Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Måns Mårlind och Björn Stein
I rollerna: Albin Grenholm, Frida Gustavsson, Lennart Jähkel, Helene af Sandeberg, Robert Gustafsson
BETYG: FYRA
PREMIÄR: 2019-02-14
Måns Mårlind och Björn Stein är något av visionärer inom svensk film. Minnesgoda kommer säkert ihåg fantasymysteriet Storm, som blev duons biljett till Hollywood där de sedermera gjorde fjärde filmen i skräckraffel-serien Underworld.
Nu är de dock sedan några år tillbaka hemma i Sverige igen, och det här är verkligen något helt annat. Eller vad sägs om en dramatisk kärlekshistoria i nöjesfältsmiljö. Med verklighetsbakgrund dessutom. Att herrarna tagit sig friheter med de faktiska omständigheterna sticker de dock inte under stol med. Men än sen då. Verkligheten brukar förvisso överträffa dikten, men den kan ändå alltid förbättras ytterligare, verkar de ha resonerat. Dessutom har efterlevande släktingar till de som var med då de begav sig gett tummen upp efter att ha sett det färdiga resultatet, så allt har löst sig på bästa sätt.
Året är 1940, och familjen Nilsson på Gröna Lund ligger i fejd med familjen Lindgren på konkurrenten Nöjesparken. Förstnämnda vill verkligen bli av med uppstickaren som anses ha gjort (affärs)livet surt för dem de senaste två decennierna. Så till den grad att Grönans patriark Gustaf Nilsson gärna går över gränsen för en fair fight, för övrigt. Ingen av de båda parterna avhåller sig dock från spioneri på motståndaren, och det är i samband med ömsesidigt snokande de unga tu, Gustafs dotter Ninni och Lindgrensonen John lär känna varandra. Snart spirar kärleken, men alla ser inte den med blida ögon.
Se där, en gammal hederlig Romeo och Julia-konflikt, men så mycket kan väl sägas som att ingen i paret dör innan eftertexterna börjar rulla. För övrigt är allt som glimmar i Eld & lågor inte fixerat vi kärlek. En hel del utrymme ges förstås även till ovannämnda konflikt, men här ägnas också viss uppmärksamhet åt nazismens accepterade närvaro, finska krigsbarn, dold homosexualitet och det faktum att Sverige faktiskt levde i skuggan av ett världskrig.
Med tanke på detta har Mårlind och Stein kanske rent av försökt gapa över väl mycket för sitt eget bästa. Ändå tycker jag nog att de syr ihop trådarna tillfredsställande, så i slutänden får detta mest anses vara en invändning i marginalen. Inte minst för att duon verkligen har gått efter sina visioner fullt ut. Eld & lågor är nämligen inget annat än en färgsprakande och visuellt infallsrik kärlekshistoria målad i breda, men ändå ytterst känsliga och väl nyanserade penseldrag. Inga direkta jämförelser i övrigt, men jag kom inte alls osökt att tänka på både The Greatest Showman och Moulin Rouge när filmen rullade på bioduken. Vilket rimligen säger en hel del.
Skriven 2019-02-11