THE SECRETS WE KEEP – Noomi Rapace som stark förstafiol i mörk dramathriller om hämnd och övergrepp i det förflutna

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Yuval Adler
Skådespelare: Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Chris Messina, Amy Seimet, Jackson Dean Vincent
Premiär 2020-09-18
Betyg: 3

Arvet efter nazisternas övergrepp under andra världskriget slutar aldrig att ge upphov till nya filmupplevelser, och här är ännu en. I en mörk dramathrillerkostym, dessutom. Sedan behöver det väl knappast påpekas att det är svåra frågor regissören Yval Adler tacklar. Sådant som konsekvensen av hämnd, om huruvida man någonsin kan bli fri från svåra trauman och kostnaden för att sopa ett hemskt förflutet under mattan är sådant som avhandlas.

Tiden är sent 50-tal, och platsen är ett idyllIskt småstads-USA. Där lever och verkar rumänskbördiga Maja med sin helylleamerikanske läkarmake Lewis och deras gemensamma son Patrick. Ytligt sett ser allt normalt om än inte alldeles idylliskt ut, men Maja lider av mardrömmar efter en brutalt dödlig skräckupplevelse i slutfasen av kriget med svåra själsliga ärr som resultat.

Händelsen har dock förblivit en hemlighet inför Lewis, liksom hennes romska ursprung, men det ska komma att förändras. För när Maja plötsligt tycker sig se en av sina plågoandar i Europa från femton år tidigare i den lokala parken, och så småningom kidnappar och håller honom fången i källaren sätts allt på sin spets.

Maken dras in i fruns begär efter hämnd och erkännande. Något han ställer upp mer eller mindre villigt på när väl den första chocken lagt sig. Däremot är han inte så tänd på vare sig tortyr eller att avliva den ofrivillige gästen. Dessutom krävs det bevis på hans identitet. Är han schweiziske ex-kontoristen Thomas, som han själv påstår eller före detta naziförövaren Karl, som Maja bestämt hävdar?

Svårt att säga, och det är förstås i obesvarade frågor som denna en stor del av spänningen ligger. Liksom i hemligheterna både Thomas och Maja ruvar på, för övrigt. För vi undrar naturligtvis alla över både den förstnämndes identitet och vad som egentligen hände den där (krigs)natten för femton år sedan.

Fast det måste också framhållas att spelet mellan Maja och Lewis tillhör filmens mer intressanta delar. För även om det existerar en stark lojalitet dem emellan i grunden finns det också meningsskiljaktigheter. Sedan finns det för all del viss anledning att ha synpunkter på hur snabbt maken gillar läget när det står klar för honom att en potentiell nasseförbrytare släpats hem av bättre hälften i familjebilens skuff.

Likaså är jag inte säker på att regissören Yuvan Adlers val att göra en film som både vill vara thriller- och drama samtidigt varit fullt ut till helhetens fördel. Man skulle vunna säga att vare sig det ena eller det andra når sin fulla potential. Men oavsett vilket; ett gediget hantverk och gott skådespel med en stark Noomi Rapace som förstafiol, och tidsatmosfär är det här hur som helst.

Skriven 2020-09-15

print

Våra samarbetspartners