FILMKRÖNIKA 2023 – JPS Media listar föregående års trender

Klicka på bilden, för att se hela bilden

2023 var året då “säkra kort” floppade, medan en osannolik dubbel lockade folk i drivor till biograferna. Vi minns filmåret som utmärktes av följande…

Spel och leksaker säljer

Super Mario Bros blev den mest framgångsrika spelfilmen någonsin. Barbie blev den mest framgångsrika leksaksfilmen någonsin. Mattel har nu 44 nya leksaksfilmer på G. Inklusive en om Hotweels. Är leksaker de nya superhjältarna? Kommer nästa inneord att vara “toy fatigue” – leksakströtthet?

Barbenheimer

På nyordslistan finns ett ord som är en sammansättning av två namn – eller två filmtitlar – och sammanfattar fenomenet att två filmer av kända regissörer som har premiär på samma dag kanske inte behöver konkurrera med varandra – istället lyfter de varandra. Att se två filmer på en dag blev den heta grejen sommaren 2023.

Hammarrace

Det svenska försöket att marknadsföra en dubbel av premiärerna på juldagen 2023. Ett sista race i regi av Edward af Sillén och Hammarskjöld i regi av Per Fly. Nej, den idén flög inte. Men halva racet av dubbeln Hammarrace blev i alla fall en publiksuccé.

Fake history

Filmer som Hammarskjöld och Napoleon har skapat debatt om “fake history”, om historieförfalskning och totalt fiktiva historier om verkliga personer.

Nej, Napoleon bombade inte pyramiderna i Egypten. De står bevisligen kvar.

Country for Old Men – and Old Oaks

Många av de stora giganterna var på topp under 2023. Med långa och tunga filmer. Min personliga favorit är Ken Loach – se och njut av The Old Oak. Martin Scorsese var tillbaka med en lång, lång, långfilm: Killers of the Flower Moon. Och Ridley Scott skapade debatt med Napoleon.

Ridley Scott är en frisk fläkt i filmbranschen där alla andra tycks media tränas in i absurdum. Scott? Man vet aldrig vad han kommer att säga. Och Scott själv verkar inte heller veta det.

Country for Old Herons

Min andra personliga favorit är Hayao Miyazaki. Studio Ghibli släppte äntligen sin nya film The Boy and the Heron. Kul fakta: hägerns röst görs av den skådespelande sångaren Masaki Suda på japanska, och hägerns internationella (engelskspråkiga) röst görs av Robert Pattinson.

Publiken är tillbaka efter pandemin – ibland

Två filmer triumferade framför alla andra. Greta Gerwigs Barbie lockade cirka 870 000 biobesökare i Sverige och Christopher Nolans Oppenheimer 650 000.

Mission: Impossible – sämst i Sverige. Eller bäst

Den senaste Mission: Impossible filmen är den film i serien som gått sämst i Sverige med knappt 220 000 besökare. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One lockade inte så många som prognoserna hoppats på.

De första två Mission: Impossible filmerna sågs av 400 000 + svenskar och de följande fyra av en kvarts miljon. Men. Enligt den svenska distributören har sjuan Dead Reckoning Part One gått bäst av alla filmer i serien. För om man endast räknar inspelade pengar går alltid nyare filmer bättre, eftersom allt blir dyrare och biljettpriserna höjs. Därför slås hela tiden nya så kallade rekord i USA eftersom biljetterna har blivit dyrare.

Flopbuster

Är ett nyord som användes flitigt i internationell medias nöjesbevakning. Så många planerade blockbusters floppade sommaren 2023 – och även resten av året. Ordet flopbuster användes om filmer som The Flash och Indiana Jones and the Dial of Destiny. Filmer som spelade in mycket cash, men det blev inte så mycket klirr i kassan som prognoserna hoppats på.

Och inte tillräckligt mycket för att “break even”. Även Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One hade behövt spela in mer för att gå jämt upp. Men felet är väl inte sviktande tittarsiffror utan att inspelningskostnaderna har rasat i höjden? Speciellt för filmer som haft extra kostnader för inspelning under pandemin. Som den senaste Mission: Impossible.

Superherofatigue

Superherofatigue är ett ord som dyker upp allt oftare i internationell media. Superhjältetrötthet är egentligen inget nytt, många i publiken var trötta redan när Avengers: Endgame kom och kände att “nu är det äntligen slut”.

Efter epilogen med tre olika  Spider-Men från olika universum i multiversum var man både mätt och övermätt. DC har vacklat länge – därav rebooten.

Årets  flopp The Marvels gjorde ett magplask som bevisade att inte ens Disney och Marvel är immuna mot superhjältetrötthet. Superhjältar lockar inte längre så mycket och det spekuleras om varför. Marvel saknar Robert Downey Jr, publiken sviker och ingen orkar med att göra de långa läxorna på Disney+ för att kunna hänga med innan det är dags att se en ny Marvel film på bio.

Och varför investera mer tid och pengar i gamla DC när vi vet att det redan är skrotat till förmån för nya “Gunniverse”?

Massor av jubileer

Massor av jubileer resulterade i några nyheter för bio och TV. Den 6 juni 2023 var det  på dagen 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung och landet gick in i en ny epok som formade nationalstaten Sverige.

Så den moderna nationalstaten Sverige firar 500, medan Kung Carl XVI Gustav firar 50 på tronen. Historien om Sverige är svensk televisions mest ambitiösa projekt någonsin. Det ser bättre ut, och låter bättre (med musik av en Oscarsvinnare) än allt svenskt som du kan se på bio.

Göteborg firade 400 år (två år för sent) och folkkära, Göteborgsbaserade Galenskaparna och After Shave firade 40 år med både ny bok och ny biodokumentär (som redan finns på SVT play). Bamse firade 50 år, bland annat med en ny biofilm och Modesty Blaise firade 60 år … utan någon ny biofilm.

Reboot, reboot, reboot

2023 gick “Snyderverse” i graven, alltså det gamla DC, och det nya “Gunniverse” börjar marknadsföras på bred front. Lika spännande var det i Sverige där namnen på de nya medverkande i ännu en reboot av Jönssonligan avslöjades.

Nicholas Hoult kommer att bli den nya Lex Luthor, Robert Gustafsson blir den nye Sickan … och han är redan den nye Ture Sventon som mumsar härskna semlor i den grekiska solen i SVT.

Årets bästa streetracing film …

… blev den billiga svenska buskisen Ett sista race. Inte svindyra, röriga Fast X. Siffrorna har talat.

X i Fast X står förresten inte för “plattformen tidigare känd som Twitter”… en fras som tack vare Elon Musks omotiverade namnbyte blev en av de vanligaste nya i årets nöjesrapportering. Vad gör kändisar nu istället för att twittra? X:ar?

Friserade siffror

Så ofta hör vi att nya filmer slår rekord. Så klart. I USA räknar man pengar istället för antal biobesökare (utan att kompensera för inflation i beräkningarna). Och allt blir ju som bekant dyrare. Alltså slås “rekord” hela tiden.

Svenska distributörer tycks marknadsföra på samma sätt för att ge illusionen av goda tider och stora framgångar. Den senaste Mission: Impossible filmen spelade in 34,3 miljoner kronor i Sverige och sålde knappt 220 000 biobiljetter. Sound of Music från 1965 sågs av 3.414 000 svenskar.

Det var billigare att gå på bio då och filmen spelade in 32,2 miljoner kronor. Vilken film har spelat in mest? Vilken är störst svensk biosuccé? 32,3 miljoner 1965 är mycket mer än 34,3 miljoner 2023. Och skillnaden i antal biobesökare … var svindlande 3,2 miljoner. 3,4 miljoner personer 1965 är också en större procent än 200 000 personer 2023 – eftersom Sveriges invånarantal ökat med tre miljoner.

2024…

… kommer med nya galor, nya premiärer, nya prisvinnare, nya jubileer. Bland annat firar Paddington-filmserien tio år med en ny film och en resa till Peru. Vem blir den stora vinnaren på årets prisgalor? Minns du vilken film det var 2023? Everything, Everywhere, All At Once. Den enda film där multiversum inte ledde till mer superhjältetrötthet.

print

Våra samarbetspartners