Klicka på bilden, för att se hela bilden
FAKTA
Regi: Ronny Danielsson
Manus: Isobel Lennart
Svensk översättning; Calle Norlén
Musik: Julie Styne
Sångtexter: Bob Merrill
Musikaliskt arrangemang och dirigent: Joakim Hallin
Koreografi: Roger Lybeck
Steppkoreografi: Sara Lehmann
Scenografi: Martin Chcholousek
Kostym och mask: Camilla Thulin
Roller:
Fanny Brice: Sanna Nielsen
Nick Arnstein: Alexander Lycke
Mrs. Brice: Marianne Mörck
Mrs. Strakosh: Ann-Louise Hanson
Florenz Ziegfeld: Rolf Lydahl
Eddie Ryan: Oscar Pierrou Lindén
Tom Keeney: Michael Jansson
Emma: Jenny Holmgren
John: Erik Gullbransson
Ziegfeldtenoren och repetitören: David Lindell
Heckie: Rasmus Mononen
Mrs. Meeker: Nina Pressing
Mrs. O´Malley och Madame Renaldi: Annica Edstam
Premiär: 27 januari 2023
Spelas till och med den 26 mars
Musikalen Funny Girl är den sanna, tvättade historien om artisten Fanny Brice som levde mellan åren 1895 och 1951. En ung kvinna som drömde stort, visste sitt värde och aldrig gav upp.
Direkt slår dansarna an tonen när de hissas upp ur orkesterdiket i en kaskad av rosa plymer. ”Som ett fyrverkeri”, hör jag någon säga i pausen. På scenen däremot, är det allt annat än paus. Dansnumren avlöser varandra i rask följd. Tack Roger Lybeck och Sara Lehmann för fenomenal koreografi!
Förförelseakten verkar fungera
Med andan i halsen förflyttas vi hundra år tillbaka till plymernas Broadway där Sanna Nielsen som spelar huvudrollen går från att vara den fula ankungen till vacker svan. Förförelseakten verka fungera. En flicka i raden snett framför mig följer, med stora ögon, Nielsen när hon förklädd till Fanny Brice tar oss hela vägen från det fattiga hemmet på Henry Street till toppen av New Yorks sprudlande nöjesliv.
En modern version av A Star is Born
Som alltid är vägen mot stjärnorna fylld av drama och konflikter. Under resan förälskar sig Fanny i den pokerspelande snyggingen Nick Arnstein. Och ju bättre det går för Fanny på Broadway, desto sämre går det så klart för Nick vid spelbordet. Mina tankar går osökt till filmen och megasuccén A Star is Born. Men här är det inte Lady Gaga, utan Sanna Nielsen som förser oss med känslan av att allt är möjligt.
Utmärkt casting
Castingen har varit utmärkt. Nielsens röststyrka krävs för den här uppsättningen. Hon visste så klart vad som krävdes när hon tog sig an rollen som Fanny Brice. Vilken energi! Och det är extra roligt att Nielsen gör en så strålande insats på denna nypremiär på Malmö Opera, eftersom en av föregångarna som hyllats i rollen är ingen mindre än Barbra Streisand, som även tilldelades en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i den filmatiserade versionen.
En annan musikalartist som alltid imponerar är Oscar Pierrou Lindén. Marianne Mörck gör en fin roll som Fannys mamma och har en rad underhållande Piff och Puff-dialoger med väninnan Mrs Strakosh, spelad av Ann-Louise Hanson. Och Rolf Lydahl är fenomenal som teaterdirektören Florenz Ziegfeld.
Glitter, glamour och glädje
Applåder även till Camilla Thulins kostymer och Martin Chocholousek scenografi. Begåvade med trollspön förflyttar de oss från Malmö till 1920-talets Broadway. Extra kul var den enorma backdropen med det svartvita fotografiet på kvinnoansiktet som jag förmodar var den äkta Fanny Brice. Have fun! uppmanar hon oss.
Något glammigt manus
Men samtidigt skymtar vemodet. Verklighetens Brice förde sannolikt en hård kamp i en smutsig värld; i en annan form skulle historien kunnat vara en gripande berättelse. Manuset känns tyvärr något glammigt, och den ursprungliga versionen hade inte behövt tvättas riktigt så hårt. Men å andra sidan är glitter, glamour och glädje välkommet i dessa ofredstider. Inte minst visade premiärpubliken detta när applåder och hurrarop nästan inte ville upphöra. Och jag hoppas att flickan på raden framför mig lämnade teatersalongen med känslan: Never give up! All your dreams can come true.