Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Fragmentariska barndomsminnen med look á la storskalig lågbudgetfilm, USA/Mexiko 2018
Regi: Alfonso Cuarón
I rollerna: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf
(Warner Bros.)
BETYG: FEM
Det är inte ofta att en globalt tokhyllad film börjar med att någon plockar upp hundbajs. I svartvitt.
Alfonso Cuarón har gjort meditativ och långsam filmpoesi av sina fragmentariska barndomsminnen, mestadels från 1970-talets Mexico. Nyåret 1970 firas med pompa och ståt – och släckning av en skogsbrand.
Hyllat och prisbelönt fick bara premiär på fåtal biografer
Roma vann en Oscar för bästa internationella långfilm (eller bästa icke-engelskspråkiga film, som det hette 2018) och första pris, Guldlejonet, på filmfestivalen i Venedig. Vilket bara är toppen på prisberget och hyllningarna. Filmen fick bara premiär på ett fåtal svenska biografer, och gick sedan upp på Netflix. Nu släpps filmen på DVD och BD med en svartvit “booklet” att läsa och en hel skiva med extramaterial.
Som bekant – i streamingvärlden dyker saker upp och försvinner med ojämna mellanrum, men Roma är verkligen värd att bevara som fysiskt exemplar.
Harry Potter, Gravity och Din Morsa också!
Den mexikanske regissören Alfonso Cuarón gjorde succé tidigt i sin karriär. Sedan blev det en Harry Potter-film (Harry Potter och fången från Azkaban) och den Oscarsbelönade sci-fi-filmen Gravity med Sandra Bullock i huvudrollen, en högst personlig film, Din morsa också!, och hyllade Children of Men med Julianne Moore och Clive Owen i huvudrollerna.
Gravity är fortfarande en av de bästa sci-fi filmerna någonsin. Som synes har Cuarón verkligen hoppat mellan olika genrer, mellan filmade böcker och egna småskaliga personliga filmer och storslagna äventyr med stor budget … och så vidare.
Skildring av egen uppväxt i gigantiskt hus
Roma är Cuaróns största succé någonsin, det hela ser ut som en storskalig lågbudgetfilm, och att en två timmar och en kvart lång film i svartvitt skulle vara så publikfriande hade väl få kunnat ana.
Roma är en skildring av Cuaróns egen uppväxt i ett gigantiskt hus som ser ut som ett stort museum för trendig 1960-tals design. Det finns åtminstone tre anställda tjänstefolk som man får se i filmen, en mormor, en mamma, tre pojkar som får göra och äta vad de vill, en flicka som mamman och bröderna alltid säger till “du får inte äta, då blir du tjock” medan grabbarna själva glufsar i sig jordgubbar med vispgrädde, kakor och glass och får efterrätt efter maten.
Och så finns det en ouppfostrad hund som ingen bryr sig om och som ständigt skiter överallt. Denna familj drabbas av att Doktorn (pappan i familjen) överger hemmet utan ett ord, till förmån för en ny flickvän. Och ett liv utan hundbajs-plockande.
Manlig betjänt som bara ses äta
Gränsen mellan Upstairs-Downstairs är suddig. En av tjänsteflickorna sitter och tittar på TV med familjen och skrattar gott – sedan skickas hon efter en kopp kamomillte till Doktorn, som den andra tjänsteflickan kokar. Den första tjänsteflickan ska vattna hunden och plocka hundbajs innan Doktorn kommer hem, den andra ska koka gröt till Doktorn. Den manlige betjänten har förmodligen hand om trädgården, men man ser honom aldrig göra annat än att äta.
En helt vanlig överklassfamilj i förfall
Cuarón har samlat poetiska fragment av svunna barndomsminnen och en svunnen tid. I svartvita bilder, med långa och långsamma tagningar, visar han upp en familjens vardagsliv på 1970-talet. En film om en helt vanlig överklassfamilj i sönderfall. Och en hyllning till en fortfarande levande person, tjänsteflickan som brydde sig mer om andra än sig själv, och som jobbade hårt för att hålla samman familjen när Herr Doktorn stack iväg.
Skriven 2020-04-06
Extramaterial DVD & Blu-ray:
Road to “Roma,” a new documentary about the making of the film, featuring behind-the-scenes footage and an interview with Cuarón.
Snapshots from the Set, a new documentary featuring actors Yalitza Aparicio and Marina de Tavira, producers Gabriela Rodríguez and Nicolás Celis, production designer Eugenio Caballero, casting director Luis Rosales, executive producer David Linde, and others ·
New documentaries about the fi lm’s sound and postproduction processes, featuring Cuarón; Sergio Diaz, Skip Lievsay, and Craig Henighan from the postproduction sound team; editor Adam Gough; postproduction supervisor Carlos Morales; and fi nishing artist Steven J. Scott ·
New documentary about the film’s ambitious theatrical campaign and social impact in Mexico, featuring Celis and Rodríguez · Trailers · Alternate French subtitles and Spanish SDH.
PLUS: Essays by novelist Valeria Luiselli and historian Enrique Krauze.