Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Jordan Peele
Skådespelare: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea, Michael Wincott, Steven Yeun
Land: USA
År: 2022
Genre: Skräck, Mysterium, Science Fiction
Längd: 130 minuter
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: Universal
Betyg: 2
Syskondrama, boskapsstölder och ett ufo som slukar allt och alla, inklusive elektricitet. Är detta en genremix som lockar, eller säger du ”Nope” direkt?
Otis ”OJ” Haywood Jr. (spelad av regissörens favorit Daniel Kaluuya) har tagit över ranchen och familjeföretaget. Systern Emerald (en högljudd Keke Palmer) är för gapig, virrig och rastlös för att vara till någon verklig hjälp. OJ ansvarar själv för hästarna som ska ryktas, matas, vattnas, rastas, ridas, tränas … och drillas i stunts för att kunna hyras ut till filmer. Som inte använder CGI-djur. Syskonens ranch drabbas av boskapsstölder. Hästar försvinner.
Mordisk schimpans. Igen
Det här låter kanske som en western, men det marknadsförs som sci-fi/skräck eftersom det är en varelse som ser ut som ett ufo (ibland) eller en trasa (ibland) som bor i ett moln (ibland) som äter upp hästarna. Och en del människor. Och en del annat.
Det finns en långrandig sidohandling om ett High Chaparall liknande ställe som drivs av en före detta barnstjärna (spelad av Steven Yeun) som blev traumatiserad av att alla som medverkande i hans sitcom blev manglade eller mördade av en schimpans som en dag fick nog av att vara filmstjärna. Edgar Allan Poe har inte fått manus credit för idén om en mordisk schimpans.
Denna primatmassaker visas i flashbacks. Filmbolaget försökte tysta ner händelsen men den blev en stor snackis och var med både i tidningen MAD och satirprogrammet SNL – varför nu detta ska anses vara roligt och värt att skoja om förklarar inte filmen.
Klirr i kassan av trauma
Före detta barnstjärnan har i alla fall gjort business av sitt barndomstrauma. På samma sätt försöker de hästägande syskonen att göra business av traumat på ranchen.
Hästar blir uppätna av utomjordisk varelse = dåligt!
Vi kan fånga på film att hästar blir uppätna av utomjordisk varelse = klirr i kassan = bra!
Cyniskt.
Men inga hästar lär ha skadats under filmens gång. Man använde väl CGI djur som vanligt.
Hyllning till handvevade kameror
Utomjordisk varelse slår ut elektricitet, alltså måste man använda handvevad IMAX kamera eller annan gammal handvevad kamera. Detta är en satir över hur underhållningsindustrin – eller det moderna samhället – ska göra show över allt traumatiskt.
Du behöver inte fånga en mordisk utomjording (eller en mordisk schimpans) på film – det räcker med att vädra ditt livs besvikelser i Sommarprat i P1 eller i Stjärnorna på slottet. Eller i en podd eller i ett TED-talk. Allt kan göras om till nyttiga ”life lessons”. Eller sensationer. Eller någon typ av underhållning för massorna.
Blinkningar till filmhistorien och filmkonstens fader Muybridge
Filmen har en massa blinkningar till filmhistorien. Till de stora mästarna. Till filmkonstens fader.
Eadweard Muybridges Animal Locomotion omnämns till och med i filmen. Det finns förresten en utmärkt dokumentär om Muybridge på SVT play där ett stort Muybridge-fan, Oscarsvinnaren Gary Oldman (som samlar på Muybridge-grejor) medverkar, och han verkar fiska efter en huvudroll i en eventuell Eadweard Muybridge biopic. Muybridge – en fotopionjär exponerad är en dokumentärfilmsupplevelse (och true crime historia) som rekommenderas. Streamas gratis på SVT play till och med den 8 december 2024.
När det gäller modernare grejor försöker sig Peele på en vänlig blinkning till Steven Spielberg, killen som alla gillar. Både vanliga filmälskare, som vill ha popcornaction, och filmkunniga, inbitna, och ofta cyniska, kritiker. Det finns mycket här för filmnördarna att dissekera. Ha så kul! Men det kan inte dra uppmärksamheten ifrån att intrigen inte håller och att alla karaktärerna är tråkiga och/eller osympatiska.
Referenser till kalkonens mästare
Det finns också gott om referenser till kalkonernas mästare M. Night Shyamalan (vilket förmodligen är ofrivilligt?). Jordan Peele, liksom Shyamalan, verkar också bli sämre och sämre film för varje film. Slutet på Peeles Nope är precis som Shyamalans Signs. Det där är inte en komplimang.