ETT RESANDE TEATERSÄLLSKAP, Sundspärlan, Helsingborg den 28 juni 2024 – smart, sofistikerad komedi för framtiden

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Manus och Regi: Andreas T. Olsson
Skådespelare: Eva Rydberg, Hampus Nessvold, Birgitta Rydberg, Mia Poppe, Kalle Rydberg, Ewa Roos, Robert Rydberg, Fredrik Dolk

Premiär: 28 juni
Speldatum: 27-30 juni, 3-7 juli, 10-14 juli, 17-21 juli, 24-28 juli, 31 juli, 1-4 aug, 7-11 aug

Ett resande teatersällskap är en smart, modern och sofistikerad komedi med charmtrollet Hampus Nessvold i huvudroll, humormästaren Eva Rydberg vid rodret och kulturbäraren Andreas T Olsson som geniet i kulisserna.

“Fan ska vara teaterdirektör!”. Den allra mest klassiska repliken av teaterdirektören i August Blanches Ett resande teatersällskap levereras som modig förstareplik av teaterdirektör Eva Rydberg – i rollen som teaterdirektör i Andreas T. Olssons Ett resande teatersällskap, en nyskriven pjäs vari det framförs delar av många andra kända verk. Som Kameliadamen, Romeo och Julia, Hamlet, Måsen … och Ett resande teatersällskap.

Rakt dunderkul och slingrigt metaskojigt

Det här är rent rakt dunderkul – men också  slingrigt mysigt metaskojigt. Man driver med olika typer av pjäser och olika typer av skådespelare och olika typer av ideologier och olika typer av konstutövning. Samtidigt som man är en del av väven av dessa ideologier, samtidigt som man just nu ägnar sig åt konstutövning. Och vi som är publik, vi får spela publiken som är med om pjäserna i pjäsen.

Vi spelar alla våra roller

Shakespeare diktade om att alla människor spelar sina roller. Den här pjäsen framför liknande tankar, med den brasklappen att skådespelare är bättre än alla andra på att spela flera olika roller. Ingenting verkar i alla fall vara roligare för skådespelare att sätta tänderna i än just roller som skådespelare. Gärna i ett obestämt förr-i-tiden när allt var äkta och inget bara var meningslöst “content” som lika gärna kunnat genereras av AI.

Från Vimmerby till Helsingborg

Handlingen i Ett resande teatersällskapRoos som primadonna

Det första sällskapet fokuserar på komik – under ledning av Eva Rydberg. Den största primadonnan i sällskapet är Ewa Roos. Kalle Rydberg spelar smart och charmerande fixare som gärna “lånar” saker som teatern behöver. Birgitta Rydberg är skådespelardottern som drömmer om Degen. En bagarkarriär alltså (inte en plats i Damallsvenskan). Visst är det underbart att någon drömmer om bröd istället för Broadway … och så förvandlas scenen till en Broadwaymusikal. Som hon kan sjunga och dansa, La Rydberg Junior, både med och utan clownnäsa. Rollen är en seriöst rolig roll, passande någon som klarar Stadsteater och Musikalteater med samma självklara och prisbelönta bravur.

Man kan alltid skylla på spanska sjukan

Det andra  sällskapet fokuserar på tragik – under ledning av Andreas T. Olsson. Med Robert Rydberg och Mia Poppe som långhåriga, seriösa och svartklädda adepter. Goth trion ler aldrig frivilligt och anser att fin konst är smal konst, och konsten är ännu finare om ingen kommer och ser den. Man kan alltid skylla på pandemin – alltså spanska sjukan – att folk inte har hittat tillbaka till teatern. Under tiden går Spanska flugan och Charleys tant för fulla hus. 

Samarbete för att rädda teatern

På grund av något paragrafrytteri måste båda teatersällskapen spela på teatern, eller så blir de av med sina licenser. Inget av sällskapen vill kompromissa.

Hamlet och Terese i bagarboden

Över den linje som dragits i krita över Sundspärlans scen vandrar hela tiden en underbar och virrig Hampus Nessvold i rollen som wannabe-skådespelare som drömmer om att spela både komedi och tragedi. Det är lika roligt att leka att man är Romeo eller att låta Hamlet spelas av kålhuvuden som att uppföra sina egna komiska sketcher. Som Terese i bagarboden. 
Terese i kassan hundra år tidigare?

Sveriges bästa komiker

Hampus Nessvold är just nu Sveriges bäste, hetaste och mest lovande unge komiker. Han har en ny serie på SVT, han ska inleda årets serie av sommarprat och som kronan på verket: han har fått en huvudroll där han spelar mot La Rydberg och Andreas T. Olsson. Han kommer att växa flera meter – metaforiskt sett alltså. Han kan göra dockteater med kålhuvuden eller olika osannolika dödsscener eller bara iaktta andra som beter sig konstigt … han har ett obetalbart minspel. Allt gör han med bravur, allt framkallar skratt och leenden, igenkänning och empatisk humor. Charmtroll är bara förnamnet.

Gedigen och kunnig ensemble

Hela skådespelarensemblen andas kärlek till gediget arbete. Man känner igen dansarna och ensemblen från tidigare Rydberg produktioner, de som alltid proffsigt fyller ut varenda scen med sång, dans eller bara närvaro och som hela tiden byter kläder och gestalter.

Bröd och skådespel

Kalle Rydberg är trivsam som fixaren med mer än en räv bakom örat, Birgitta Rydberg river ner skrattsalvor som skådespelaren som vill välja bröd framför skådespel, Robert Rydberg får publiken att skratta bara han kommer in i peruk och lösnäsa …

Fredrik Dolk, allas vår favoritgranne, spelar en ilsken motståndare till teaterns tiljor, med så mycket humor och finess att man bara vet att han kommer att gå över till den goda underhållningens sida innan ridån faller.

Rena rama krutpaketen

Ewa Roos som spelar primadonna … Behöver hon spela, eller tar hon bara på sig en stor hatt och glider in på scenen eftersom hon ÄR en gudomlig primadonna?

Eva Rydberg är helt ljuvlig, en teaterdirektör med skinn på näsan som vet vad hon vill. Både i pjäsen och i verkligheten. Ja, de gjorde “Rena rama ding dong” tillsammans. Här är de Rena rama krutpaketen.

Dikt och verklighet glider in i varandra

Vad är dikt, vad är verklighet? Härmar konsten livet, eller är det livet som härmar konsten?
Vad influerar vad?
Verklighet och pjäs glider in i varandra, liksom de olika verkligheterna i pjäsen. Förälskelser i scener, förälskelser utanför scenerna. Avundsjuka och passion, förvecklingar och rivalitet. Men störst av allt är kärleken. Till teatern.

Genial kulturbärare

Kulturbäraren Andreas T. Olsson som skrivit och regisserat är genial. Det här är smart komedi, sofistikerad komedi, komedi 2.0. Komedi för framtiden – och nutiden. Inte ett dammkorn anas i ett enda hörn. Ändå känner man igen sig. Och det krävs inte den minsta
koncentration för att gapskratta åt dråpliga repliker, tillfälliga missförstånd eller ofrivillig slapstick i pjäsen.

Tragikomisk eftertänksamhet

Samtidigt ger dramat mycket intressant att tänka på. På ett tragikomiskt och mellankomiskt sätt. Om den finaste konsten är den som ingen ser … hörs det då när ett träd faller i skogen och ingen är där? 

Här hörs i alla fall applådåskorna så det rungar mellan träden.
Slutligen: Sundspärlan, vilken pärla! Allt är toppklass. Ska  du bara besöka en teater i år och skratta, fika, supera och frottera dig med vänner och kändisar, då är valet lätt.

print

Våra samarbetspartners