Klicka på bilden, för att se hela bilden
Att en svår kris kan locka ut det bästa ur människor är bildandet av Transatlantic Radio ännu ett tydligt exempel på Plötsligt hade fem genuint rutinerade vänner med meriter från idel stjärnor ur stora vida musikvärlden – däribland Dokken, Avril Lavigne, Richard Marx, Ringo Starr, Stone Sour och Stevie Wonder – slagit sina påsar ihop för att skapa magi i toner tillsammans.
Och eftersom sällskapet hade sina rötter från såväl USA som Australien och Sverige blev namnet Transatlantic Radio. Okej, Stilla Havets geografiska koppling kom inte med, men poängen är ändå tydlig. Lika tydlig som att gruppens svenske medlem, Los Angeles-baserade basisten Victor Brodén var initiativtagare till detta starkt doftande AOR-projekt med som det heter i pressreleasen ”siktet inställt på massorna”.
På samma scen som Maggio och Mel C
När covidpandemin var ett faktum och alla turnégig försvann i en handvändning satte sig Victor ner och började skriva på ett gäng upplyftande sånger i genrens mittfåra, och på den vägen är det.
– Sedan ringde jag upp folk som är ”in demand”. Så istället för att boka spelningar gjorde vi musik tillsammans, och det har jag Johan Nylén (arrangör av Melodic Rock Malmö) att tacka för.
Victor tillägger dock snabbt att det hela präglades av lite undergroundkänsla initialt, men kanske håller detta på att ändras. Att spela samma dag på samma scen som Veronica Maggio och “Sporty Spice” Mel C på Karlskrona Skärgårdsfest verkar i alla fall göra Victor hyfsat uppspelt.
Äntligen en CD
Lika uppspelt som det faktum att det äntligen ser ut att släppas en fullängdare inom kort. Efter att ha släppt fyra singlar med tillhörande videor med början 2022 i form av That’s What You Get (for Falling in Love) ser det äntligen ut att som att förstlingsverket ska få se dagens ljus.
– Jag har inte sagt det i en officiell intervju tidigare, men vi har som mål att släppa en CD om precis 15 veckor, den 29 juli (intervju gjordes den 15 april). Så det är mycket jobb som måste göras innan dess.
Aldrig blivit till utan pandemin
– Fast i början precis när Transatlantic Radio kom till i ditt huvud slog alltså coronapandemin till med full kraft i början av 2020. Så jag antar att det ligger nära sanningen att påstå att det här bandet aldrig blivit till utan pandemin?
– Ja, pandemin var definitivt en instrumental del av det hela. Det är ju jag som skriver åttio, nittio procent av musiken, och jag hade nog aldrig suttit så länge på röven vid datorn om inte den hade kommit.
”Mutt Lange” har inspirerat till ljudlandskapet
– Soundet är ju väldigt slickat på de låtar som redan är ute. Det första jag tänkte på när jag hörde dem vara Foreigners album Agent Provocateur och Inside Information?
– Ja, men fan vad kul. Nu är det ju ingen speciell platta jag tänkt på, men om du lyssnar på Thought I’d Died and Gone to Heaven (Bryan Adams) och Def Leppards Stand Up (Kick Love into Motion) (som ”Mutt Lange” också producerat) får du fram en liknande känsla i ljudlandskapet. Man kan höra det i mixen. När rock’n’roll möter mer romantiska drag, då händer något. Det är intressant.
Går inte undvika bli imponerad
Därefter uttrycker Victor sin stora beundran för nya svenska akter i genren som Care of Night och Remedy. Visserligen har basisten spenderat avsevärt större del av sitt liv i USA än i Sverige, men när han hör alla svenska band som ”är bättre än Journey och Foreigner” går det inte att undgå att bli imponerad.
Nobbade Frontiers
Och på tal om imponerad. Pigga storspelaren vad gäller allt som stavas melodisk rock, Frontiers visade sig i sin tur vara beundrare av Transatlantic Radio. Tidiga sådana, därtill. Enligt Victor hörde de av sig redan efter första låten hade släppts.
– Deras metod har funkat för många, men det är inget för mig. Jag har lagt ner för mycket pengar på plattan och videor. Så det är svårt att ge bort alltihop till någon annan.
Extremt öppen för att testa nytt
– Jag förstår. Men i ett sådant läge kan det vara bra att ha någon som stöttar och denne någon är tydligen er sångare Mattias Osbäck?
– Jag är född 1973 medan Mattias är född 75 eller 76, så vi var inte kompisar när jag bodde där. Men Pamastudion ligger där, och deras ljudtekniker sade till mig att kontakta honom. Sedan visade han sig vara extremt öppen med att pröva på att göra saker han inte brukar göra med sin röst. Samtidigt är det vi två som driver projektet. Han har en tydlig villighet, och det är en drivkraft jag uppskattar.
Blev kapellmästare till LeAnn Rimes
Vad gäller just det här med drivkraft, så har Victor tveklöst haft massor av detta från dag ett. Redan som 21-åring flyttade han till svenskbygderna i Minneapolis för att gå på ”motsvarigheten till Musician’s Institute” i L.A. Därefter blev det Nashville. Där kom det första stora breaket när positionen som kapellmästare år countrystjärnan LeAnn Rimes blev hans.
Mer än bara ett ”pet project”
Efter sjutton år i Music City USA gick så slutligen flyttlasset till Los Angeles. Victor ville spela mer pop och rock, och på den vägen är det. Frågan är bara om Transatlantic Radio är något som är på lång sikt eller bara ett ”pet project”.
– Ja, för mig är det så. Det har inneburit något nytt för mig. Jag har ”gjort bas på turné” väldigt länge. Nu skriver jag låtar på gitarr istället. Jag mixtrar inte med något. Det här är lärorikt för mig eftersom jag har en kärlek till AOR.
Även på blodigt allvar
– Jag fattar.
– Ja, så jag kommer nog att överkompensera de närmaste tio åren även om de andra killarna inte ligger på på samma sätt. Och oavsett hur många som lyssnar. Det finns ingen metod i det här. Vi försöker bara ha kul och göra folk glada. Det här är en nytändning för oss. Sedan, visst är det här ett ”pet project”, men det är också på blodigt allvar.
Fotnot:
Transatlantic Radio framträder på Malmö Melodic den 28 juli.
Samt på Karlskrona Skärgårdsfest den 2 augusti.