BASKET CASE: THE TRILOGY – tre filmer om korgväskan

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Basket Case
Regi: Frank Henenlotter
Skådespelare: Kevin Van Hentenryck, Terri Susan Smith, Beverly Bonner
Land: USA
År: 1982
Längd: 91 minuter

Basket Case 2
Regi: Frank Henenlotter
Skådespelare: Kevin Van Hentenryck, Judy Grafe, Annie Ross
Land: USA
År: 1990
Längd: 90 minuter

Basket Case 3: The Progeny
Regi: Frank Henenlotter
Skådespelare: Kevin Van Hentenryck, Annie Ross, Gil Roper
Land: USA
År: 1991
Längd: 90 minuter

Genre: Komedi, Skräck
Format: Blu-ray
Distributör: Studio S Entertainment / Retro Film
Betyg: 3

För inte så länge sedan skrev jag om Frank Henenlotters Frankehooker. Nu blir det mer Henenlotter: Frank Henenlotters mest kända film (tillika hans första), med uppföljare.

När jag började intressera mig för skräckfilm på allvar, var Basket Case en titel som ofta figurerade i artiklar i den tidningar och böcker jag läste. Denna film från 1982 hade släppts på video i Sverige 1983 som Korgväskan, kortad med sex censurklipp, men jag tror inte att jag hyrde den, jag tror aldrig jag såg den ute i någon videobutik – såtillvida jag inte minns helt fel.

Istället beställde jag den som köpfilm från England, Palace Videos utgåva, någon gång runt 1990. Nu visade det sig att denna utgåva också var censurklippt – men jag gillade den ändå.

Basket Case är en härligt smutsig film. Frank Henenlotter, som även skrev manus, gjorde filmen för väldigt lite pengar och han sköt den på 16mm. Han filmade i New Yorks mest beryktade, farliga kvarter, allting är fult och skitigt, allting är både frånstötande och lockande – samtidigt. Det är en värld som enbart tycks bestå av sexshoppar, nedgångna hotell, sunkiga barer, utslagna lodisar och prostituerade, och inte mycket annat. Ja, och Frihetsgudinnan, som vi får se i en av de få scener som utspelar sig i dagsljus.

Kevin VanHentenryck spelar den unge Duane Bradley, som irrar runt på Times Square, bärande på vad som ser ut att vara en tvättkorg. Han behöver någonstans att bo och tar in på det minst sagt loppbitna Hotel Broslin – ett ställe som inte fanns i verkligheten, receptionen byggde Henenlotter och hans team i en hiss (!), hotellskylten hängde de upp på en brandtrappa på en bakgata.

Vad har Duane korgen? Tja, det är väl ingen som ser den här filmen som inte vet om att Duane har sin tvillingbror i korgen. Belial. En grotesk, deformerad klump som mest består av ett ansikte och två händer. Duane och Belial är siamesiska tvillingar, och mot deras vilja skars Belial loss när de var i tonåren. Nu vill bröderna Bradley hämnas. Duane släpper loss Belial, som mördar läkarna som genomförde operationen.

Basket Case är en film som lever högt på just det faktum att den är billigt gjord. Hela filmen genomsyras av en bisarr stämning. 16mm-fotot tillför mycket. En del av skådespeleriet får väl sägas vara amatörmässigt, men det spelar inget roll. Det är inte för inte som det här är något av en klassiker. Här finns en del snaskigt våld och blodkaskader, men Basket Case är en svart komedi snarare än en rak skräckfilm. När Belial kravlar omkring är han stop motion-animerad, vilket tillför en viss charm.

1990 var det dags för uppföljaren Basket Case 2, en film Frank Henenlotter egentligen inte ville göra. Henenlotter hade pitchat Frankehooker för Exterminator-regissören James Glickenhaus, som då startat upp bolaget Shapiro Glickenhaus Entertainment. Glickenhaus ville ha mer, så Henenlotter drog till med Basket Case 2. Frankehooker och Basket Case 2 spelades in direkt efter varandra i ett svep, back to back, som det heter.

Denna uppföljare skiljer sig en hel del i stil och ton från originalfilmen. Dels är filmen inspelad på 35mm, här finns en viss buget, och allting är professionellt gjort – det här ser ut som ”en riktig biofilm”. Dels är detta lite mer av en renodlad komedi. Den påminner lite grann om något Brian Yuzna hade kunnat producera på 80-talet.

Kevin VanHentenryck är tillbaka som Duane. Den här gången hamnar han på ett hemligt hem för vanställda – ett hem för freaks. Nu är det här inte vilka freaks som helst, det är inga autentiska människor som i Tod Brownings klassiker Freaks. Dessa freaks är extremt överdrivna och ser mest ut som utomjordiska monster. Sångerskan Annie Ross, av alla människor, spelar damen som driver stället.

En illasinnad journalist är på jakt efter den mordiska varelsen som synts på Hotel Broslin och hittar förstås det här hemmet.

James Glickenhaus ville ha en uppföljare till Basket Case 2, och Henenlotter tackade ja utan att han hade någon idé till en tredje film. Basket Case 3: The Progeny kom redan 1991 och Henenlotter skrev manuset tillsammans med Robert Martin, som tidigare varit redaktör på skräckfilmstidningen Fangoria, och som även var med och skrev Frankehooker. Henenlotter tycker att Basket Case 3: The Progeny är misslyckad, att den inte funkar alls, och att den inte är rolig. Jag håller inte med honom – jag tycker faktiskt att filmen är något bättre än tvåan.

Annie Ross är tillbaka med alla sina märkliga freaks. Belial har skaffat sig en flickvän, en tjej som ser ut precis som Belial – hon är en klump. Och nu är hon gravid – hon ska föda Belials barn! Hela gänget beger sig ut på en resa söderut inför födseln. De hamnar i bråk med den lokala sheriffen.

Det finns en hel del extramaterial på denna nya, svenska utgåva. Filmerna ligger på två skivor, den första filmen och det mesta av extramaterialet finns på disc 1, medan uppföljarna finns på disc 2, tillsammans med några trailers. Vi bjuds på en långfilmslång dokumentär där alla tre delar diskuteras i detalj. Det väldigt intressant och underhållande, och Frank Henenlotter är en kille det är kul att lyssna på. Här finns en konstig liten dokumentär där Henenlotter tillsammans med en argsint karl återbesöker inspelningsplatserna. En film om 42ns Street finns även på ett par andra filmer Studio S har gett ut, till exempel Frankehooker. Kommentarspåret har jag inte lyssnat på.

Jag bör påpeka att det inte går att titta på dokumentären om filmaffischkonstnären Graham Humphries. Ljudet spelas upp i rätt hastighet, men bilden spelas för långsamt. Till en början pratar Humphries lätt ur synk, glappet ökar hela tiden, och efter ett tag tystnar ljudet, här skulle filmen sluta, men bilderna fortsätter 5-10 minuter utan ljud.

Du kan med fördel beställa boxen från gamla, fina Ginza. Du hittar den här. Passa samtidigt på att köpa en massa andra filmer, de har ofta rea. Du behöver mer fysisk media i ditt hem!

print

Här kan du se Korgväskan (1982)

Våra samarbetspartners