Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Originaltitel: Hurra, ein Junge
Regi: Anders Aldgård
Medverkande: Eva Rydberg, Birgitta Rydberg, Anders "Ankan" Johansson, Mia Poppe, Anna Norberg, Robert Rydberg, Kalle Rydberg, Fredrik Dolk, samt ensemble med 6 dansare.
Manus: Sven Melander och Mikael Neumann
Aktuellt: Både teaterchefen Eva Rydberg och Fredriksdal jubilerar! Eva har varit teaterchef för Fredriksdalsteatern i 25 år och artist i 60 år. Fredriksdal fyller i år 100 år. Det firas med klassisk, men uppdaterad fars, som den tidigare teaterchefen Nils Poppe spelade på Fredriksdalsteatern under titeln Fars lille påg 1975 och 1985.
Plats: Fredriksdalsteatern, Helsingborg
Spelas: Hela sommaren, t.o.m. den 19 augusti
Fars lilla tös – Rydberg & co i humoristisk högform med ett makalöst 100 års jubileum på Fredriksdalsteatern.
Hon kom som ett yrväder en soldränkt juniafton, med en fjäderboa (inte ett Höganäskrus) runt halsen.
Birgitta Rydberg, i rollen som Amanda Propp från Tomelilla, är bland det absolut roligaste man kan se på en scen i Sommar-Sverige!
Amanda Propp är som en längre och frispråkigare och mer högklackad version av Pippi Långstrump. En frimodig, föräldralös och rödhårig flicka med skinn (och fräknar) på näsan, en flicka som inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och tänker.
Blir det någon tårta kvar?
När Pippi är på kalas äter hon hela tårtan och dricker all saft. När Amanda är på kalas (objuden och förklädd till rosenbuske) slukar hon alla smörgåsar och dricker upp allt vin. Sedan är hon sugen på efterrätt! Finns det marängsviss? Eller en liten “goding”?
Intrigen i pjäsen Fars lilla tös är att Amanda Propp är på jakt efter sin kappsäck med guldpengar. Eller rättare sagt: ett arv efter en far hon aldrig träffat.
Fadern är dock inte något suspekt politiskt inkorrekt kung över en Söderhavsö, utan en högst respektabel, albeit virrig, professor (finurligt tolkad av Anders “Ankan” Johansson), som glömt att han firar ett-årig-bröllopsdag. Han hade inte räknat med att en dotter från det förra äktenskapet skulle dyka upp som en obeställd present på bröllopsdagen, samtidigt med svärföräldrarna (underbara Eva Rydberg och Fredrik Dolk) och han gör allt för att den förtjusande frun (en charmig Mia Poppe) ska få fira dagen i lugn och ro …
Naturkraft som inte går att styra
Men Amanda Propp är som en naturkraft, eller snarare en naturkatastrof, som inte går att styra … Och när professorns bäste vän, en advokat vid namn Ville (en korrekt och prydlig Kalle Rydberg) försöker hjälpa till med några små, vita lögner blir allt snart värre. Mycket, mycket värre.
En hemlighetsfull succéförfattarinna i femme fatale tappning (skönsjungande Anna Norberg) får de flesta av männen att tappa huvudet — utom den lugne betjänten Herman (en välbalanserad Robert Rydberg). Han har bara ögon för det rödhåriga yrvädret Amanda Propp. Som går på knock-out hela pjäsen igenom!
En ultramodern klassiker för # Metoo eran
Fars lilla tös är i grund och botten en klassiker, en uppdatering av Fars lille påg. I pjäsen är det 1926 och Hälsingborg stavas fortfarande med ä. Men samtidigt som man känner av de klassiska vingslagen, som sig bör under ett jubileumsår då Fredriksdal firar 100 år, är detta helt klart en ultramodern pjäs, en komedi för #Metoo eran.
Det är så mycket roligare att se en tjej stöta på ett manligt hembiträde, som hon kallar för “godbit”, än att se ännu en herre klappa ännu ett kvinnligt hembiträde på rumpan.
Precis allt i den nya Fars lilla tös fungerar! Som ett komiskt klickande urverk, som tickar på, medan man väntar på att bomben ska brisera under den slutgiltiga peripetin.
Scenprimadonna med en hel rävlya bakom örat
Den uppdaterade versionen har flera utökade kvinnliga roller, som till exempel Eva Rydbergs roll, som hon förvaltar ypperligt. Nytillagda skämt omfattar allt från vad man blir glad för att få i julklapp till vad man har i Eslöv att göra (man åker fel!). Eva Rydbergs rollkaraktär är inte längre en hunsad hustru, utan en dam med en hel rävlya bakom örat — och drömmar om att bli en scenprimadonna!
Anna Norbergs vackra författarinna är rik, sexig och självsäker, förutom tonsäker, och hon säger rakt ut att hon inte behöver någon som försörjer henne. Hon har ju skrivit 1920-talets motsvarighet till Fifty Shades of Grey och kan rulla sig i pengar, om hon så skulle önska …
Inre barn och yttre uttryck
Nya och uppdaterade mansroller är både roliga och sympatiska. Den välvillige och vänlige professorn. Advokaten som spelar världsvan och tuff, men som innerst inne verkar gulligt osäker — speciellt när han konfronteras med den hemlighetsfulla författarinnan. Och givetvis det manliga hembiträdet, eller betjänten, som tar varje hot om uppsägning med samma orubbliga lugn. När Amanda Propp säger att han får sköta hemmet, medan hon gör karriär på Broadway … då är han lika lugn som alltid. Att sköta hemmet är ju vad han är bäst på!
Fars lilla tös har ett antal par som ska paras ihop, stilsäkrare än djuren som skulle ombord på Noaks ark, massor av smarta one-liners och vansinnig situationskomik, men grunden i komedin är ändå en tragedi — och de allra bästa komedierna har en mörk klangbotten.
Den tragikomiska clownens dilemma
Fars lilla tös och föregångaren Fars lille påg handlar om ett barn som växer upp på fosterhem och som vuxen letar efter sina föräldrar — när det vuxna barnet kommer uppklädd i sjömanskostym för att gå på maskerad, en komisk poäng i handlingen, kan detta lika gärna symbolisera att barnet inuti huvudpersonen fortfarande är på jakt efter mening och mål och sammanhang. Varför blev jag övergiven?
Nils Poppe, som gjorde Fars lille påg till en sådan stor succé, lade in några självbiografiska saker och verkliga namn i den svenska uppsättningen, när pjäsen översattes från tyskan. Nils Poppe växte själv upp på fosterhem. Att vara rolig var en överlevnadsstrategi. Alla älskar att skratta, alla älskar clowner, eller hur?
Samma dualitet finns hos Chaplin, den tragikomiska clownen, och Nils Poppe blev många gånger kallad för Sveriges Chaplin, även av utländsk press, som genast såg likheterna och Poppes individuella, unika storhet.
Chaplin-Poppe återuppstår
I den här jubileumsföreställningen på ett 100-års jubilerande Fredriksdal finns så många hyllningar till teatern och till klassisk teater- och filmhistoria.
Som när Birgitta Rydberg kommer in i Chaplin-hatt och gör ett klassiskt Chaplin-Poppe nummer på blandad engelsk-skånska.
Som när Birgitta Rydberg kommer in i ljuslockig peruk och blandat herr-och-dam-mode och ser ut som en korsning av Harpo Marx och Marlene Dietrich, och tillsammans med en färgsprakande ensemble gör hon en underbar hyllning till de danska Bakken-revyerna.
Som när Birgitta Rydberg och Eva Rydberg kommer in och bara äger på scenen, som två närsynta, fast mycket yppiga, bofinken Knut och gör den roligaste sketch som man kan drömma om.
1920-talets mode och musikaliskt sväng
1920-talets mode och design, med kläder, smink, hårstilar och fantasifulla huvudbonader, som alla återfötts och tolkats i pjäsen, är en fröjd för ögat. Den begåvade trion Görel Engstrand, Karin Ericsson och Birgit Mårtensson har skapat illusionen av ett frigjort och levnadsglatt 1920-tal som man gärna besöker.
De flesta sommarteatrar riktar in sig på att roa — men Fars lilla tös ger också besökaren mycket att tänka på.
Dessutom fungerar hela anrättningen också som musikal, inte bara som komedi, och man går från föreställningen nynnande på de låtar man just hört … 1920-talets amerikanska låtskatt, som försetts med svenska texter, är full av glittrande örhängen.
Selfie-dags med Poppe
En nybliven tonåring och hennes lillasyster vill ha hjälp med en selfie vid Nils Poppe statyn. Han har Chaplin-hatt på sig och sträcker ut ena foten som för att lekfullt sätta krokben. Tonåringens idol är Nils Poppe. Därför är de på Fredriksdal.
Vem vet, i framtiden kanske folk kommer att ta selfies vid en staty av Birgitta Rydberg? Återväxten verkar i alla fall säkrad inför de nästa 100 åren på Fredriksdal. Både i publiken och på scenen!
Skriven 2018-06-16