SMASH INTO PIECES, Stora Scenen den 16 augusti (Malmöfestivalen 2024) – så hitspäckat som man kan begära

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Hur man än ser på det handlar det om Melloeffekten för Smash Into Pieces. Bandet hade släppt sex skivor på tio år innan de tävlade där med Six Feet Under utan att ha blivit något mer än en välbevarad hemlighet för hårdrocksfansen. Detta trots att deras musikstil knappast är att betrakta som extrem.

Men i Melodifestivalen kan allt (nåja) hända. I årets upplaga knep kvartetten en hedrande tredjeplats, men inte nog med det. Herrarna har berättat själva i intervjuer att de fått massor av nya fans, och då inte minst ”barnen”. Detta kunde lätt bekräftas vid fredagens spelning på Stora Scenen. Helt ovetenskapligt, men ändå. Telningar och tonåringar var trots allt extremt överrepresenterade i detta avseende. När vi då för tydlighetens skull talar om den synnerligen varierade genre som stavas hårdrock/metal.

Minns ett blygsamt förbandsgig

För egen del har bandet följts nästan från början. Minns att ett rätt blygsamt förbandsgig avnjöts på KB:s klassiska scen för sisådär knappt ett decennium sedan, och sedan dess har mycket hänt. Inte minst har resurserna blivit större, vilket möjliggjort att visionerna om en mäktigare show förverkligats.

En färgsprakande orgie

I fredags bjöds man på hyfsade eldflammor i parti och minut, men jämfört med, låt säga landsmännen i Sabaton, ligger man onekligen fortfarande ordentligt i lä. Nej, då imponerade den feta videoshowen avsevärt mer. De kaloririka futuristiska bildspelen utgjorde en färgsprakande orgie av oväntad storslagenhet. Ambitionerna att spela på de stora arenorna gick inte att missförstå med detta som vägledning. Om man säger så.

Det angenäma dilemmat

Musikaliskt har bandet på det hela taget förblivit vid sin läst. Det handlar om elektronisk hårdrock, icke sällan garnerad med poprefränger som inte sällan lätt fastnar i medvetandet.

Åtta album in i karriären har kvartetten dessutom det angenäma dilemmat att ha en hel del material att välja mellan. Värt att notera är emellertid att herrarna denna eftermiddag ignorerade de två första albumen. Däremot avverkades den lätt diskodoftande Let Me Be Your Superhero från ”trean” Rise and Shine.

Hitsen borde fortsätta komma

Utöver detta blandade och gav bandet tämligen jämnt från repertoaren. Bland favoriterna märktes sådant som Wake Up, skönt gungande All Eyes on You, Vanguard och kvällens enda ballad och tillika cover, Tears for Fears fina Mad World.

Från färska albumet Ghost Code brände man av hela fem spår, tre utöver bidragen från Melodifestivalen. Och rimligen borde hitsen bara fortsätta komma. Trigger, Venom och kvällens ovanligt tunga öppningsnummer Flow tedde sig minst lika smittande som de där två låtarna från Mello detta gig. För det är klart att både Heroes are Calling och Six Feet Under var ett absolut måste på Stortorget.

Röst i bakvatten

Smash Into Pieces låtkatalog går alltså inte att klaga på. Dock är jag inte alldeles nöjd med ljudmixen. Till att börja med kan man ha synpunkter på den inte helt nyanserade ljudbilden. På samma sätt hamnade Chris Sörbyes sång inte sällan på undantag eftersom den hamnade i bakvatten sett i relation till musiken.

Sedan kan man undra varför man inte sett till att ersätta basisten Viktor Vidlund, som lämnade bandet så tidigt som 2017. Likaså tycker jag nog det vore på sin plats att anställa en keyboardist när det vankas turné. Det hade trots allt gett en bättre livskänsla.

En succé

Men ändå, på det hela taget kan inte Smash Into Pieces debut på Stortorget betraktas som något annat än en succé. Torget var verkligen knökfullt, medan giget i sig var så hitspäckat och underhållande som man kan begära.

print

Våra samarbetspartners