KONFERENSEN – plötsligt blir det en väldigt underhållande splatterfilm

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Patrik Eklund
Skådespelare: Katia Winter, Adam Lundgren, Eva Melander, Bahar Pars, Amed Bozan
Land: Sverige
År: 2023
Genre: Komedi, Mysterium, Skräck
Längd: 100 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Ännu en Netflixpremiär, denna gång på en svensk film, producerad av SF Studios. Bra svenska skräckfilmer är vi inte bortskämda med. Oftast får vi mög som sumprunkarfilmen Canceled, som hade premiär härom månaden, eller filmer som är alldeles för tama och tråkiga.

Tidigare i veckan såg jag Lisebergs-slashern Karusell, men eftersom det står “Från produktionsbolaget bakom Feed” på affischen, hyste jag inga större förhoppningar. Feed är en usel film.

Enda relationen är filmen Cirkeln

Konferensen är en skräckkomedi som bygger på en roman från 2021 av Mats Strandberg. Jag kan inte jämföra filmen med boken, eftersom jag inte läst den – min litteraturkonsumtion inskränker sig numera till ingresser och vitsar, jag spenderar för mycket tid på att skriva seriemanus. Nej, där ljög jag. Jag läser sällan vitsar. Och, jag köper en väldig massa böcker, men mest fackböcker och novellsamlingar.

Min enda relation till Mats Strandberg är den kassa filmen Cirkeln, vilken bygger på en bokserie av honom och Sara Bergmark Elfgren. Denna nya film är regisserad av Patrik Eklund, som inte gjort en långfilm sedan 2012, då den besynnerliga komedin Flimmer hade premiär.

Teambuilding i en håla

Jag får väl erkänna att jag var skeptisk när jag började titta på Konferensen. Det började heller inte speciellt bra. En grupp människor åker ut till en håla mitt ute i ingenstans för teambuilding. De ska ta första spadtaget till ett nytt köpcenter där. I stort sett samtliga rollfigurer, med undantag för filmens typiska “final girl”; Lina (Katia Winter från The Boys), är osympatiska och/eller jobbiga och påfrestande.

Fåniga aktiviteter

Saker och ting står inte rätt till med det kommande bygget, dokument och kontrakt har förfalskats, det har ljugits, och deltagarna på konferensen bråkar, när de inte tvingas ägna sig åt fåniga aktiviteter. Adam Lundgren och Christoffer Nordenrot spelar två strebers, Maria Sid är den krystat positiva och hurtiga ledaren, Bahar Pars är en nyanställd tjej som inser vad företaget håller på med. De äldsta medlemmarna i gruppen vill helst bara röka och dricka sprit.

Lite skräck under första halvan

Filmens första hälft är inget vidare. Som satir funkar det sådär, vissa saker är roliga, till exempel en reklamfilm de producerat för orten, men i och med att de flesta rollfigurerna är påfrestande, kunde jag knappt bärga mig tills de skulle mördas. För att vara en skräckfilm är det väldigt lite skräck under denna första hälft, det är mest tjafsande.

Slaktar en i taget

Men! Ganska exakt halvvägs in i filmen vänder det – och plötsligt blir det riktigt bra. Det visar sig att Patrik Eklund kan hantverket. En okänd galning, maskerad som köpcentrats maskot Sotis, dyker upp och slaktar konferensdeltagarna en i taket. En del mord sker utanför bild, andra är överraskande grafiska och blodiga. Filmens vändning sker när en kille mördas med utombordsmotor medan Niklas Strömstedt spelas på soundtracket.

Bättre än mycket annat

Här utvecklas även Adam Lundgrens figur, han går från att bara vara en jobbig och vidrig snubbe till att bli något slags Patrick Bateman-typ. Jag ska väl inte påstå att Konferensen är speciellt skrämmande och otäck. Eller ens spännande, men plötsligt blir det här en väldigt underhållande splatterfilm som är bättre än mycket annat jag sett i den vägen den senaste tiden.

Mördarens identitet

Det används motorsåg, borrmaskin, yxa, skära, machete och mycket annat, som sig bör i en fredagen den 13:e som den nu senast, och det halkas på blodiga golv. Mördarens identitet kommer inte som någon större överraskning, det är lite ”ambulansföraren” i Fredagen den 13:e del 5 över det hela.

Etablerade skådespelare

I slutändan visade det sig alltså att jag trots allt gillade den här filmen. Vad Konferensen har, som flera andra svenska skräckfilmer saknar, är etablerade skådespelare i merparten av rollerna, vilket förstås hjälper. Pluspoäng för förtexterna. Pluspoäng även för att en av rollfigurerna sjunger “We shall overcome” medan hon dör.

Kunde funkat på bio

Jag undrar lite varför Konferensen dumpats på Netflix och inte går upp på bio. Tycker kanske SF att det är för mycket svensk skräck på bio nu och för stor konkurrens? Frågan är varför Canceled inte släpptes direkt på Netflix. Konferensen kunde nog ha funkat hyfsat på bio. Nå, om inget annat lär den få fler tittare på Netflix.

Slutligen måste jag säga att jag är glad att jag är frilansare och slipper dumheter som teambuilding och kompetensutveckling. Sådana utfärder känns som en mardröm även utan en psykopatisk mördare.

print

Här kan du se Konferensen (2023)

Våra samarbetspartners