LA BELLE EPOQUE

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Nicolas Bedos
I rollerna: Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Doria Tillier, Fanny Ardant, Pierre Arditi

BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2020-02-14

Om vi liknar vandringen mellan vaggan och graven med ett stormigt hav och dess glädjeämnen med små öar som här och var poppar upp och ger andhämtningspauser av skratt och harmoni får vi en pusselbit i Nicolas Bedos nya film. En annan är botaniseringen av våra val och var vi lägger ribban vid egen och andras förändring när tidens tand börjar nagga oss i kanten. Det var inte bättre förr,det var inte sämre heller bara annorlunda.

Victor (Daniel Auteuil) har vid 70 års ålder framtiden klart bakom sig när det gäller att hänga med i vår tids förändringar. En gång var han en framgångsrik tecknare och illustratör, det vill säga på den tiden människor läste böcker och tidningar och nätet och datorer var näst intill sci-fi.

Hustrun däremot har bägge fötterna inne i den digitala världen och månar om att segla fram på en räkmacka i den intellektuella umgängeskretsen. När hustrun slängt ut honom till förmån för sin älskare accepterar Victor ett erbjudande om att delta i en form av rollspel, som är en kombination av historiskt återskapande med hjälp av aktörer och tidsenlig rekvisita.

Man får själv välja epok i livet och Victor väljer det glada 70-talet med fri kärlek, stundande karriär och när gräs inte bara var namnet på det gröna man klipper i trädgården. Victor vill återskapa mötet med sin hustru och de känslor de hade när allt började och med en skådespelerskas hjälp hamnar han i ett iscensatt deja-vu.

La Belle Epoque är en briljant balansgång mellan filosofisk betraktelse över existentiella frågor och hjärtknipande feel-good stämning. Dialogen är ömsom kvick och underfundig och ömsom eftertänksam och vemodig med Strindbergs bevingade ord om att det är synd om människorna som ledstjärna.

Poängen är att vi måste acceptera förändringar på gott och ont för att utvecklas och få perspektiv på vårt liv som det har blivit. Livet är som ett val, och man får ingen ångervecka när man väl bestämt sig.

Att den här filmen har blivit en stor framgång i Cannes och på hemmafronten är inte svårt att förstå, och att den blir en publikmagnet i övriga Europa också med sin allmängiltiga story är ingen vild gissning.

Skriven 2020-02-13

print

Våra samarbetspartners