KONKLAVEN – ett himmelskt drama som levererar på alla plan

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Conclave
Regi: Edward Berger
Skådespelare: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Isabella Rossellini, Lucian Msamati
Premiär: 2024-12-20
Betyg: 5

Från latinets conclave, kammare. Ett rum som kan låsas, och det är just där, bakom låsta dörrar, som kardinalerna möts för att rösta fram en ny påve efter dennes död eller avgång. Men här är det inte vilket rum som helst, utan det ikoniska Sixtinska kapellet som ramar in denna uråldriga och hemlighetsfulla process.

Edward Bergers Konklaven öppnar dörren till en värld höjd i dunkel, en värld som för de flesta endast framstår som en fjärran myt. En värld dominerad av män där kvinnorna endast figurerar i periferin, sekel efter sekel.

Att bevittna Konklaven är att kliva in i en annan verklighet – präglad av uråldriga ritualer, djupt rotad tro och en nästan skrämmande tyngd av historia. Regissören Edward Berger har lyckats med något som få ens vågar försöka: att skildra den slutna processen att välja en ny påve och förvandla den till en filmisk upplevelse av intensiv skönhet och spänning. Här förenas historien med samtiden, det andliga med det vardagliga, och varje bildruta vibrerar av en kraft som både fängslar och berör.

Detaljernas mästerverk

Här är varje detalj en berättelse i sig. Det är som om varje föremål, varje rörelse och varje klädesplagg bär på sin egen symbolik. Kardinalernas röda kordräkter är inte bara en påminnelse om martyrernas blod. Deras minutiösa sömnader och tunga, eleganta fall framhävs med en sådan noggrannhet att man nästan kan känna tygets struktur genom bioduken. När kameran sveper över dräktens veck och fångar ljusets lek mot det glänsande materialet, framhävs vikten av detaljerna som en del av det stora mysteriet.

Men det är inte bara kläderna som imponerar. Scenografin är ett konstverk i sig. Sixtinska kapellets ikoniska fresker har återskapats i Cinecittà Studios utanför Rom med sådan precision att Michelangelos mästerverk tycks stråla från duken. Kontrasten mellan de magnifika kapellinteriörerna och kardinalernas spartanska livsstil i S:ta Martas hus förstärker filmens centrala spänning – avhållsamhet möter överflöd, enkelhet möter prakt, tro möter tvivel.

En ensemble i världsklass

Regissören Berger har samlat en ensemble av högsta kaliber som förvaltar Robert Harris’ roman med absolut briljans. Ralph Fiennes är magnifik som kardinal Lawrence, en man vars yttre lugn och integritet döljer en inre kamp mellan tro och tvivel. Stanley Tucci som kardinal Bellini tillför skärpa och karisma som gör varje scen han medverkar i till en studie i subtil maktbalans.

Isabella Rossellini, Syster Agnes, förmedlar en gravitas som förstärker känslan av att varje ord och handling bär på en djupare innebörd, samtidigt som hennes närvaro subtilt framhäver kvinnans betydelse i en värld där männens dominans är påtaglig men inte absolut.

Fångar den moderna världens intrång

Det är inte bara de individuella prestationerna som imponerar, utan också kemin mellan samtliga skådespelare. Deras subtila samspel och nyanser gör denna formella värld djupt mänsklig, fylld av känslor som tvivel, ambition och lojalitet.

Berättelsen fångar också den moderna världens intrång i denna uråldriga process. Närbilder av kardinaler som scrollar på sina smartphones eller röker mellan voteringarna ger oss små, nästan absurda glimtar av vardaglighet. Det är en diskret men kraftfull påminnelse om att även dessa mäktiga individer bär på mänskliga svagheter och frestelser. 

En spöklik känsla av narrativ

Filmens tempo är aldrig tråkigt. Varje bildruta är laddad med något outtalat, en känsla av att något otäckt lurar under ytan. Ritualerna, från förstörandet av den tidigare påvens ring till förseglingen av hans bostad, skildras med en sådan detaljrikedom att det känns som om vi själva deltar i ceremonin. Det taktila ljudet av papper som viks och förseglas, röken från voteringarna, skuggorna som faller över freskerna och ljudet av kardinalernas röster som ekar genom kapellet skapar en atmosfär som är både intim och majestätisk.

Ett mästerverk av subtilitet

Konklaven är mer än en film; det är en resa in i en värld som få någonsin får bevittna. Det är en upplevelse som utforskar tro, makt och de beslut som formar vår historia men också mänsklighetens brister. Med sin extraordinära detaljrikedom, nyanserade skådespelarinsatser och ett manus som balanserar det djupt mänskliga med det majestätiskt ceremoniella, är Konklaven ett odiskutabelt mästerverk. Det är ett drama som lämnar ett bestående intryck och en film som med rätta kan ses som en Oscarskandidat. Troligtvis lär den också ses av 150 st kardinaler.

print

Våra samarbetspartners