GARY NUMAN, Kulturbolaget, Malmö den 3 mars 2018

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Förbandet Nightmare Air var som så ofta annars vad gäller öppningsakter en ny bekantskap även om deras två album nu förvisso lyssnats in på Spotify i förväg. Gruppen ger intryck av att vara en trio på scen, men mellansnacket antydde att deras sjävlklara fokus är gitarristen Dave Dupuis, som för övrigt också fungerar som Gary Numans turnémanager. De övriga medlemmarna är basisten och sångerskan Swaan Miller samt trummisen James Smith. Musiken kan väl bäst beskrivas som postpunk indie och det hela tedde sig definitivt inte oävet.

Lång och produktiv karriär

Gary Numans karriär har varit lång och väldigt produktiv, och den nu pågående turnen supportar den nya plattan Savage (Songs From A Broken World). Gary har som bekant släppt nytt material i en strid ström sedan genombrottet med Tubway Army 1979 och hiten Are Friends Electric?, som för övrigt petades ner från förstaplatsen på den engelska hitlistan av I Don’t Like Mondays – det visste ni nog inte.

En Mad Maxad helhet

När Gary Numan och hans band intog scenen kändes det som om vi befann oss i ett postapocalyptisk värld. Det var mycket Mad Max över det hela, och allt ifrån sminket, och kläderna till rörelserna, det bombastiska ljusspelet och soundet bidrog till att ge den associationen.

Industrisound och lite prat

Just det industriella soundet påminde en hel del om när David Bowie slog sig ihop med Nine Inch Nails under Outside-perioden. Det var långt ifrån vad många förutsätter att en gammal synthikon ska låta som. Och något snack mellan låtarna var det inte tal om. Tror jag hörde ett “Thank you”, Ok två då. Han sa ju faktiskt till och med “Thank you and goodnight” när han lämnade scenen.

Kvällens setlista bestod sålunda mestadels av material från senaste plattan och mycket material från 2000-talet men även lite äldre sånger som nämnda Are Friends Electric? samt den kanske största hiten Cars fanns förstås med. Sedan att ett antal personliga favoriter som We Are Glass inte kom med spelade ingen större roll.

Foto: Michael Lindström

Skriven 2018-03-04

print

Våra samarbetspartners