Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Matt Johnson
Skådespelare: Jay Baruchel, Glenn Howerton, Matt Johnson, Martin Donovan, Michael Ironside
Premiär: 2023-06-16
Betyt: 4
Nördar som inte kan affärer. Affärsmän som inte kan nördar. En symbios av framgång. Det kanadensiska företaget Research in Motion, RIM hade under 1990 talet en idé, en produkt som kunde binda samman e-post, telefoni och textmeddelande i samma enhet men de hade knappast en hållbar affärsstrategi värt namnet Blackberry.
Den geniala uppfinnaren Mike Lazaridis (Jay Baruchel, mannen som oftast spelat nörd, inget undantag här) gjorde tappra försök att få techföretag att producera och sälja hans idé. Men det var inte förrän den luttrade och Harvardskolade säljaren Jim Balsillie (Glenn Howerton) klev in i lekrummet 1992, där 10 anställda ägnade all sin tid åt att återge B-filmscitat och konsumera äkta läsk med färgämnen som affärerna tog fart.
Störtdykning stavades Apple
Då lade Balsillie upp $125 000 och gjorde sig själv till Co-VD för RIM tillsammans med Mike Lazaridis. Under förutsättningen att han från och med nu skulle styra allt som hade med försäljning, marknadsföring, strategi och ekonomi att göra. Mike fick sköta teknikbiten.
Att ett företag går från 10 till 18.000 anställda och får ett börsvärde på över 83 miljarder USD 2008 för att sen störtdyka 83 % i slutet av 2011 kan stavas Apple. Dessutom hade Europa bara hört talas om Blackberry i filmer och CSI: Las Vegas.
Uppgång och fall fascinerar
Men allt handlar inte bara om tekniken in sig. Det finns oftast människor med tankar, idéer, visioner och drömmar. I den här filmen känns drivet genuint och äkta från alla håll och kanter. Även om vi med facit i hand vet som väntar biter den här historien sig fast. Det är något med uppgång och fall som fascinerar.
Fullständig motpol till social kodex
Framställs scenariot därtill med den här ensemblen och i regi av Matt Johnson som dessutom spelar medgrundaren till RIM, Doug Fregin, en fullständigt motpol till allt vad social kodex innebär med John McEnroefrisyr och rött svettband så är trion maximerad till stordåd.
En iskall jävel
Jim Balsillies karaktär genomsyrar varje sekvens, han var enligt uppgift en iskall jävel, men balansgången mellan affärer och hans största passion, ishockey, blir en vågbrytare i beslut och handlingar.
Trots att Mike Lazaridis i Jay Baruchels skepnad ser ut att vandra runt som en våt trasa med en missfärgad peruk under hela filmen fungerar hans karaktär, och i vissa scener förstår man varför en nörd kan ta ner en iskall affärsstrateg på marken och jämna ut spelplanen, mitt framför näsan på styrelseproffs och slipsknutar.
Från nationell ikon till ”fåmansbolag”
Nedgången var brant för RIM (BlackBerry). Under loppet av fem år hade företaget gått från Kanadas mest värdefulla egendom, en nationell ikon till ett ”fåmansbolag”. BlackBerry förlorade sin marknadsdominans till Googles Android-teknik 2010, när operativsystemet för maskinen, BlackBerry OS, inte hade uppdaterats sedan mars 2002. Filmen Blackberry ger oss en välförtjänt tänkvärd uppdatering på flera plan. En plan som konstant mår bra av att uppdateras.