Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Steven Soderbergh
Skådespelare: Meryl Streep, Candice Bergen, Gemma Chan, Lucas Hedges, Dianne Wiest
Land: USA
År: 2020
Genre: Drama, Komedi
Längd: 113 minuter
Visas på HBO Nordic
Betyg: 3
Steven Soderbergh är en produktiv herre som hoppar hej vilt både mellan stilar och genrer och det smala och mera traditionella. Bara det senaste decenniet har han regisserat tolv filmer – tv-serier och kortfilmer borträknade, däribland såväl obehagligt realistiska smittothrillern Contagion och stjärnspäckade actionrullen Haywire som manliga strippdramat Magic Mike, underhållande dramat Mitt liv med Liberace och 2019 års komiska, men samtidigt deppiga svindlarskapelse The Laundromat.
På kryss utan kärleken
Inte illa, får man säga. Särskilt som det mesta han fått ur sig tveklöst varit väl värt att se, och samma sak gäller för Let Them All Talk. Nu ska dock villigt erkännas att jag inte kände mig alldeles knockad när allt rullat färdigt. Men ändå, en ganska trevlig dramedy är det här likväl. Det hela präglas en del av en vuxen pratighet á la Woody Allen minus dennes vassaste repliker, men plus idel lyxiga miljöer på överdådiga kryssningsfartyget Queen Elizabeth 2.
Den som ville vara lustig skulle kunna travestera titeln på den gamla tv-serien På kryss med kärleken (Love Boat), och byta ut ”med” mot ett ”utan”. För den vänskapliga kärlek som förekommer här är dessvärre egentligen inte så lite på dekis medan romantiken inte direkt osar i ett av historiens sidospår.
Gamla oförrätter på agendan
Meryl Streep är Alice, lika självupptagen som firad och för all del också bästsäljande författarinna inom skönlitteraturen, som är mitt upp i det krampaktigt arbetet med sin nya roman. Nu vankas det dock viktig prisutdelning borta i Storbritannien, så därför bestämmer den flygnobbande Alice sig för att kryssa till Southampton istället för att få lugn och ro med sin välartade brorson Tyler som stöd och hjälpreda.
Medbjudna på färden blir de gamla väninnorna sedan studietiden Roberta och Susan. För att återuppliva gammal vänskap, kan man tänka. Men istället kommer gamla oförrätter upp på agendan. I alla fall en av dem, Roberta anser att hennes liv aldrig blivit det samma sedan Alice använde hennes liv som ogenerad inspiration i största framgången You Always, You Never.
Mjölka på information
Samtidigt visar det sig att Alice nya förläggare Karen också löst biljett till till fartyget. Hon har nämligen fått order från högre ort att tar reda på hur det går med hennes nya bok, så hon försöker mjölka Tyler på information. Sedan råkar även en sanslöst framgångsrik bestsellerförfattare av kriminalromaner á la James Patterson befinna sig ombord, och det framgår rätt tydligt att väninnorna tycker han är betydligt intressantare som kreatör och en trevligare människa än sin gamla studiekamrat.
Avslappnat och spontant
Om detta låter roligt och intressant, så tveka inte att ge det här en chans. För den som vill ha sina lustigheter serverade i sofistikerad form ter Let Them All Talk helt klart mumma för (humor)själen. Samtidigt ska ni dock veta att adjektiv som avslappnat och spontant är lämpliga för att beskriva det hela. Det finns en air av lössläppthet över hela anrättningen där skådespelarna och Soderbergh spånat fram scenerna när det känts rätt.
Bättre om han dödat sina älsklingar
Sedan skulle jag verkligen inte på något sätt vilja hävda att han gått hela vägen i detta avseende som i tidiga moderna klassikern Sex, lögner och videoband och Full Frontal, det här är trots allt långt ifrån en typisk indiefilm. Men dessa grepp finns där likväl, och jag är inte så säker på att filmen gynnats fullt ut av detta spånande. Kanske hade det varit bättre om Soderbergh stramat upp vissa scener och dödat sina älsklingar i lite högre utsträckning.
Men med detta sagt; Let Them All Talk är ändå både njutbar och underhållande. Och skådespeleriet är självklart alldeles utmärkt, och då särskilt vad gäller veterantrion Streep, Bergen och Wiest i handlingens centrum.
Skriven 2021-02-08