Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Hans Marklund
Manus: Anders Lundin
Scenografi: Per A. Jonsson
Mönstret är bekant. Allt ljus på oss är krogshowen som gjorde succé, och ledde till något större. Precis som folk, typ Alcazar, Jill Johnson och Tomas Ledin har Bo Kaspers Orkester tagit sitt koncept ut på vägarna i arenaformatet, så titeln utgör onekligen en passande varudeklaration. Här är det också värt att betona att kvartetten är värd alla framgångar. För det här var Bo Kaspers Orkester i lyxversion med extra maffig ljusshow, flyttbara scendelar, varierat genomtänkta, färgstarka videoschok på fonden och icke minst extra musiker som adderade ytterligare färg, djup och nyansrikedom åt arrangemangen.
Kan inte bli större
Med andra ord har man aldrig sett Bo Sundström och gänget i ett så här stort sammanhang, och frågan är om det inte var på tiden. Ända sedan början på nittiotalet har herrarna gjort avtryck på den svenska musikscenen, och populariteten sträcker sig numera ut i hela Skandinavien. Som läget är tror jag knappast att de kan bli större utan att satsa på en internationell karriär. Så bättre position för dem att ställa sig på en stor scen än nu fanns helt enkelt inte när man började prata om detta projekt för fyra år sedan.
En blomstrande grupp
Även om ingen inblandad visste om det då, bör kanske tilläggas. Fast när man nu sitter med facit i hand är det bara att konstatera att satsningen varit ordentligt lyckad, och då inte bara ur en kommersiell synvinkel. Rent konstnärligt blomstrar uppenbarligen gruppen. Att döma av lördagens show skulle jag till och med vilja gå så långt som att påstå att bandet aldrig varit bättre än nu.
Nära sitt förfinade klimax
Nu har ju för all del gruppen alltid varit duktiga musiker, men de har förfinat sig och blivit roligare att se på. Någonstans känns det som om denna utveckling nått en slagt förfinat ideal, och kommit väldigt nära sitt klimax nu. Allt har helt enkelt blommat ut i denna föreställning.
Tog hittepå-danssteg
Inte minst verkar Bo Sundström själv tagit de sista stegen mot att ta sin förmåga som frontman för tämligen självklar. På Malmö Arena tog den Piteårbördige sångaren mer än gärna sina hittepå-danssteg, berättade anekdoter och interagerade med publiken. Med mer njutning än någonsin förr därtill, skulle jag nog vilja påstå.
Fingertoppskänslig ackuratess
Samtidigt triumferade de tre kumpanerna, trummisen Fredrik Dahl, basisten Mickael Malmgren och klaviaturspelaren Mats Schubert med en fingertoppskänslig ackuratess, som balanserade den givna perfektionismen med en ansenlig dos lekfullhet. Fler infall och mer finessrikedom än vanligt följde i dess spår, och summan av denna kardemumma var faktiskt imponerande. Trots att medvetenheten om bandets kapacitet inte varit någon hemlighet på mycket länge.
Succén given på förhand
Lägg sedan till att de numera respektabelt medelålders herrarna har en repertoar många andra band bara kan drömma om, så förstår säkert var och en att succén i ärlighetens namn nästan var given på förhand. Hitspäckat var bara det så kallade förnamnet, och även om sisådär hälften av numrena på setlistan aldrig varit singlar, så spelade det ingen roll. Folket kan dem ändå.
Delar av samma palett
Sedan har det inte heller någon betydelse vilken stil de har på sina alster, allting låter omisskänligt Bo Kaspers Orkester ändå. En styrka? Absolut, och det framgick hur tydligt som helst i lördags. Kontrasterna blev ofta både stora och uppenbara, men sångerna hängde ändå samman som delar av samma musikaliska palett.
Syntigt pumpande sorgesång favorit
Mycket riktigt var det långt ifrån samma typ av sånger som lyste mest på Malmö Arena. För egen del tycker jag det är långt ifrån lätt att välja ut några givna höjdpunkter, men om man nu måste plocka några favoriter ändå ligger Kubadoftande Undantag, jazziga folkballaden Hon är så söt, filmtemat Svårt att säga nej, vemodigt westcoastdoftande Vi kommer aldrig att dö och den syntigt pumpande sorgesången Utan dig, om de som inte är med oss längre, nära till hands.
Artistisk flagga i topp
Fast som sagt, det var svårt att välja russinen i den generöst smyckade kakan denna kväll Därför är det nog bättre att uttrycka det som att det här med egna favoriter i ovanligt stor utsträckning låg i betraktarens ögon. Men oavsett tyckandet i detta avseende; Bo Kaspers Orkester briljerade med emfas detta sista turnédatum. När sista tonen klingat bort var hade den artistiska flaggan verkligen nått toppen.
Skriven 2018-12-16