans överordnade att undra över det medelmåttliga inträdesprovet rent allmänt Så kanske är inte H riktigt den han utger sig för. Frågorna hopar sig; vem är den mystiske mannen, vad är hans bakgrund, hans motiv och har han verkligen rent mjöl i påsen?

Insatserna blir högre och kostsammare

Alla dessa spekulationer får givetvis sina förklaringar vad det lider via en flashback och fokus på andra personer och saker. Ritchie har nämligen delat upp filmen i fyra separata delar Dessa besparar jag dock alla läsare ifrån att berätta om för att inte sabotera spänningen. Istället nöjer jag mig med att konstatera att allt som avslöjas inte är självklart och att insatserna i dramats klimax blir högre och kostsammare än vad någon inblandad kunnat ana.

Mörkt, macho och brutalt

Som alla säkert förstår lär inte Wrath of Man värva några nya fans vare sig i Guy Ritchie- eller Jason Statham-lägret, men för de som är beundrare är det här mumma för den hårdkokta själen. Det är mörkt, macho, brutalt och för all del också tyngre än vanligt eftersom den förlösande humorn från regissörens gangsterrullar lyser med sin frånvaro här.

Att hålla publiken på halster fungerar välgörande

Det ligger nära till hands att tänka på sådana gravallvarliga kuppfilmer som Heat, Gerard Butlerrafflet Den of Thieves och i alla fall delvis Ben Afflecks The Town, och det ska förstås mest bara ses som något positivt. I fallet Wrath of Man är det dessutom också lätt att tycka att upplägget i berättandet lyfter själva storyn. Att rulla upp storyns hemligheter efterhand och hålla publiken på halster istället för att bara servera förutsättningarna direkt fungerar tveklöst välgörande för helheten.

Skriven 2021-06-29

print

Våra samarbetspartners