Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Antonio Fuqua
Skådespelare: Denzel Washington, Dakota Fanning, David Denman, Eugenio Mastrandrea, Gaia Scodellaro
Land: USA, Italien
År: 2023
Genre: Action, Brott, Thriller
Längd: 109 minuter
Format: DVD, Blu-ray, VOD
Distributör: SF Studios
Betyg: 3
Sju samurajer är självklart den lilla byns räddning från bovgänget. Eller är det bättre med den amerikanska modellen med en ”lone ranger”? Eller en ensam och desillusionerad namnlös revolverman i en spagettiwestern? Den tredje Equalizer-filmen har mycket gemensamt med samurajfilmer och gamla westerns, och nu är det dags för Denzel Washington att käka spagetti, för nästan hela filmen utspelar sig i Italien.
Om publiken inte vet mycket om Italien så sätts det upp rejäla skyltar i filmen så att publiken ska fatta var vi befinner oss. Som den (över-)tydliga skylten ”Rome – Italy”. Finns det något annat Rom med ett Colosseum som publiken måhända kan tänka på? Samtidigt, efter det att skylten tonat bort, verkar karaktärerna befinna sig i Elena Ferrante land i Neapel, där den kvinnliga stjärnan överlever ett bombattentat.
En brutal italiensk semester
Vi vet vad vi får i en Equalizer-film. Det är dags för Denzel Washington som ensam hämnare, det dags för mer gubbröra och det är dags för en brutal italiensk semester med servettvikning och vinprovning och mord på schemat.
Mafioso-underhuggare hittas mördade
Inledningen färgas röd av blod och spräckta vintunnor. Vi befinner oss på Sicilien. En mafioso kommer hem och hittar de flesta av sina underhuggare mördade. I vinkällaren hittar han två av sina män som lever och som inte skjuter Robert McCall (Denzel Washington) eftersom … ingen aning. Man får inte lov skjuta filmhjälten i första scenen?
Mafioson och återstående underhuggare stryker med så småningom. Robert McCall har dock inte hjärta att skjuta mafiosons lille son, men givetvis är pågen också beväpnad, gängkriminella värvar numera mellanstadieungar (?) och han skjuter McCall i ryggen.
Paus för revolvermannen
McCall lyckas köra från brottsplatsen, men tuppar av längs vägen och upptäcks av ”snäll och hjälpsam bybo” som tar honom till läkaren Enzo där McCall får vara anonym och repa sig. McCall läker, både fysiskt och mentalt, och stormtrivs i den pittoreska lilla italienska byn. Han köper en hatt och dricker te på en uteservering och blir kär i servitrisen som utlovar en tur bland kulinariska italienska läckerheter … och så går de till stranden och äter kebab som McCall aldrig hört talas om.
Kebab är inga läckerhet
Är kebab det mest italienska som manusförfattarna kunde komma på? Det är inte ens italienskt! Det är ingen läckerhet! Och det finns ingen chans att en globetrottande hyrd lönnmördare aldrig har hört talas om en av världens vanligaste gaturätter! Det är som att inte ha hört talas om pizza. Eller hamburgare. Eller kebabpizza.
Romantiken rinner ut i sanden
Det blir inte mycket tid för kärlek för McCall. Den delen av historien rinner ut i sanden efter besöket på stranden. Det blir mer tid för fler mord. Och för att dra in CIA. Representanten för CIA som Robert McCall har förtroende för spelas av Dakota Fanning och det blir en fin återförening för skådespelarparet som fann varandra redan i Man on Fire. Det märks att de gillar varandra – och inte bara ”in character”. Både Fanning och CIA-spåret får dock väldigt lite filmtid.
Lätt som en plätt att utmana Gudfadern?
När det gäller gängkriminalitet, maffian, internationell brottslighet … så verkar det lite långsökt att en ensam man, alltså Robert McCall, ska kunna eliminera alla. Motståndet verkar mer som en amatörmässig björnliga än ett internationellt brottssyndikat som byggts upp under generationer. Don’t mess with the Godfather.
Varför kan inte maffian taga McCall av daga för att det finns vittnen? Det har ju inte hindrat dem i tidigare scener, som när de slänger ut en rullstolsburen man ur en lägenhet för att sätta sig i respekt hos allmänheten (just den logiken hänger man inte med på).
Vackra turistscener med mord istället för musik
Men Denzel Washington är alltid bra. Och det finns gott om vackra scener från Italien, i alla fall när folk inte mördas på löpande band. Det här är ofta ren och skär turistreklam – som Mamma Mia!, men med mord istället för musikalnummer som avbrott i byromantiken och de sköna naturbilderna.
Det finns gott om trevligt extramaterial att grotta ner sig i, dels om den här filmen och om hela trilogin, dels om ett långt och lukrativt samarbete mellan Denzel Washington och Antoine Fuqua. De har varit kompisar, arbetskamrater och ”partners in crime” ända sedan Training Day som gav Denzel en Oscar. Som sagt. Denzel har haft gott om träning för denna roll.