Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Produktion:
Regi: Ola Hörling
Producent: Åsa Jensen
Musikansvarig: Maria Ingemarsson Berg
Kostymör: Fredrika Lilius
Scenografi: Rigmor Grönwall
Rekvisitör: Ulrika Floberg
Ljusdesign: Ludvig Uppman
Turnéledare: Matilde Jensen
Skådespelare:
Lucia: Linnea Sjösvärd
Edgar: Markus Pettersson
Henry: Helgi Reynisson
Raymond: Öystein Skre
Alice: Elisabeth Leyser
Arthur: Nicklas Björnhall Prytz
Norman: Mattias Gunnari
Musiker:
Piano: Albert Van Pham
Tvärflöjt: Marianne T Clement
Cello: Carl Henning Fredriksson
Viola: Dominika Dudek
Violin: Maria Wernberg
Kör:
Elsa-Maija Helminen
Klara Solén
Justus Persson
Spelas 6 juli - 15 augusti
Mer info om föreställningen och spelplatser
Gladiator chic eller en hyllning till skräckgenren? Det här liknar inget annat som Skånska Operan någonsin har gjort och heller inget annat som står att finna bland scennyheterna just nu. Ensemblen rockar svart läder, rivna kjolar, nitar, svarta korpfjädrar och skyhöga klackar. Opera lives next door to heavy metal.
Årtalet är ovidkommande, befinner vi oss i 1500-talets Skottland eller 1800-talets Italien? Den här operan är modern utan att ha moderniserats. Inlevelsen är total, maktmissbruket ack så aktuellt, passionen förödande … och Lucia helt lysande. Linnéa Sjösvärd helt enkelt äger i huvudrollen.
En baryton får bära hundhuvudet
Ett litet problem med operan Lucia di Lammermoor är att huvudrollen och hennes passion och hennes sorg och hennes bländande arior, oavsett vad hon känner, lätt överskuggar allt och alla andra i hela uppsättningen.
Men här finns det ändå utrymme för mindre roller att ta plats och det finns en ensemble av karaktärer som är uppenbart medskyldiga till det som händer, fast de inte vill kännas vid det. Det är brodern, en baryton, som får bära hundhuvudet, han tvingar Lucia till ett grymt resonemangsäktenskap för att stärka familjen politiskt (släkten har gjort “fel val” i det förflutna), och alla, hela personalen, festar vilt och ohämmat under bröllopsnatten eftersom de nu tillhör ett hushåll som betyder något och de tror att de vet att de kommer att få det bättre i framtiden.
Blodig och hallucinerande
De tänker redan på hur de ska skörda frukterna från Lucias offer. Ända tills Lucia gör entré på scenen, blodig och hallucinerande, efter att ha huggit ihjäl sin nye make … Lucias vansinnesscen är en av operavärldens starkaste och här görs den så vacker, så modern, så nu … så övertygande. Inte ett öga är torrt.
En Romeo och Julia passion med ödesdiger brevväxling
Lucia di Lammermoor är en historia om den stora kärleken, kärlek med förhinder, som i Romeo och Julia. Det är också en historia om vad som händer när postgången inte går som den ska. Ett brev betyder så mycket. Speciellt det förfalskade brev som Lucias bror använder för att få henne till att gifta sig mot sin vilja. Hon älskar ju Edgar – hennes brors fiende som räddat henne från ett vildsvin när hon besökte familjegraven.
Passion, kärlek, mord, blod, vansinne
Edgar sjungs av en gammal favorittenor när det gäller Skånska Operan: Markus Pettersson. Edgar och Lucia skapar ett vackert par på scenen, ett som alla i publiken givetvis hejar på, trots att man vet att deras förhållande är dödsdömt, liksom Edgar och Lucia själva. Det är ju klassisk tragisk bel canto opera … vi vet vad vi har att vänta oss av genren. Passion, kärlek, mord, blod, vansinne, mer blod, hämnd, blod.