Klicka på bilden, för att se hela bilden
Synth eller metal? Jag har ställt frågan förr. När det kommer till Die Krupps är nog svaret ja. Eller, det beror på när du frågar. När de debuterade 1981 var det med något som nog närmast var besläktat med krautrock innan de bara något år senare gav sig in på den mer synthpopiga banan.
I slutet av 80-talet var det EBM som gällde, för att senare bana väg för industri-metal. Så till den grad att originalmedlemmen Jürgen Engler står som medkompositör på låten Tier från Rammsteins andra album. Denna är nämligen är så lik Die Krupps låt The Dawning of Doom att den i stort sett ses som en musikalisk cover. På senare tid har kvartetten utan ansträngning växlat mellan metal och synth mellan albumen. Samtidigt brukar de live ligga någonstans mitt emellan, villigt bejakande bägge sidorna av bandet.
Manglande gitarrer och synthar
Inledde kvällen gjorde svenska Morlocks, ett band som väldigt tydligt lutar sig mot metal-sidan av spektrat. Bandet från Göteborg har hunnit med tre album och senaste året har de fått agera förband åt KMFDM, ett annat stort band inom industri-metalscenen.
Jag har tidigare sett frontmannen Johan Strauss soloprojekt Strauss Ex Machina live, men det här var första gången med Morlocks för mig, och jag får säga att det var en trevlig uppvärmning. Melodierna sitter där, de manglande gitarrerna blandas trevligt med syntharna och bandet är tight. En riktigt trevlig uppvärmning för huvudakten.
En fungerande balansgång
Vid 21:00 var det så dags för Die Krupps – som för tillfället består av originalmedlemmarna Jürgen Engler och Ralf Dörper samt Paul Keller och Dylan Smith (ex-Sisters of Mercy) – att äntra scenen.
Man öppnade med Blick zurück im Zorn och tidigare nämnda The Dawning of Doom, två låtar som väldigt bra representerar bandets två sidor. Förstnämnda, från albumet The Machinists of Joy står på en tydlig grund av synth och EBM, medan den andra låter gitarren stå i centrum.
Dock skall tilläggas att bandet i de flesta låtarna väljer en gyllene medelväg där de synthiga låtarna har mer gitarr än på skiva alltmedan det motsatta råder vad gäller de gitarrbaserade. En balansgång som fungerade bra under hela kvällen.
Signum av egenbyggt slagverksbatteri
Vid fjärde låten Der Amboss, en tvåspråkig cover av Visages låt The Anvil, var det dags för Engel att för första gången ge sig på det egenbyggda slagverksbatteriet av metallrör. Något som har varit ett signum under många år. Ett passande instrument för låttiteln, och något som bidrar till en mer fysisk känsla av ljudet, ljudet av metall mot metall når enkelt ut i lokalen utan hjälp av mikrofoner.
Fokus på 90-talet
Efter första fjärdedelen av konserten byttes fokus mot de mer gitarrtunga låtarna. som Kaltes Herz från V – Metal Machine Music. Då fokuserades det på bandets 90-tal med låtar från alla fyra albumen som släpptes under deras mest metallinfluerade tid. Fast publiken klagade inte, och det jublades högljutt när metallrören användes igen under Metal Machine Music.
Signaturmelodin
Därefter återvände man till de mer synthiga låtarna med en av de mer populära låtarna, Nazis on speed, under vilken Engler begav sig ner till publiken för en stund. När sedan Robo Sapien drog i gång blev det till och med allsång. Något som fortsatte i efterföljande Machineries of Joy, som väl få ses som deras signaturmelodi. Från början ett samarbete med Nitzer Ebb för övrigt och metallrören kompletterades nu även med visselpipa.
To the Hilt fick sedan avsluta det ordinarie setet innan det blev dags för extranummer. Men då Babel saknar riktigt backstage-område fick bandet nöja sig med att gömma sig bakom gardinerna vid scenkanten innan de återvände till scenen.
Lika mellan synth och metal
Därefter blev det bandintroduktion av Engler innan det hela avrundades med med Fatherland och Bloodsuckers, ytterligare två gitarrorienterade låtar.
Avslutningsvis tackade bandet sedan för sig. Därmed var en väldigt trevlig tisdagskväll över, och intrycket efteråt var att detta gäng är lika glada i sina musikaliska inriktningar. Med andra ord skulle den som räknat efter nog också komma fram till att låtlistan ganska exakt delades lika vad gäller synth- och metalbiten.
Aktiva i snart 45 år
Således lyckas kvintetten då också verkligen hålla ett ben i varje genre. Vilket också bekräftas via de festivaler de spelar på sommar. Både hårdrocksfestivalen Copenhell i Köpenhamn, och synthfestivalen M’era Luna i Tyskland är nämligen bokade. Inte illa för ett band som snart varit aktivt i 45 år.
Klicka på valfri bild för att se bildspelet.