
Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Rodolpho Lauga
Skådespelare: Guillaume Canet, Stéphane Caillard, Nassim Lyes, Zita Hanrot, Alexis Manenti. Johan Heidenbergh
Land: Frankrike, Belgien
År: 2024
Genre: Action, Brott, Drama, Mysterium, Thriller
Längd: 98 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 4
Nu blir det franskt här på JPS Media! Ännu en Netflixpremiär på en Netflixproduktion, denna gång på en fransk actionthriller i regi av Rodolphe Lauga.
Jag måste tillstå att Ad Vitam är överraskande bra! Jag har sällan några större förväntningar på sådana här filmer, men jag engagerades av den här filmen, som är långt mycket bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag har en del invändningar mot slutuppgörelsen, som jag återkommer till nedan, men i övrigt är det här en utmärkt, spännande thriller.
Under filmens första akt satt jag och tänkte att den här filmen måste vara gjord av stuntmän eller fighters, eller något liknande. Och jodå, något liknande är det. Rodolphe Lauga har bara regisserat fyra filmer, till vardags är han steadicam-operatör – och det syns. Kameraarbetet är ofta svindlande.
Maffigt med fasadklättrare
”Ad vitam” betyder ”Till livet”, och det är något som står skrivet på baksidan av ett tygmärke, vilket spelar en stor roll i historien. Guillaume Canet, från Berätta inte för någon, Cëzanne och Zola, Paris, Pigalle, Asterix & Obelix: I drakens rike och en massa annat, har skrivit filmens manus och är en av producenterna. Han gör även huvudrollen som Franck Lazarev, som när filmen börjar har ett jobb som aldrig riktigt förklaras; han ingår i ett team fasadklättrare som undersöker sprickor i fasaden på Sacré-Cœur. Det här är maffiga scener med killar som av allt att döma gör det här på riktigt; det vill säga hissas upp och ner i linor längs kyrkans väggar.
Utsätts för mordförsök
Francks tjusiga hustru, Léo (Stéphane Caillard från Bastille Day och I vredens grepp), är gravid. När de två kommer hem till sin lägenhet upptäcker de att de har haft inbrott – för andra gången på kort tid. Franck har av allt att döma gömt något i lägenheten. Franck utsätts för ett avancerat mordförsök när han är ute och fasadklättrar. Kort därpå attackeras Franck och Léo – och det visar sig att de bägge två är duktiga på att slåss. Léo kidnappas, Franck misshandlas och släpps för att kunna hämta det skurkarna är ute efter. Skurkarna leds av en galen, sadistisk flamländare som spelas av Johan Heldenbergh (Kapten Breitners kommando).
Här hoppar berättelsen tillbaka i tiden, hela den andra akten är en tillbakablick. Vi får veta att Franck och Léo ingick i den franska elitstyrkan GIGN; Groupe d’intervention de la Gendarmerie nationale. Ett år före kidnappningen blev Franck och en kollega inblandade i en eldstrid på ett hotell, saker gick åt skogen och Franck avskedades. Kidnappningen av Léo har med denna incident att göra.
Som väntat går den tredje akten ut på att Franck ska försöka reda ut allt och befria Léo.
Välgjorda och brutala actionscener
Ad Vitam är en intensiv actionthriller. Skurkarna är riktigt rejält onda, som sig bör. Läget är hopplöst för Franck. Actionscenerna och slagsmålen är synnerligen välgjorda och brutala, och de är filmade så att man kan se vad som händer. Lauga verkar ha siktat på något slags realism, men i vanlig ordning lyckas plåten i bilar stoppa kulor från automatvapen och ljuddämpare gör pistoler helt ljudlösa. Nå, det spelar förstås ingen roll så länge det är spännande och underhållande.
Som hämtat ur en James Bond-film
Tyvärr går filmskaparna lite för långt på slutet, då en lång jakt i olika fordon plötsligt övergår till något som känns hämtat ur en James Bond-film. Jag kan tänka mig att Rodolphe Lauga tyckte att det var häftigt att filma det här och det är killar som utför allt på riktigt, men det passar inte riktigt in i filmen; det blir plötsligt lite fånigt. Helhetsintrycket dras därför ner en smula.
… Men jag ska vara snäll. Jag behåller det betyg jag tänkte sätta fram till slutuppgörelsen. Ad Vitam är en bra film som vinner på att ha karaktärsskådespelare i rollerna. 74 stuntmän, stuntkvinnor, stuntförare och liknande var inblandade i produktionen.