CARRY-ON – action där man får hemmabiokänsla snarare än tv-films känsla

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Jaume Collet-Serra
Skådespelare: Taron Egerton, Jason Bateman, Sofia Carson, Danielle Deadwyler, Theo Rossi
Land: USA
År: 2024
Genre: Action, Brott, Julfilm, Mysterium, Thriller
Längd: 119 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Carry On filmerna är klassiska brittiska komedier som började med att skapa roliga igenkännbara situationer kring folks vardag och med tiden gick de mot en music hall tradition och gjorde parodier på spionfilmer, västerns, Hammer Films  och så vidare … Alla i Storbritannien (och många utanför) känner till Carry On. På svenska har de ofta fått titlar som börjar med Nu tar vi … I samband med #MeToo påpekade Germaine Greer att tjejerna i Carry On filmer var snygga, men framför allt var de mycket smartare än alla männen i filmerna.

Nu är det dags för Taron Egerton (Rocketman) att göra en Carry On film. Oups. Det var visst en Carry-On film. Med bindestreck i mitten. Det handlar om en väska som man får ta med sig på flyget. Om filmen hade hetat Nu tar vi … handbagaget! på svenska så hade filmen förmodligen floppat redan innan förtexterna börjat rulla.

 Nu är det jul igen … jul på flygplatsen igen!

Julfilm på en flygplats? Börjar det lukta Die Hard 2? Eller Love Actually? Filmen har ambitionen att vara den förra och slutar som den senare. Love is all around …

Det börjar väldigt segt, det ska etableras vem som är vem och flera olika personer hinner påpeka för Ethan Kopek (Taron Egerton) att han måste följa sina drömmar. Det fattas bara en Disneyprinsessa som kommer in och sjunger en stump medan söta djur trummar takten.

En sympatisk kollega byter pass med Ethan för att han ska kunna avancera lite i hierarkin bland säkerhetspersonalen … och då börjar mardrömmen. Ethan blir utpressad för att låta ett handbagage med en bomb laddad med nervgiftet Novichok passera säkerhetskontrollen. Så att vi som åskådare säkert ska veta vilket handbagaget är så har det en röd julrosett på sig, och han som rullar väskan har en matchande röd keps.

Ingen vill snyta sig i någon annans näsduk

Det finns fler logiska luckor än väskor på en terminal i den här handlingen. Det mest uppenbart korkade är … att någon ger Ethan en random hörselsnäcka som han ska lägga i lost and found … och så sätter han den i örat. Man sätter aldrig okända hörselsnäckor eller någon annans air pods i öronen! Det är ungefär som att snyta sig i någon annans näsduk.

Sedan får Ethan instruktioner från skurken (Jason Bateman) och INGEN av Ethans kollegor eller någon av alla vanliga passagerare som han har hand om tycker att det är konstigt att han sitter och pratar för sig själv … högt. Väldigt högt. Ingen tycker heller att det är konstigt att Ethans flickvän har en röd prick i pannan (där en prickskytt siktar på henne).

Får inte vinna förrän vid tredje akten

Det finns ett badrum som ingen annan nödig resenär försöker smita in på (hur länge kan det vara avstängt för städning, innan verkliga städare blir misstänksamma?) där Ethan och skurken kan träffas och prata med varandra i lugn och ro … och puckla på varandra lite lagom.  Ethan har chans att skjuta skurken, men det gör han inte … för han är en god kille. Eller korkad. Filmen hade kunnat ta slut mycket tidigare och mycket färre folk hade dött längs vägen. Men Ethan får ju inte vinna än … för vi är inte framme vid tredje akten. 

Springer snabbare än Usain Bolt i höga klackar

Ethans velighet gör att filmen håller på ungefär dubbelt så länge som den hade behövt … och där börjar de bästa actionscenerna att komma. Och de fånigaste. Bäst: action på rullbandet med alla väskorna på flygplatsens bakom-kulisserna-område. Sämst: gravid kvinna i höga klackar kan springa ifrån en bil med en hyrd lönnmördare – och hon kan även springa ifrån kulorna som viner.

Usain Bolt i löparskor springer inte fortare än en bil. Eller en kula. Något som tangerar dessa fånerier i långsökthet är det påklistrade slutet där Ethan blivit kvalificerad “LAPD police officer” tills nästa jul … det tar i verkligheten sex år att bli kvalificerad, inklusive två års college utbildning.

Cool Cole lockas inte av julmiddag  

Är allt bara intriger på flygplatsen? Nej, för skurken har i inledningen av filmen mördat de ryssar som gett honom väskan med Novichok … och utredaren som har hand om morden i fråga, Elena Cole (Danielle Deadwyler), är precis en sådan där no-nonsense hard core utredare som fallet behöver. Alla andra vill sluta tidigt och gå hem och äta julmiddag med familjen.

Elena Cole har förmodligen ingen familj, eller i alla fall ingen familj hon vill äta middag med, och tillsammans med en blek hacker som älskar julkex i smaskiga säsongssmaker driver hon utredningen framåt, mot alla odds, och mot alla andras vilja. Hon kanske inte är Vera Stanhope, men hon är tuff. Och hon springer inte runt i löjligt höga klackar heller. En av de bästa actionsekvenserna är när Elena Cole sparkar rumpa till tonerna av Last Christmas av Wham! Cole har  gett sig den på att detta inte ska bli hennes “Last Christmas” och motståndaren får bita i gräset till sist.

Första Amblin filmen för Netflix  

Det här är mer likt en biofilm än de bullriga och röriga actionfilmer som Netflix gör för sig själva. I juni 2021 skrev Amblin på en deal med Netflix för att göra filmer för dem … och Carry-On är den första. Det är en känd och gediget bra actionregissör, det är kända och duktiga skådespelare, det är filmat på en riktig flygplats (dock inte LAX) … och man får en hemmabiokänsla snarare än en tv-films känsla.

Så … Happy Christmas alla ni som längtad efter en lagom rafflande Lucia-bio kväll på hemmaplan.

print

Våra samarbetspartners