JUSTIN TIMBERLAKE, Royal Arena, Köpenhamn den 29 augusti 2024 – en fullfjädrad sång- och dansman

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Justin Timberlake lär inte behöva någon större introduktion. Han började som barnstjärna i The All-New Mickey Mouse Club på 90-talet för att sedan bli pojkbandsidol i N’Sync innan han till slut blev en fullfjädrad entertainer.

Sex soloalbum har han hunnit släppa, och årets turne är till stor del baserad på det senaste släppet, Everything I Thought It Was. Det är sex år sedan han senast var i Köpenhamn, och det märks att han är efterlängtad. Bägge kvällarna på Royal Arena är i stort sett slutsålda, hela vägen upp till översta etaget.

Partymix inleder

Innan det drar igång har DJ Andrew Hypes ansvar för uppvärmningen. Att ha en DJ som uppvärmning är något som jag ofta kan tycka blir ganska tradigt, men Hypes gör ett väldigt bra jobb med sin partymix. Abba mixas med House of Pain helt utan att det missas ett beat och publiken är på topp.

Arton personer på scen

Tio minuter efter utsatt tid är det så dags för kvällens huvudperson. Den gigantiska videoskärmen bakom huvudscenen visar ett intro till en förinspelad version av Memphis, födelsestad för Timberlake och tillika första spår på senaste skivan.

Efter en stund öppnas en lucka på scenen och Justin Timberlake hissas upp genom golvet. Öronbedövande jubel följer i hela arenan. Samtidigt presenteras kompbandet Tennessee Kids med tillhörande bakgrundssångare. Tillsammans med de fem dansarna som dyker upp halvvägs genom första låten så är de totalt arton personer på scenen. En imponerande skara som verkligen bidrar till känslan av show, men även att allt faktiskt framförs live.

En stark inledning

Det hela inleds med tre singelhits, No Angels som släpptes i mars i år, LoveStoned från FutureSex/LoveSounds och sen debutsingeln Like I Love You. En stark inledning där sistnämnda sticker ut. Trots att låten hunnit fylla tjugo känns det som att Timberlakes röst verkligen kommer till sin rätta här.

Stor influens från Michael Jackson

Att kalla Timberlake för en entertainer är nästan en underdrift, han är en fullfjädrad sång- och dansman och man förstår verkligen varför han har fått smeknamnet The Prince of Pop.

Att Michael Jackson är en stor influens märks tydligt under hela konserten, men även uppväxten i Memphis, Tennessee har lämnat stor inspiration. På samma sätt hörs tydligt influenserna från klassisk rock, soul och blues. Men det märks även när han tar en paus mellan. Han verkar genuint glad över att vara här, han hälsar på flera i publiken, en tjej får sin N’Sync-skiva signerad från scenen och för en annan får han hela arenan att gratulera på födelsedagen.

3D-skärm fem gånger nio meter

Efter pausen är det sedan dags för det som blivit den stora snackisen under turnén. Under Sanctified flyter den mittersta delen av skärmen bakom bandet framåt och visar sig vara en fem meter bred och nio meter hög och fem meter bred 3D-skärm som placerar sig mitt på scenen samtidigt som Timberlake har sällskap av två bandmedlemmar längst fram.  Detta är ett genomgående tema under hela konserten, delar av kompbandet är ofta med längst fram på scenen och utgör därmed också en stor del av showen. Extra imponerande är killen som lätt dansar runt med en tuba på axeln.

Monsterhiten Cry Me a River sticker ut

Tempot har varit högt men kvällen hittills största jubel kommer när tempot dras ner och den gamla monsterhiten Cry Me a River drar i gång. Den flygande videoskärmen lägger sig ner över scenen och roterar, man blir imponerad över hur mycket den kan röra sig. Det känns även lite uppfriskande då många av låtarna är stöpta i samma välkomponerade form. Cry Me a River i sin halvtakt sticker ut lite mot de andra R&B-låtarna i upptempo vilket blir ett skönt break. Samma sak med Imagination och Drown från senaste albumet, låtar som hämtar ordentlig inspiration från 90-talets pojkband

Bonus för dyra VIP-biljetter

Vid konserten i Köpenhamn 2018 hade Timberlake med sig en scen som snirklade sig genom hela ståplatspubliken för att komma så nära som möjligt. På årets turné har den lämnats hemma, och ersatts med en andra scen längst bak i arenan. Scenen dubblerar även som bar för de som köpt de olika VIP-biljetterna som erbjöds. För att ändå komma nära publiken så lämnar sångaren och samtliga musiker och dansare, förutom trummis och keyboardist, ner från scenen för att under Play vandra ut i publikhavet.

Väl där framförs sedan ytterligare sju låtar, och de som betalat dyra pengar för VIP-platserna får komma väldigt nära. Som bonus tar Timberlake selfies och hälsar på flera i publiken. Det bjuds även på lite mer avskalade nummer, som Say Something, där gitarren kommer fram, och Until the End of Time där Timberlake sätter sig bakom keyboarden, och mobillamporna tänds i hela salen.

Duett med publiken

Musiker och dansare lämnar sen lilla scenen och Timberlake försöker tacka publiken, men rösten stockar sig och han har svårt att få fram orden. Han verkar tagen av publiken när han tackar alla som vart med under hela karriären, som ju faktiskt varat på i nästan 30 år. Med akustisk gitarr framför han sen nya låten Selfish, en väldigt stämningsfull ballad där man återigen hör vilken bra sångröst han har. På följande What Goes Around… Comes Around är han själv kvar på scenen och sjunger duett med publiken. En väldigt fin avslutning på mellanakten innan det var dags för den stora finalen.

Låtar publiken väntat på

För nu drar disco-rökaren Can’t Stop the Feeling i gång och Timberlake rör sig genom publiken igen tillbaka till stora scenen. Hela arenan står nu upp och det känns som att allt har skruvats upp för avslutningen. När sen de stora hitsen Rock Your Body och SexyBack dras av efter varandra känns som det arenan gungar. Även om det inte har funnits någon känsla av svagare låtar så märks det väldigt tydligt att dessa är de publiken väntat på.

Timberlake hängandes i vajrar

Ljuset släcks sedan ner inför det stora avslutningsnumret. Mirrors drar i gång varpå den stora skärmen fälls ner och avslöjar Timberlake stående ovanpå. Skärmen med sångaren flyter därefter ut över publike. Det hela ter sig väldigt snyggt, och ännu bättre blir det när skärmen först roterar bara för att sedan lutas framåt med Timberlake längst ner, hängandes i vajrar över publiken. Därmed var showen över. Som avrundning åkte skärmen tillbaka och placerades på sin ursprungliga plats. Ordningen var återställd.

En av de bästa konserterna 2024

Det är lätt att förstå varför Timberlake återigen spelar inför slutsålda arenor runt om i världen, det är en väldigt välproducerad och bra show, utan direkta dippar. Man kan kanske tycka att man hade kunnat flytta runt vissa låtar då de ter sig snarlika, men det känns som mindre petitesser. Känslan efteråt är att det här kommer vara en av de bästa konserterna på Royal Arena under 2024.

print

Våra samarbetspartners