Klicka på bilden, för att se hela bilden
Bakom artistnamnet döljer sig givetvis Pet Shop Boys, men eftersom det här inte är en typisk PSB-produkt behagar duon vara en aning diskreta och använda sina riktiga namn. De gamla parhästarna har nämligen skrivit något så seriöst som en balett, och minsann om inte det hela är baserat på H.C. Andersens historia med samma titel.
Hur låter det hela, frågar sig säkert den rättrogne popfanatikern. Varierande är det svävande svaret. Visserligen finns här onekligen en hel del spår som ger associationer till det duon gör i vanliga fall, typ diskoorienterade Physical Jerks och rytmiska Grind, men här finns annat också.
Inledande spåret Prologue sätter liksom fiolstycket The Clock 7/8//9 till exempel någon slags ton á la klassisk balett medan Risk är ett valsigt orkesterstycke. The Competition får mig att tänka på en temalåt till en amerikansk tv-deckare innan den övergår tlll att bli en fräck croonersång Frankie eller Dino hade kunnat ha på repertoaren.
Andra spår som fastnar är roliga The Winner med sitt marschorkesterarr och David Fosterinspirerade(?) easy listening-jazziga The Meeting (Reprise).
Om det låter som jag är hyfsat förtjust av vad de åldrande gossarna åstakommit den här gången har ni helt rätt för sig. Det hela känns inspirerat och mähända kan detta smitta av sig på nästa Pet Shop Boys-projekt också. Fast med detta sagt, någonstans är The Most Incredible Thing också endast en skapelse för hardcorefansen. Folk som enbart diggar West End Girls och It’s A Sin lär nog känna av sin AD/HD-nerv när detta ligger i cd-spelaren. Om man säger så.
Skriven 2011-03-11