
Klicka på bilden, för att se hela bilden
På den svenska hemmaplanen är det förmodligen ingen överdrift att hävda att Mohombi alias Mohombi Nzasi Moupondo mest är känd för att ha deltagit i Melodifestivalen totalt tre gånger, men egentligen kan sångaren inte utan anledning titulera sig popstjärna på den internationella arenan..
Redan 2011 fick han en stor hit med den smått sexiga Bumpy Ride, och därefter har det bara rullat på, något diverse priser, däribland en amerikansk Grammy, en Billboard Music Award och ett pris från intresseorganisationen BMI utgör handfasta bevis på. Sistnämnda för övrigt ett pris så gott som något för en artist i allmänhet och en låtskrivare i synnerhet.
Solig popdänga efter fem år
Och vad gäller just det kreativa kan det vara värt att notera att fem år har har hunnit gå sedan förra albumet Universe såg dagens ljus. Det betyder inte att sångaren suttit overksam, ett antal samarbeten och singlar her det hunnit bli, men det är först nu som ett tiden för ett nytt albumsläpp börjar närma sig. Ett första smakprov i form av den smekande soliga popdängan Oh Na Na släpptes för övrigt redan den 1 november förra året..
– Ja, jag tror i alla fall att det var då, svarar sångaren från hemmet i Tunisiska Marrakesh. Jag lovade nämligen tidigare förra året att få ut ny musik. Det kändes rätt just då. Folk vill ha något med värme i dessa tider, och responsen har varit grym. Så nu har jag aktiverat mig igen efter en lång tids paus. Singeln har varit en bra kick off till nya plattan som ska släppas lite senare i år. Sedan tror jag det här bara är början på Oh Na Na, men det är svårt att säga hur långt den kan gå.
Nya albumet någonstans mellan afro och pop
Mohombi säger att han siktar på att släppa det nya verket under andra kvartalet i år. Vilket förstås är goda nyheter för hans fans. Det nya materialet kommer dock inte att präglas av idel samarbeten med diverse stjärnor av typen Akon, Nelly och Pitbull, utan har en lite annan approach.
– Men jag svarar både ja och nej när det gäller samarbetena. När jag tänker på den här plattan är det lite mer midtempo än vad det brukar vara. Det finna andra samarbeten då det är club- och festmusik medan det här är lite av en kompromiss mellan afro och pop Jag ville att det här ska vara något som jag kan stå för under hela mitt liv.
Första succén kom med DJ-brodern
Mohombi berättar att han bara vill ge så mycket som möjligt av sig själv den här gången, syftet är att visa mer av vem han är som som artist. så valet att inte samarbeta med andra den här gången är medvetet.
Samtidigt kan det vara värt att veta att Mohombi fick sin första succé tillsammans med sin bror och tillika DJ, Djo Moupondo. Under namnet Group Avalon deltog duon i Melodifestivalen 2005 med bidraget Big Up, som slutade på den sjätteplats.
De största framgångarna kom dock utanför Sverige. Mohombi och Djo turnerade runt om i Afrika och Europa flera år under 00-talet med sin hybrid av dancehall och hip hop, släppte två album – Excalibur och Afro-Viking – och sålde då över en halv miljon skivor.
Solokarriär vankades
Därefter krönte bröderna i sin tur alltihopa med att vinna en Kora, motsvarigheten till USA:s Grammy och vår svenska Grammis. Men alla goda ting når förr eller senare sin ände, och i till slut bestämde duon för att dela på sig. 2008 var året, och nu vankades en solokarriär.
– Jag tror att det alltid var underförstått på något sätt. Alla visste att jag ville det här mer än de andra syskonen. Jag ville ut och testa möjligheterna och skriva till andra, och för att få det att gå hop skev jag musik till sydkoreanska boybandet BigBang tillsammans med *Jimmy Joker. Det var då det började komma in pengar så jag kunde åta til USA
Luspank och inget att äta
– Det låter lovande
Ja, jag skulle försöka överleva där sex månader på pengarna jag hade, men sista veckan var jag luspank. Det var då jag träffade på *RedOne. Jag sade till honom ”Du måste signa mig. Jag vet inte vad jag ska äta idag. ”Absolut” svarade han. Sedan blev det till att åka Cadillac och äta fin mat haha.
Skriven med glimten i ögat
– Du skrev ju Bumpy Ride tillsammans med RedOne. Vem kom på textraden ”I wanna boom boom bang with your body”? Det är rätt tydligt vad den handlar om, och jag har förstått att du fått en del reaktioner på den genom åren?
– Ja, men det är bara mitt sätt att tänka. Det var omedvetet att texten blev som den blev. Jag gillar att leka med ord. Orden kom bara ut naturligt, och jag kommer ihåg att jag var så bakis när jag skrev den. Men som du säger är den skriven med glimten i ögat. Sedan borde den kanske inte spelas för barnen, men den är ren glädje och äkta. Jag har det i ryggmärgen. Det är så jag uttrycker mig när jag pratar, och musiken bidrager med något positivt. Om jag får säga det själv.
Lady Gaga i studion bredvid
– Dessutom blev ju det här en jättehit. Den har sisådär 300 miljoner visningar på YouTube, och den låter ju onekligen som en hit, men hade du förväntat dig ett sådant genomslag?
– Nej sådant är väldigt svårt att förutspå. När Bumpy Ride kom ut var det i samma veva som man slutade sälja fysiska singlar. Men allt var rena Matrix, något helt nytt för mig. Jag ville bara upp och stå på en scen och vara på TV. Det var slitigt, men jag levde min dröm. När jag spelade in Bumpy Ride var Lady Gaga och spelade in i studion bredvid. Vilken resa det var. Det känns wow när jag tänker tillbaka på det. Det är häftigt.
Heta samarbeten och konsten att tacka nej
Därefter var bollen i rullning. Mohombi hade plötsligt blivit het, och samarbetena med kändisarna följde som på ett radband. En av de första som hörde av sig var latinostjärnan Pitbull. Därefter följde namn som Akon, Jennifer Lopez, ex-Pussycat Dolls-vokalissan Nicole Scherzinger, Shaggy och Nicky Minaj. Med flera. Att kalla det hela för snöbollseffekt är knappast någon överdrift.
– Nej, absolut inte, och jag tror att det handlar om att jag alltid var med och bidrog som låtskrivare också. Jag sade hela tiden ”Lyssna på det här”, ”Eller det här. Jag har en vers som kan passa.” när vi satt i studion. Det är sådant som gör att det blir lättare. Det var så många samarbeten blev av. Moralen? Man ger och får. Man måste bjuda in på ett genuint sätt.
– Jag förstår. Men jag kan också tänka mig att det finns en del samarbeten som du tackat nej till av olika anledningar?
– Ja, jag tror jag tackar nej till nya samarbeten varje vecka. Men man måste göra det snyggt och respektfullt sätt. Men känns det inte rätt gör jag det inte.
Med Quincy Jones på hans sista album
– Kan du säga något om vilket musikermöte som varit störst för dig hittills?
– Ja, alltså, och det är inte bara för att han gått bort. Men Quincy Jones är störst, att få vara med på hans sista skiva var enormt. Jag sade till mig själv när det hände ”Du har inget som gör att du ska spela i den här ligan”. På den tiden hade jag inte sista ordet, men jag lovade mig då att själv vara oberoende en dag. Jag vill vara kapten på mitt eget fartyg, Men för att nu återgå till mötet med Quincy Jones. Jag minns att jag var enormt fokuserad med honom, men också att jag hade väldigt mycket att lära mig.
Bara fina minnen från Mello
Fast musikermöten kan förstås vara så mycket annat också bortom de internationella stjärnornas glans. Som Melodifestivalen. Mohombi deltog i egenskap av soloartist både 2019 och 2020 med låtarna Hello respektive Winners.
Förstnämnda slutade femma medan Winners inte var mycket till just vinnare. Den slutade nämligen sist i finalen. Nesligt, kan tyckas, men Mohombi låter långt ifrån bitter när Mello kommer på tal.
– Ööh, jag har bara tagit med mig fina minnen därifrån, inte minst har jag fått nya vänner. Sedan är tekniken vid liveframträdandena där alltid ett plus. Också gäller det att ha i bagaget att kunna veta vad och var du är och äga stunden. För mig är att stå på scen och framträda den bästa sidan av att vara artist, men i Mello har man inte råd med något fel för där ser kamerorna allt i ditt performance.
Kan du tänka dig ställa upp igen?
– Jag tror jag har bockat av Mello nu. Sedan ska man aldrig säga aldrig, men det är inte något jag tänkt på. Fast det var en fantastiskt upplevelse. Får väl se när jag är rostig och sextio om jag vill sjunga en svensk ballad.
Måste lita på att allt faller på plats
– Du är bara 38, men kan redan se bakåt på en tjugoårig karriär. Hur ser du på allt som hänt under åren?
– Alltså, man säger ju ”Be careful what you wish for”. Första gången något stort skedde, som med Bumpy Ride bara hängde jag med. Sedan dess har jag sett och gjort det mesta, och mycket har också gått fel på vägen, så nu vill jag helst ha en ”smooth ride”. Men man måste lita på att allt faller på plats. Jag har gått igenom mycket på det personliga planet, mycket har gått upp och ner. Men jag ångrar inget, och nu går jag vidare. Jag har ett nytt team och ett nytt bolag som jag själv skapat, och det känns jättespännande.
– Så framtiden ser ljus ut?
– Ja, så länge solen går upp känns framtiden är framtiden alltid ljus.
– Har du några drömmar?
– Ja, massor. Varje månad skriver jag ner saker jag är tacksam för, och sådant jag ser fram emot. Det är så man håller sig frisk och levande, och det finns mycket jag kan bidraga med.
Fotnötter———————-
*BigBang: Sydkoreanskt pojkband
*Jimmy Joker alias Paul Jimmy Thörnfeldt: Svensk låtskrivare och producent, som samarbetat med bland andra One Direction, Enrique Iglesisas, Lady Gaga, Jennifer Lopez och Pitbull
*RedOne: Svenskmarockansk musikproducent som arbetat med en tämligen blandad kompott av artister, däribland Marc Anthony, Justin Bieber, Mary J. Blige, Selena Gomez, Lionel Richie och Usher. Samt diverse band som One Direction, Backstreet Boys, New Kids on the Block och Sugababes.