MXGP UDDEVALLA 10-11 AUGUSTI 2024 – Intervjuer

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Under MXGP helgen i Uddevalla passade vi på att intervjua ett par av de svenska hoppen inför helgens VM deltävling.

#961 August Frisk

Den här 17-årige svensken har kört med sin pappa sedan han var 3,5 år. Han kör för närvarande en KTM i EMX250-klassen som privatist för KTM Scandinavia.

På vintern spenderar han mycket tid i Leon och kör för GT Racing i Frankrike som är hans bas.

Efter det att han spenderar några år till i EMX250-klassen hoppas han kunna fortsätta till klasserna MX2 och MXGP.

Trots sin unga ålder är han en inspiration för andra förare efter det att ha kommit tillbaka från en väldigt svår skada som han drog på sig när han tävlade i Rumänien förra sommaren. Skadan kunde ha avslutat karriären för många förare men inte August.

Förutom tävlandet är det ganska viktigt för honom att umgås med familjen och vara aktiv. Hans passioner är träning och träning, vilket passar ganska bra med hans ambitioner.

Hans favoritförare är amerikanske Chase Sexton, som också kör KTM.

August sa att han gillar Uddevallabanan som har lite grus och det är han van vid.

Kanske så kommer de amerikanska fansen en dag att få se honom i deras tävlingar.

#161 Alvin Östlund

Alvin var ganska besviken över att han inte kunde tävla på sin hemmabana efter att ha blivit skadad under den fria träning. Han slog i kicken och for över styret och skadade sin hand och arm.

Denna svensk började köra som ung pojke. Började försiktigt och kom senare med i sin hemmaklubbs motocrossskola. Hans stora passion för sporten är det som har driver honom.

Efter att ha börjat i EMX-klasserna och sedan MX2 2016 har han arbetat sig upp till MXGP-klassen och nu har den här 23-åringen plockades upp av JWR Honda.

En av höjdpunkterna i hans karriär var att åka till USA för att tävla i två rundor av US Nationals i somras. Där fick han ögonen på sig av många medans han kämpade mot Harri Kullas från Estland och besegrade den svenske veteranen Fredrik Noren. Alvin fick till och med mästerskapspoäng i den amerikanska MX-serien.

Alvin hade tidigare varit på Red Bud Motocross-banan två gånger när han tävlade i Motocross des Nations. Han nämnde att han gillar just den banan, och det visade sig definitivt i hans körning.

I år kör han inte alla GP-loppen utan tävlar istället i några andra lopp runt om i världen. Han sa att han föredrar att åka Honda/Yamaha framför de österrikiska bågarna.

Alvin berättade vidare att Eli Tomac är hans favoritförare i USA och eftersom han inte är någon direkt fanboy har han inte heller haft någon riktig MXGP-förare som han sett upp till. Om han har turen med sig så hoppas han att han får tävla i USA på heltid i framtiden.

Johan Westermark, teamchef och ägare av JWR Honda

Johan har alltid älskat köra dirtbikes. Han inspirerades av sin styvfar, som var fabriks-GP-åkare för Husqvarna på 70-talet. Så han har alltid varit runt förare och banan. Förr i tiden tävlade han mycket själv på de lokala banorna.

Johan startade ett svenskt team 2014 men lämnade teamet efter ett par år. Sedan ringde någon honom och frågade honom om han skulle bygga ett nytt team. I början hade han inte planerat att köra GP-serien men 2018 startade han ett team med målsättningen att tävla i GP. Grundidén var att börja med 6 förare. Han hade aldrig någon riktig plan utan fortsatte att köra på direkt från hjärtat.

Inför den här säsongen, efter långa förhandlingar, gick en deal med ett europeiskt team, Factory Yamaha, i stöpet i sista minuten. Detta tvingade honom att snabbt besluta sig för vad han skulle göra. Att inte ha någon förare eller något team var ett stort problem för Johan. Dessutom hade han även tappat tron på att skapa ett fabriksteam. Till slut tog han det svåra beslutet att bygga ett eget team igen.

Då man var väldigt sent ute fanns det inte många förare tillgängliga. Som tur var lyckades han få in Alvin Östlund som MXGP-förare. För närvarande är det tre anställda i teamet och tre andra som deltar som att hjälper till.

Johan har visat sitt hängivenhet för sporten genom att hjälpa det svenska laget på flertalet Motocross des Nations, vilket kan vara en både dyr och svår sysselsättning.

En av höjdpunkterna för Johan i år var att få åka till USA med Alvin för att tävla i två amerikanska lopp i somras. Det var med hjälp av svenske Lars Lindström, chef för Honda HRC, och hans pappa Gunnar, som detta blev möjligt. Det var en dröm som blev verklighet för Johan då han som ung läste Motocross Action och liknande tidningar allt för att ta reda på så mycket han kunde om vad som hände i USA. Ett av de mest speciella minnena som hände under den resan var att Johan träffade motocrosslegenden Doug Henry. Johan blev väldigt inspirerad av att få så mycket positiv energi från honom. Definitivt en inspiration eftersom även han blev svårt skadad i en crossolycka men han fortsätta att köra på.

Vad finns då i Johans framtid? Tja, även om det är ganska dyrt att vara teamägare vill han ändå fortsätta med detta eftersom han älskar sporten. Han hoppas dock fortfarande på att han kan bli en del av ett fabriksteam någon dag eller kanske rent av i ett team i USA. Med hans passion och beslutsamhet tror jag att båda sakerna kan hända.

Skrivet av Kathleen Sauret tillsammans med undertecknad

print

Våra samarbetspartners