SALEM’S LOT – bra skådespeleri och foto, men historien hastas igenom

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Gary Dauberman
Skådespelare: Lewis Pullman, Mackenzie Leigh, Jordan Preston Carter, Alfre Woodard, Bill Camp
Land: USA
År: 2024
Genre: Skräck, Thriller
Längd: 114 minuter
Visas på Max
Betyg: 2

Staden som försvann, vilket Salem’s Lot fick heta i Sverige, är Stephen Kings andra roman. Den kom 1975, jag läste den på 80-talet och har den därför inte precis i färskt minne.

Däremot såg jag om Tobe Hoopers filmatisering från 1979 häromåret. Eller ska jag kanske skriva att jag såg den för första gången? Den här gången såg jag nämligen den ursprungliga miniserien i två långfilmslånga avsnitt. Jag tror inte jag sett den versionen tidigare, jag hade bara sett den europeiska bioversionen. Den versionen var cirka en timme och 50 minuter lång, nästan halva TV-serien saknades alltså, men man hade stoppat in lite mer blod och våld som inte fick visas på TV.

Tobe Hoopers miniserie lever högt på sina skådespelare

Tobe Hoopers miniserie är något av en klassiker och anses vara en av de bättre King-filmatiseringarna. Och, tja, den är väl helt okej. Det lever högt på sina skådespelare: David Soul som författaren Ben Mears, berättelsens hjälte, James Mason som den mystiske Straker, Bonnie Bedelia som Susan, och Reggie Nalder som vampyren Barlow. Vidare medverkar Lew Ayres, Elisha Cook Jr, Geoffrey Lewis, Fred Willard och många andra. Som skräckfilm är serien är lite tam, men trevlig och stämningsfull.

Stephen King är nöjd

2004 kom ytterligare en TV-filmatisering av boken, denna gång med Rob Lowe som Ben Mears, men den miniserien har jag inte sett. Däremot har jag sett Larry Cohens Salem’s Lot – återkomsten (A Return to Salem’s Lot från 1987, en otroligt fånig vampyrkomedi som inte har något med Kings roman att göra.

Stephen King själv är visst nöjd med 2024 års version, vilken skrivits och regisserats av Gary Dauberman, som tidigare skrivit manus till en lång rad Blumhouse-filmer, samt regisserat Annabelle Comes Home. Fast Kings omdöme kan man inte lita på – han har en tendens att gilla mög.

Återvänder till uppväxtens barndomsstad

Den här gången handlar det om en långfilm. Kings tegelsten betas av på en timme och 54 minuter – och det går undan i berättandet. Det går lite för snabbt.

Lewis Pullman spelar författaren Ben Mears, som återvänder till den lilla staden Jerusalem’s Lot, där han bodde som barn. Ingen kallar staden något annat än Salems Lot – i Kings roman skrivs namnet som ‘Salem’s Lot, så står det även i filmens logga. Ben är i staden för att förbereda en ny bok, och han noterar att någon flyttat in i det spöklika kråkslottet Marsten House.

Barn börjar försvinna

Ben hyr ett rum i staden och blir omedelbart betuttad i den söta mäklarassistenten Susan (Makenzie Leigh). En mystisk man (”He looks European”), Straker (Pilou Asbæk), har öppnat en butik i staden, det är han som flyttat in i Marsten-huset. Flyttgubbar bär in en mystisk kista i Strakers hus. Snart börjar barn försvinna och folk hittas döda, tömda på blod.

Jodå, visst är det en vampyr Straker har i sin källare. Läraren Matt Burke (Bill Camp) inser detta ganska omedelbart, men det är svårt att få andra att tro på detta. Barn kommer tillbaka som vampyrer, även vuxna kommer tillbaka. Ben, Susan, Matt och en ung pojke beger sig ut på vampyrjakt, medan stadens sheriff (William Sadler) fegar ur och tänker fly fältet.

Hastar sig igenom berättelsen

2024 års Salem’s Lot är väl inte helt hopplös. Filmen må ha premiär direkt på streamingtjänsten Max, men det här ser ut som en bioproduktion. Filmfotot är bra, skådespelarna är också bra. Men man hastar sig igenom berättelsen, inga av rollfigurerna ges tid satt utvecklas. Vi hinner knappt träffa och lära känna pojkarna innan de dödas och vampyriseras, och jag undrade vem som var vem.

Det märkligaste av allt är att den mystiske Straker knappt är med alls. När jag tänker på Tobe Hoopers version, tänker jag på David Soul och James Mason. Pilou Asbæk är bara med i ett fåtal scener – och jag har redan glömt bort vad han gjorde i dessa scener.

En dum idé

Att låta krucifix, oavsett material de tillverkats av, börja glöda när de hålls upp framför en vampyr var en dum idé (var det likadant i boken?). Att låta vampyrerna slungas baklänges som i en actionfilm när de ser ett krucifix var även det en dum idé. Ständigt lysande ögon på vampyrerna var också dumt. Vampyren Barlow spelas av Alexander Ward, men han ser nästan ut att vara datoranimerad. Reggie Nalder var betydligt bättre i rollen.

Filmen innehåller en del våld, blod och specialeffekter, men jag tyckte aldrig att den blev speciellt otäck eller spännande.

Salem’s Lot 2024 är inte dålig – men den är inte speciellt bra. James Wan var en av producenterna.

print

Våra samarbetspartners