Klicka på bilden, för att se hela bilden
Den legendariske science fiction-författaren Philip K Dick är mest känd för sin “Androidens drömmar”, som filmatiserades som “Blade Runner”. Men Dick skrev mycket mer än så. Till exempel kom “A Scanner Darkly” 1977, och en filmatisering av denna visas nu på filmfestivalen i Cannes.
Det är en ganska märklig, väldigt pratig historia där Amerikas krig mot droger har smält ihop med kriget mot terrorism. Keanu Reeves spelar en undercoversnut som får i uppdrag att spionera på sina egna vänner – och börjar sedan spionera på sig själv. Men vad som framför allt utmärker denna paranoida, drogfyllda film, är det faktum att den är animerad. Med hjälp av animatörer och datorprogram har man tecknat ovanpå spelade scener med skådespelare och resultatet ser väldigt häftigt ut.
För regin står Richard Linklater, som är dubbelt aktuell i Cannes – han tävlar med “Fast Food Nation” i den officiella serien, och han tävlar i sektionen Un Certain Regard med “A Scanner Darkly”. Ingen regissör har tidigare lyckats med denna bedrift, men Linklaters korta kommentar till detta är bara att han tycker att det är bättre att ha två filmer än ingen alls.
Linklater, Keanu Reeves och Robert Downing, Jr släntrar in på presskonferensen, som genast förvandlas till en minst sagt underhållande tillställning – Reeves och Downey är två spjuvrar och i synnerhet Downey har svårt att säga något vettigt; han skämtar oavbrutet medan han tar av och på sig sina solglasögon.
– Jag jobbade med ett annat projekt för fem år sedan och till det användes samma mjukvara, är Richard Linklaters förklaring till varför “A Scanner Darkly” är animerad. Jag kom fram till att det här var det bästa sättet att göra den här filmen på. Det här är en lågbudgetfilm som kostade tjugo miljoner dollar och för den summan hade vi aldrig kunnat göra den som spelfilm. Resultatet ser ut som en serietidning som rör på sig, filmen har en cool look. Dessutom är det mycket enkelt att göra och alla misstag som skedde när vi filmade, korrigerade vi när vi animerade.
“A Scanner Darkly” tog arton månader att göra. Varje minut i filmen tog 500 timmar.
– Folk tror att vi bara stoppar in filmen i en dator och ut kommer en tecknad film, säger Linklater. Men så är det inte. Datorn är bara ett hjälpmedel. Det satt animatörer där och ritade och färglade för hand.
Filmen spelades in i Austin i Texas, något Robert Downey, Jr – som hävdar att han fick 35 dollar om dagen för jobbet – kommenterar så här:
– Vi spelade in på en soptipp. Omständigheterna var miserabla. Animatörerna fick knappt någon mat och efter ett tag revolterade de.
Keanu Reeves och Robert Downing är inga korgossar, och Downey har spenderat åtskilligt med tid i fängelse på grund av sitt drogmissbruk. Baserade de sina rolltolkningar på sina egna bakgrunder? Downey bara mumlar till svar, medan Reeves sitter tyst och tittar lite skelögt som bara han kan, innan han kommenterar sina erfarenheter:
– Öh… äh… För mycket av det goda är alltid för mycket av det goda.
Keanu Reeves visar sig vara en stor Philip K Dick-fan och lärde Richard Linklater en massa om författaren. Reeves förberedde sig för rollen genom att läsa om boken och han hade den med sig på inspelningen. Robert Downey, Jr läste inte boken och hävdar att han förberedde sig på ett radikalt annorlunda sätt.
– Jag tog på mig mina fluffiga morgontofflor, säger han.
– De var rosa, skjuter Reeves in.
– Jepp. Jag tog på mig mina rosa fluffiga morgontofflor. Så förberedde jag mig. Ja…och så spenderade jag tjugofem år med att forska i olika droger.
Downey kommenterar inspelningen:
– Jag hade en massa dialog, vilket var ett problem eftersom jag är utvecklingsstörd. Jag läste innantill från skyltar. Jag var ungefär som Marlon Brando på peyote.
På sistone har Downey dykt upp i en rad politiska filmer, inklusive “A Scanner Darkly”.
– Men jag vet ingenting om politik, säger han. Och jag är ingen vänsternisse.
Richard Linklater är dock mer politiskt inriktad.
– Dicks berättelser handlar om människor. Där skiljer han sig från många andra science fiction-författare. Dick utgår från en grund där de flesta av oss känner igen oss. Jag ville göra den här filmen för att den handlar om paranoia och det intresserar mig.
– Det är en fantastisk historia som har viktiga saker att säga om världen vi lever i idag, säger Keanu Reeves. Boken kom 1977, men vi har bara uppdaterat språket.
Dick kunde faktiskt mer eller mindre förutse framtiden, tillägger Linklater. Och vi lever ju faktiskt i en science fiction-värld nu!
Känner Richard Linklater och hans skådespelare ett ansvar när de gör sina filmer?
– Nej, säger Linklater. Jag tycker inte att vi behöver ha ett ansvar. Däremot är det svårt att inte återspegla omvärlden och sig själv i sina filmer om man är ärlig.
Keanu Reeves nickar tyst och håller med. Robert Downey, Jr drar till med slutklämmen:
– Jag vill bara ligga med min fru ovanpå ett kylskåp i skogen. Det är allt jag vill göra.
Skriven 2006-05-25