Klicka på bilden, för att se hela bilden
Sommarplågan Barbie och dramat Oppenheimer regerar vidare. Etta och tvåa på biotoppen. Ingen, från Turtles till en jättestor haj, verkar ha en chans att rubba sommarens publikfavoriter. Filmerna har spelat in $1.280 miljard respektive $700 miljoner globalt.
Eftersom de två filmerna hade premiär samma heta dag i juli blev det som upplagt för en dubbel och Barbenheimer blev ett begrepp som gav upphov till många memes och många biobesök.
Men nu är det upp till bevis. I Barbie versus Oppenheimer … vilken film plockar hem flest poäng?
Bästa manliga huvudroll
Många menar att Ryan Gosling är det bästa med den nya Barbiefilmen. Han stjäl showen och har alla de bästa replikerna. Han är verkligen perfekt som korkad blond ”himbo” och han missar inte att mjölka varenda scen på sin komik. Det talas redan om Oscarsnominering …
Cillian Murphy har varit med i massor av Christopher Nolan filmer och nu får han äntligen huvudrollen. Han är verkligen perfekt som plågat geni. Visst kan man redan tala om Oscarsnominering även här … Irland hade ett rekordår sist när det gällde nomineringar, blir det vinst i nästa gång för en irländare?
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Bästa kvinnliga huvudroll
Christopher Nolan är inte känd för stora kvinnliga huvudroller. Emily Blunt är hjärtskärande bra som Oppenheimers fru, men det kommer förmodligen att klassas som ”supporting cast”.
Så bästa kvinnliga huvudroll går till …
Barbie: 1
Oppenheimer: 0
Bästa manliga biroll
Ken, Ken, Ken, Ken … eller Allan. Ja, Allan har den bästa birollen i Barbie och Michael Cera är verkligen bra på att spela Allan.
Birollerna i Oppenheimer är så många och så bra att man nästan bländas av skenet. Matt Damon gör sin bästa roll på länge. Oscarsvinnaren Gary Oldman är med i en scen som han fullständigt äger. Oscarsvinnaren Rami Malek är med i två scener där han inte ens har några repliker … och en scen där hans repliker fullständigt ändrar utgången för en handling som verkade vara förutbestämd.
Och så Robert Downey Jr. Han är i sitt esse som Strauss, mannen som inte är någon Mozart utan en avundsjuk Saleri. Och Robert Downey Jr. gör en av sina karriärs bästa roller. Alla prisnomineringar … de är som i en liten ask.
Barbie: 0
Oppenheimer: 1
Bästa kvinnliga biroll
Barbie, Barbie, Barbie, Barbie … eller Kitty? Emily Blunt fullkomligt äger som Kitty och hon har även många av de bästa replikerna i filmen Oppenheimer. Florence Pugh har en mindre men viktig roll som älskarinnan med kommunistsympatier.
Barbie: 0
Oppenheimer: 1
Bästa miljöer, bästa scenografi och bästa foto
Barbie bygger upp ett helt Barbieland. Det är alltså inte CGI, det är uppbyggt på riktigt och skådespelarna har berättat hur kul det var att befinna sig i en miljö som inte bara finns i datorn.
Oppenheimer bygger upp en helt egen värld i öknen. Formatet IMAX 70 mm har dessutom gett en effekt av att man känner att man går in i själva karaktärerna. Och effekterna av kvantvärlden … det är rasande snyggt gjort.
Den ”verkliga världen” i Barbie är däremot grå, tråkig och The Office stereotyp. Den verkliga världen är så klart så mycket mer an Venice Beach. Och Mattels gråa kontor. Hur kunde man missa att göra en rosa World Tour av den verkliga världen? Till och med de där små leksakspenntrollen ska ut på världsturné …
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Bästa sång och bästa musik
Barbie har en playlist som inte går av för hackor. Ryan Gosling sjunger I’m just Ken. Dua Lipa lanserar en ny låt. Frågan är väl bara vilken av alla Barbie låtar som ska lämnas in för att vinna bästa originalsång? (Allra bäst är så klart Barbie World inspirerad av Aquas Barbie Girl).
Bästa musik … där är det fullträff för Oppenheimer. Ludwig Göransson kan verkligen konsten att skriva episk och rörande musik som förstärker handlingen och känslorna … utan att märkas för mycket. Det är en ovanlig talang. Blir det ännu en Oscarsvinst för Ludwig? Inte omöjligt.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Bästa merchandising
Det finns filmer som kommer ut och sedan kommer prylarna. Star Wars. E.T. Jurassic Park. Här FINNS redan alla prylarna på plats. Barbie säljer redan 58 miljoner dockor per år. Hela Barbiefilmen är som en nära två timmar lång reklamfilm för Mattels prylar. INGA av dockorna bor i hus gjorda av kartonger eller har hemmasydda och hemmastickade kläder och möbler gjorda av toarullar och trådrullar och glasspinnar och tändsticksaskar. Här säljs varenda liten plastig accessoar in med yttersta noggrannhet.
När det gäller Oppenheimer … här är möjligheten till merchandising nära noll. Man kanske kan marknadsföra Emily Blunts läppstift eller
Ger mest godissug
Barbielandet är godisfärgat. Som gjort för att skapa ett sug efter lösgodis med olika märkliga E-nummer i konfekten. Man behöver framför allt en stor kaffe (eller något liknande uppiggande) för att hålla sig vaken. ”Verkliga världen” är sövande och håller inte det där konstiga resandet fram och tillbaka mellan världar på i en halv evighet? Ska filmen inte ta slut innan man somnar?
Oppenheimer borde vara en bra popcornfilm för en extra stor popcorn och en extra stor dricka eftersom den varar så länge …
Men ärligt talat. Oppenheimer är så spännande att du bara kan glömma att komma ihåg att äta något. Eller dricka något. Och tiden flyger förbi i ett nafs.
Barbie: 1
Oppenheimer: 0
Mest lik sin föregångare
Filmen Barbie slår fast att alla kan se ut som Barbie, det finns en sitter-i-rullstol-Barbie och knubbiga Barbie och olika etniciteter Barbie … Men när det gäller den blonda ursprungs-Barbie, som här kallas för stereotypa Barbie, så är Margot Robbie mycket lik. Det är rent kusligt. Hon är också kusligt lik Harley Quinn. Hade du Barbie-skräck som barn så förstärks den här direkt …
Cillian Murphy är ruggigt lik Oppenheimer. Murphy är smalare än vanligt och mer utmärglad och ser plågad ut … och han har verkligen gått in i rollen. Med den där hatten och ute i öknen … Man hade verkligen kunnat tro att de värvat den riktiga Oppenheimer till rollen.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Bäst att se på bio
Oppenheimer är definitivt en film som man inte ska vänta med att se tills den kommer på streaming. IMAX 70 mm tekniken verkligen förhöjer effekten av fotot.
Barbie ser lite billig ut i jämförelse. Speciellt alla delar i verkliga världen. Visst hade Barbie kunnat få resa någon roligare stans än Venice Beach och Mattels kontor i Kalifornien? En World Tour i rosa hade varit på sin plats. Mission: Impossible hann med så många snygga vykort under sin senaste resa …
Barbie: 0
Oppenheimer: 1
Mest känslosam
Barbie är en intellektuell film fullproppad med feministisk teori och referenser till filmhistorien, det är en film som är som gjord för äldre filmnördar och för folk som är nostalgiska över Barbie (trots att leksaken fortfarande finns).
Filmen är fullproppad med självmedvetna och självironiska blinkningar och putslustigheter. Barbie tycks slå rekord i självironiska kommentarer, så mycket att man har svårt att leva sig in i filmen. Nöjet är alltså i första hand intellektuellt och det är inte så lätt att uppfatta poängen för de sjuåringar som får se filmen.
Oppenheimer är tvärtom en oväntat känslosam film (och barnförbjuden hemmai USA). Det är som Milos Formans Amadeus. En huvudperson är geniet, den andre är avundsjuk och hämndlysten … En har sin historia i färg, den andre i svartvitt. När färg vinner över svartvitt, när yttrandefrihet och frihet att tänka som man vill segrar (bland annat tack vare den nye stjärnan John F Kennedy) … då känns triumfens ögonblick. En grym film förvandlas till feelgood, och man går från biografen och känner att det finns hopp för mänskligheten och godheten. Trots allt.
Barbie: 0
Oppenheimer: 1
Mest naiva huvudperson
Barbie tror att världen är underbar, att världen är underbar tack vare Barbie och att alla älskar Barbie. Och färgen rosa.
Oppenheimer tror på fullt allvar att massförstörelsevapen – som atombomben – kommer att göra världen bättre. Eftersom krig nu har blivit alltför farligt och alltför förödande för hela mänskligheten. Därför kommer det aldrig att bli krig mer … (Tilläggas bör att Oppenheimer ändrade sig och började verka för nedrustning istället för kapprustning.)
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Mesta historielektionen
Barbie är en lång historielektion om Barbiedockan och hennes skapare och feminismens historia och patriarkatets historia och toxisk maskulinitet. Kanske inte direkt vad barnen hade förväntat sig av en film om en leksak. Toy Story it ain’t.
Oppenheimer är en historielektion om hur oliktänkande förföljdes under McCarthy eran. Och så får vi lära oss skillnaden mellan fission och fusion.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Ser bäst ut i hatt
Båda huvudpersonerna ser bra ut i vidbrättade hattar.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Rider mest på nostalgivågen …
Båda filmerna rider på ett slags 1950-tals nostalgi. Estetiken må vara lockande … men kapitalistisk överkonsumtion och det kalla kriget och atombombshot och McCarthyism och SISS som förföljde ”vänsterliberaler” och svartlistade Hollywoodkändisar … var verkligen 1950-talet så bra?
Barbie är en självironisk film som inte konfronterar något som är kritiskt på allvar. Medan Oppenheimer visar att det kanske inte var bättre förr … och att det går så snabbt när allt går söderut.
Vilket känns mycket aktuellt nu för tiden, när fler människor är på flykt på grund av krig än någonsin förr sedan andra världskriget.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Kommer att få uppföljare
Oppenheimer var aldrig avsedd att bli en franchise. Barbie är redan en franchise. Och det ryktas redan om uppföljare … fansen vill tydligen helst ha filmen Ken’s Movie. Det känns redan som om sommarens Barbie egentligen borde ha hetat Ken’s Movie. Eller åtminstone Barbie & Ken.
Barbie: 1
Oppenheimer: 0
Mest lukrativ
Barbie tillhör den exklusiva skara – Jurassic Park, Avatar, Star Wars, Aquaman, en massa Marvelfilmer – som spelat in mer än $1 miljard globalt. Det är den mest framgångsrika filmen om en leksak någonsin. Det är den mest framgångsrika rosa filmen någonsin. Men … det är värt att komma ihåg att barntillåtna filmer brukar spela in mer än barnförbjudna.
Oppenheimer slår rekord när det gäller i kategorierna mest lukrativa biopic, drama och barnförbjudna film. Vilket är positivt. För det visar på att det finns en publik som är villig att gå ut och se för annat än barnfilmer och superhjältefilmer och uppföljare om stjärnornas krig. Det kan locka mer publik, ny publik, till biograferna.
Barbie: 1
Oppenheimer: 1
Och vinnaren är … ja, vän av ordning har redan konstaterat att det blev väldigt jämt mellan filmerna.
Barbie 13 poäng versus Oppenheimer 13 poäng.
Men vinnaren är egentligen biografkulturen och alla biografer – världen över. Som har fått en välbehövlig injektion efter pandeminedstängningen. Rosatonad leksaksfilm och ett seriöst drama som gick upp på samma dag var tydligen precis den medicin som behövdes.