Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Kevin Macdonald
Dokumentär med John Galliano, Anna Wintour, Kate Moss, Alexis Roche, Naomi Campbell
Premiär: 2024-05-10
Betyg: 3
Starka antisemitiska uttalanden under påverkan av substanser, sorg och alkohol blir ingressen till den kontroversiella modeskaparen John Gallianos möte med regissören Kevin Macdonald. Filmen ger en inblick i en av modevärldens mest komplexa och kontroversiella figurer.
Gallianos storhetstid kan beskrivas som en period av banbrytande kreativitet och kommersiell framgång inom modevärlden, bara för att sedan avslutas abrupt.
En av de mest hyllade
Under sin glansperiod, som sträckte sig från 1990-talet till början av 2000-talet, var Galliano en av de mest inflytelserika och hyllade designers i branschen. Han var känd för sin djärva och innovativa designstil, som ofta kombinerade historisk inspiration, till exempel Napoleons flagranta uttryckssätt med moderna element och utmanade konventionella modetrender.
En karikatyr på sig själv
Napoleon är ett återkommande tema, men att Galliano skulle ha hans komplex förnekas konstant i denna dokumentär. Det går dock inte att undvika pastischen från filmen Zoolander från 2001, eller om det är tvärtom. Galliano är karikatyr på sig själv i nästan varje sekvens som visas i High & Low: John Galliano.
Inte intresserad av vinst
Som kreativ chef för modehusen Givenchy och Dior blev han en protegé under franske modemagnaten Bernard Arnault. Det var han som såg den talangfulle men obstinata mannen från England. Fast resan dit var inte spikrak. Galliano hade inte koll eller var inte det minsta intresserad av vinst eller pengar, vilket krävde att andra fick dra i de monetära trådarna.
Tack vare ett driv och en kreativitet som gav gehör världen över samlades de stora modellerna under hans tak. Supermodeller som Naomi Campbell, Linda Evangelista och Kate Moss m.fl. blev synonyma med Galliano.
Blöta kvällar med antisemitiska rubriker
Men även en framgång kan ha en nedgång i brant utförsbacke. Depression, droger, alkohol och sorg fick mixas om vartannat, och likt ett ettrigt barn som inte förstår konsekvenserna av att låta hjärnan och munnen inte vara i samförstånd orsakar sedermera en eller rättare sagt ett par blöta kväller med antisemitiska rubriker av den mörkaste sorten. Detta leder till att han får sparken från modehusen, och med det är han ute i kylan.
En oåterkallelig synd
Trots att Galliano än idag verkar ha förträngt sina handlingar är det nästan som om han begått en oåterkallelig synd. Modevärlden utgör ett eget universum, och när man förpassas därifrån, är fallet hårt från stilidealens höga piedestal.