DANGEROUS LIES

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Mjäkig och standardmässigt tv-doftande thriller, USA 2020
Regi: Michael M. Scott
I rollerna: Camila Mendes, Jessie T. Usher, Sasha Alexander, Cam Gigandet, Jamie Chung
(Netflix)

BETYG: TVÅ

På nittiotalet var det populärt med thrillers på temat home invasion. Det var då sådana trevliga otrevligheter som Ensam ung kvinna söker, Förbjudet begär och Handen som gungar vaggan rosade spänningsmarknaden. I viss mån kan man väl säga att Farlig förbindelse startade denna trend med dårar som hotar att rasera familjeidyllen redan i slutet på åttiotalet. Även om det nu i sistnämnda fall mest var temat med förödande handfasta konsekvenser vad gäller mäns otrohet som gjorde denna numera klassiker till ett fenomen.

Fast hur som helst, Dangerous Lies gör ett halvhjärtat försök att återuppliva denna nisch. Jag säger halvhjärtat eftersom minst lika stort fokus vilar på ett moraliskt dilemma kombinerat med ett dödligt mysterium som aldrig helt klarläggs.

Varför testamentera till en fullständig främling?

Katie och Adam är det unga paret med goda ambitioner, men knagglig ekonomi. Nödd och tvungen står hon därför för fiolerna ekonomiskt och jobbar som någon slags hemsamarit medan den sämre(?) hälften pluggar alternativt söker arbete. Och det är här det väl är tänkt att det ska bli intressant. Katies senaste uppdrag utgörs av en varmhjärtad farbror – i gamle fine Elliot Goulds skepnad – som oväntat avlider i sin favoritfåtölj. Inget tyder på att några oegentligheter skett, men när ett testamente plötsligt dyker upp visar det sig att Katie ärver honom.

Varpå varningsklockor börjar ringa hos en skärpt kvinnlig kriminalare spelad av Sasha Alexander, alias Maura Isles i tv-deckaren Rizzoli & Isles. För varför i all sin dar skulle farbrorn testamentera allt till en trots allt fullständig främling han bara känt fyra månader? På samma sätt är det allt lite märkligt när en obehaglig figur knackar på och absolut vill köpa Katies ny ärvda boning. Till varje pris. Och på tal om märkligt, vad är grejen med de hundratusen dollar paret hittar i en gammal kista på vinden?

Värd beröm för twists, men överlag mjäkig

Ja, det kan man verkligen fråga sig, och värre än så blir det. För att inte säga otrevligt. Därmed inte sagt att spänningsnivån stiger på motsvarande sätt. Visserligen kan regissören Michael M. Scott och manusförfattaren David Golden vara värda lite beröm för de twists som uppenbarar sig i upplösningen , men överlag ter sig helheten både mjäkig och standardmässig på ett gammaldags tv-filmsdoftande vis. Det hela ter sig helt enkelt lagom och snällt på ett på ett sätt som inte kan karaktäriseras som annat än onödigt menlöst.

Tungviktare då det begav sig

Dessutom är skådespelarna i handlingens centrum långt ifrån karismatiska. Inget ont om stjärnan från Riverdale, Camila Mendes eller Jessie T. Usher (The Boys), men då det begav sig hade man tungviktare som Michael Douglas, Kurt Russell, Bridget Fonda och Madeleine Stove i de goda huvudrollerna, och sett ur det jämförelseperspektivet vore det synd att påstå att det så kallade godset levereras.

Och då har jag ändå inte sagt något om ”The bad guys/girls”. Förr fick folk som Glenn Close, Rebecca De Mornay, Jennifer Jason Leigh och Ray Liotta spela ut sin inre psykopat, men killen här gör ett tämligen färglöst intryck.

Definitivt lättglömd

Så med tanke på allt detta; varför inte kolla in ovannämnda gamla godingar istället för Dangerous Lies? Jag är övertygad om att den rutinerade thrillerslukaren har avsevärt mer ut av det än att avnjuta denna förvisso inte helt ospännande, men ändå definitivt lättglömda skapelse.

Skriven 2020-05-13

print

Våra samarbetspartners